Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 08:34
Medlem
Blaskas avatar
Det är bara dygna för att sedan lägga sig i rätt tid.
Citera
2025-12-21, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Melatonin kan man köra ganska stora doser på, 5-10 mg är inte ovanligt .
Problemet är att de är så kortvariga så man vaknar upp igen efter någon timme
Därför gillar jag depå tabletterna,med en insomningsdel och en långsamutsöndrade del.

Det räcker med någon timme, stig upp och börja dagen. När kvällen kommer så kommer du inte ha några problem att sova.

Det där med att man måste sova 8 timmar är en lögn som jag tror förstör dygnet för många. Själv sover jag runt 7 h i snitt, sover jag mer några nätter så får jag svårt att somna efter några dagar.
Hitta vad som är lagom antal sömntimmar för dig.

Se därefter till att alltid stiga upp samma tid så kommer du bli trött på kvällen, blir du inte det så sover du antagligen för mycket så dra bort en kvarts sömn.

Träna tidigt på dagen, inte på kvällen för det ger också problem att somna. Aktiviteter på dagen helt enkelt och varva ner med nåt lugnt på kvällen.

Vad gäller ts så skulle jag nog inte gå och sova kl 8 utan försöka vara vaken ytterligare några timmar varje dag.

Eller ställa klockan på 10 och alltså bara sova 2 timmar. Det räcker för att klara dagen och man somnar garanterat på kvällen.
Senast redigerad av L.D. 2025-12-21 kl. 08:59.
Citera
2025-12-21, 09:21
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Har hört att en del människor liksom har ett längre naturligt dygn än 24 timmar, eller hur det var. Att ens biologiska rytm inte är i synk med 24-timmars-dygnet. Så att det då alltid uppstår som en förskjutning av något slag.

Ja detta stämmer har jag också hört
Citera
2025-12-21, 09:25
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
07:42 nu dags att sova.

Era nattugglor.
Själv är man ute och åker skridskor på sjön tänkte jag säga
Är ens sjön frusen någonstans i vårt avlånga land.
TS och även andra med samma problem kan frottera sig i alla fina tips.
Citera
2025-12-21, 09:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Jag hade satt på kaffe där vid 8 på morgonen och varit vaken till typ 19 på kvällen.
För en nattmänniska är det i princip omöjligt att vända tillbaka dygnet åt "rätt" håll (dvs att gå upp tidigare) om man inte mår helt perfekt, vilket vissa i tråden verkar utgå från att TS gör, utan att ha någon som helst information om det. Suck.
Citera
2025-12-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Tillåt kroppen att sova när den vill! Så rättar den till sig. Tvinga den inte!
Citera
2025-12-21, 10:17
Medlem
diakos avatar
Citat:
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Hur vill du att din dygnsrytm ska se ut optimalt?

Enklast är i dina skor att lägga dig dag 1 kl 10-14 och få dina 6-8h.

Dag 2 somnar du 14-18 och sover 6-8

Dag 3 sover du kl 18-20 och så vidare!

Lycka till!
Citera
2025-12-21, 10:29
Medlem
utforskarens avatar
Du kanske lider av DSPS/DSPD:

https://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_disorder

Det finns bara två sätt:

1. Dygna (brukar funka hyfsat för mig, men sen gäller det att hålla i det).

2. Lägg dig en timma tidigare per dygn. Tar längre tid och brukar vara svårare.
Citera
2025-12-21, 11:03
Medlem
Citat:
Tja,

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna.

Hur hade ni gjort?

Du får ju inget solljus för helvete.

Solljus tros ha betydelse för vår sömn.

Du behöver stiga upp kl 08, och gå hemifrån. Sedan kanske dra ut och promenera, dra till ett café med stora fönster i söderläge och maximera ljuset du får in genom ögonen. Inga solglasögon ens om det är soligt. Ta med en bok om du behöver, eller roa dig med att titta på folk. Solen skiner bara till kl 15-16 på många platser i Sverige såhär års, så efter det kan du dra hemåt.

Sen måste du hålla dig vaken till åtminstone kl 19-20. Den går du och lägger dig, med en bok om du inte kan somna. Sen vid första tecken på trötthet tex en gäspning eller att ögonen glider igen, så släcker du och somnar. Sen upprepar du det ovan dag efter dag.

Du behöver vara disciplinerad. Lycka till kompis.
Citera
2025-12-21, 11:03
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Har hört att en del människor liksom har ett längre naturligt dygn än 24 timmar, eller hur det var. Att ens biologiska rytm inte är i synk med 24-timmars-dygnet. Så att det då alltid uppstår som en förskjutning av något slag.

Stämmer. Några har kortare än 24h men de flesta har längre än 24h. Därför är det nästan hopplöst att vänta dygnet rätt genom att gå och lägga sig tidigare.

Att "dygna" är det enklaste för de flesta i TS situation.
Citera
2025-12-21, 11:14
Medlem
Nu när det här har pågått så länge och du helt ställt om till värsta tänkbara tid typ. Svårt att vända på det oavsett vilket håll.

Det tar tid att vända tillbaka då kroppen vant sig. Finns inga quick fix. Skulle ej reka att dygna. Du blir bara trött senare och sabbar det igen.

Flashback tror alltid det finns quick fix på allt, dygna, ett piller för att gå ner i vikt, 12 min workout.

Bestäm ett håll, vända på det långsamt, följ alla goda råd om sömn etc. Du kan styra det lite åt något håll med koffein och receptfritt melatonin. Ta små doser. Melatonin är rekommenderat för jetlag vilket du i princip har.

Tricket är att styra det långsamt jämnt och fint och verkligen arbeta in den nya rytmen i kroppen.

De flesta tycker det är lättare vända det framåt tror jag om man har svårt att stiga upp bara för att klockan ringer. Om du vaknar 16. Gå inte upp direkt och gör massa saker. Ligg kvar och dra dig till 19. Börja din "dag" långsamt. Sen ät något rejält och aktiverar dig lite så du orkar vara vaken länge, sen vid 08 när du är trött tvinga dig att vara vaken till 11. Osv. Efter några dagar kanske du går och lägger dig vid 14-17 och vaknar 22-01. Sen vaknar du 03-04 på din nya dag vilket inte är så farligt. Om du märker senare du inte kan hålla det, ha ett glas vatten och koffein tablett vid sängen. Ta det direkt när du vaknar. Köp Melatonin tabletter receptfritt på apoteket. Ta en o dela i fyra delar. Om du märker du går och lägger dig senare och senare ta melatonin vid tidpunkten du borde gått och lagt dig eller några timmar tidigare.

Plus följ alla andra vanliga råd om sömns och skärmar, ljus osv. Det är viktigt vi får mkt ljus i början på morgonen för att "starta" den biologiska dygns klockan. Sen på kvällen ska man skärma ner.
Citera
2025-12-21, 11:23
Medlem
Har du sovit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här