Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-21, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Är du ekonomiskt oberoende? Annars får du väl skaffa ett jobb att gå till på dagarna så löser sig ditt problem naturligt.

Om du är ekonomiskt oberoende tycker jag gott och väl du kan njuta av att sitta och nattuggla ibland. Men passa på att åka till något soligare land någon månad i vinter. Jäkla mörkt och tråkigt här i Sverige just nu.
Citera
2025-12-21, 04:58
Medlem
Raddigibollens avatar
Prova att löpa 2.5km varannan dag.

När du är tröttare är det enklare att välja när du ska sova.
Citera
2025-12-21, 05:16
Medlem
Goldencandy1s avatar
Dygna för i helvete. Om du brukar somna 08 så startar du bara dagen då istället för att lägga dig. Va aktiv under dagen så tänker man inte på tröttheten och sen lägger du dig vanlig kvällstid och sover som en stock.

OBS Ställ väckarklocka. Jag dygnade en gång o somnade vid 22 på kvällen och vaknade 13.00 dagen efter så det blev ju värd dygning.
Citera
2025-12-21, 05:26
Medlem
SmarterThanYous avatar
Sömn är för barn och veklingar?

Nä men det ska bli sol i veckan, det är skitviktigt att du går ut och får solsken i ögonen ca 10 minuter om dagen för din sömncykel.

Solsken i ögonen kommer göra reset på din cirkadiska rytm.
Citera
2025-12-21, 05:50
Medlem
Ferhs avatar
Så brukar det bli för mig med, framförallt på vintern när det är mörkt hela tiden oavsett.

Antingen så kan man vara vaken i ett helt dygn och skippa att sova och sen lägga sig i tid, eller så kan man göra det bit för bit, så att man lägger sig att sova 2 timmar senare varje dag, så att man skjuter fram när man sover tills man går och lägger sig på rätt tid.

Att gå och lägga sig tidigare när man inte är trött fungerar inte, för då ligger man bara där och försöker somna i 7 timmar.
Citera
2025-12-21, 07:00
Medlem
Tervulls avatar
Börja jobba natt så är ju dygnsrytmen perfekt. Alla är inte skapta för att vara vakna mellan 06-22
Citera
2025-12-21, 07:07
Medlem
Pungsvings avatar
Stoppa in öronproppar så får hjärnan mindre stimulans. Tänk på något trevligt minne. Eller försök att inte tänka på något alls. Eller tänk på en låt du tycker om.
Citera
2025-12-21, 07:17
Medlem
När man inte har någon sysselsättning längre blir det lätt att det blir svårt somna på kvällen och hela dygnsrytmen blir förstörd.

Att man till slut somnar kring vargtimmen beror helt enkelt på att det av tradition är en tidpunkt på dygnet då man sover, därför somnar man till slut.

Iallafall saknar man sysselsättning så är idrott det allra bästa att syssla med, så kroppen fungerar och behåller dygnsrytmen.

Att tappa kontrollen över sin egen kropp kan leda till fruktansvärda konsekvenser, det blir även svårare att komma igång med ett normalt liv igen när man får en ny sysselsättning. Det blir helt enkelt svårt att sköta sina studier/sitt jobb när man inte längre har kontroll över sin kropp och dygnsrytmen.

En nödlösning är att man skaffar sig ett kvälls/nattjobb och därigenom anpassar hela sitt liv efter den dygnsrytm man har, det fungerar om inte dygnsrytmen har en tendens att förskjuta sig hela tiden, dvs att man på något sätt lever med en dygnsrytm som avviker från 24 timmar. En del har det problemet att deras dygn är kanske 22-23 timmar eller 25-26 timmar och då kan man inte kontrollera när man är vaken på natten respektive på dagen för det ändras hela tiden.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-12-21 kl. 07:20.
Citera
2025-12-21, 07:22
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldencandy1
Dygna för i helvete. Om du brukar somna 08 så startar du bara dagen då istället för att lägga dig. Va aktiv under dagen så tänker man inte på tröttheten och sen lägger du dig vanlig kvällstid och sover som en stock.

OBS Ställ väckarklocka. Jag dygnade en gång o somnade vid 22 på kvällen och vaknade 13.00 dagen efter så det blev ju värd dygning.

Ungefär som att be nån springa med ett brutet ben.
Citera
2025-12-21, 07:42
Medlem
07:42 nu dags att sova.
Citera
2025-12-21, 07:58
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Vänder på dygnet – vaknar 16, somnar 08. Hur tar jag mig ur detta?

Fast igår hade du ju några inlägg skrivna mellan typ 10 och 11, försökte du tänja på dygnet då eller?
Citera
2025-12-21, 08:03
Medlem
När man ska bryta skiftform från natt finns det två sätt, det enklaste är väl att bara vara vaken och sen gå och lägga sig på kvällen. Funkar inte det kan man somna vid 7 och sen gå upp vid 11 och på så sätt bryta tillbaks dygnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in