2025-12-21, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
USA hade rätt att borda och undersöka första fartyget. De hade inte rätt att stjäla lasten. Det USA ägnar sig åt är ren piratverksamhet. Vill de ha krig får de först förklara krig.

Nu är ju omvärlden så flat att den bara blundar för sådant här när det är Imperiet som ligger bakom.

Nja om jag har förstått det hela så kan USA beslagta lasten och sen pröva det i domstol. Dvs ägaren till lasten kan bli part i domstolen. Jag tror mer på Sal Mercogliano än på dig.

Hur som helst Trump och hans kompisar vill att Maduro ska reagera på sånt sätt att det legitimerar ett am anfall för det am folket. Det handlar publiker och publiken på FB är oviktig. För Trump är det viktigast vad am folket tycker (Dvs den del som kan tänkas rösta på GOP i mellanvalet.)

PS USA kan inte begå piratdåd. Det är bara ickestater som kan göra det. Läs UNCLOS 101
Citera
2025-12-21, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nja om jag har förstått det hela så kan USA beslagta lasten och sen pröva det i domstol. Dvs ägaren till lasten kan bli part i domstolen. Jag tror mer på Sal Mercogliano än på dig.
Enligt amerikansk lag stämmer det - om man nu anser amerikansk lag gäller globalt.

Citat:
Hur som helst Trump och hans kompisar vill att Maduro ska reagera på sånt sätt att det legitimerar ett am anfall för det am folket. Det handlar publiker och publiken på FB är oviktig. För Trump är det viktigast vad am folket tycker (Dvs den del som kan tänkas rösta på GOP i mellanvalet.)
Vore det inte för miljökatastrofen borde Venezuela svara med att sänka en bunt amerikanska oljeplattformar. USA kommer fortsätta provocera tills det blir krig så det är lika bra för Venezuela att slå tillbaka medan de har något att slå tillbaka med.

Citat:
PS USA kan inte begå piratdåd. Det är bara ickestater som kan göra det. Läs UNCLOS 101
Kanske legalt. Moraliskt är det fortfarande piratdåd och storskaligt mord så låt oss säga vad det handlar om. Kaparbrev känns så föråldrat.
Citera
2025-12-21, 07:42
Medlem
Frågan är om detta som händer nu i praktiken är en krigsförklaring, dvs har Trump nu startat sitt första egna krig?
Citera
2025-12-21, 07:54
Medlem
Citat:
Enligt amerikansk lag stämmer det - om man nu anser amerikansk lag gäller globalt.

Vore det inte för miljökatastrofen borde Venezuela svara med att sänka en bunt amerikanska oljeplattformar. USA kommer fortsätta provocera tills det blir krig så det är lika bra för Venezuela att slå tillbaka medan de har något att slå tillbaka med.

Kanske legalt. Moraliskt är det fortfarande piratdåd och storskaligt mord så låt oss säga vad det handlar om. Kaparbrev känns så föråldrat.

Nej Tänk efter lite. Självklart kan länder beslagta sanktionerad last. Annars skulle det vara OK att åka runt med narkotika på skeppen.

Det är vad USA vill att Maduro ska svara på sånt sätt att Trump får Casus Belli för det am folket. Det är på samma sätt USA försöker göra genom kalla honom knarkterrorist så am folket ska se det am agerandet som legitimt.

Attackerna på småbåtarna med narkotika är troligen illegalt även med am lag och också internationell lag. När det gäller Skipper så var det nog OK. Sista fartyget, då beror det på vad Panama har sagt.

Moral finns inte stormaktspolitik. Se Peloponnesiska kriget av Thucydides. Vad jag tycker? Jag blir inte ledsen om Maduro faller. Men USA agerande är inte bra för Sverige. Det öppnar upp för andra länder att agera omoraliskt. Det kan drabba Sverige. Små länder gillar när stormakterna följer lagar och regler samt agerar moraliskt. Det började nog tyvärr med Kosovo en gång i tiden. Sen har det gått utför. Vi ser mer konflikter.
Citera
2025-12-21, 07:54
Medlem
Citat:
USA hade rätt att göra det i första fallet. I det andra fallet beror det på Panama. Om experterna har rätt. Se länken i porryhatters inlägg.

(FB) USA hotar Venezuela med krigsfartyg (2025-08-25)

Bordningen kan vara olaglig. Risken för krig är hög. Det är nog vad Trump vill. Då kommer Maduro försöka gör något och då kan USA svara med tomahawks. Eller så kommer de som förlorar stora pengar i Venezuela skicka Maduros huvud till USA.

Fartyget var Panama-flaggat men ägt av ett kinesiskt företag. Tydligen på väg till Kina dessutom.

Stämmer det så får man ju se det som en upptrappning. Tidigare har det låtit som att det bara är fartyg under sanktioner som kommer bordas, nu skickar man en tydlig passning till Kina.

Citat:
- "President Trump has been clear: the blockade of sanctioned oil tankers departing from, or bound for, Venezuela will remain in full force until Maduro’s criminal enterprise returns every stolen American asset.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-12-21 kl. 08:02.
Citera
2025-12-21, 07:58
Medlem
Citat:

Ja det låter ju riktigt smart
Citera
2025-12-21, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fartyget var Panama-flaggat men ägt av ett kinesiskt företag. Tydligen på väg till Kina dessutom.

Stämmer det så får man ju se det som en upptrappning. Tidigare har det låtit som att det bara är fartyg under sanktioner som kommer bordas, nu skickar man en rejäl passning till Kina.

Lasten ansågs sanktionerad. Det är flaggningen som är avgörande. Det är det landet som måste godkänna bordningen. Ägarens land har inte med saken att göra. Men självklart, om det stämmer det du säger, att det är en passning till Kina. Men jag ser inte Kina åka runt halva jorden (Stilla havet är stort) för att eskortera fartyg till Venezuela. Venezuelas flotta gör det inte. Skulle jag bli beodrad att göra det i den flottan skulle jag göra myteri och söka asyl i USA. Vad jag vet har de en fregatt.

Ett skäl till konflikten är att säga till Kina och Ryssland att hålla sig borta från Amerika och visa världen att USA fortfarande är störst, bäst och vackrast.

Kina (företaget) får skicka en advokat till domstolen i Houston(?) och kräva tillbaks lasten.
Citera
2025-12-21, 08:18
Medlem
Citat:
Nej Tänk efter lite. Självklart kan länder beslagta sanktionerad last. Annars skulle det vara OK att åka runt med narkotika på skeppen.
Intressant fråga. Olika länder har olika lagar om droger. Kan ett land där en viss drog är förbjuden beslagta last av en sådan på internationellt vatten? Kan t ex strikta muslimska länder beslagta last med alkohol?

Olja är dock inte någon olaglig produkt, även om man av miljöskäl kanske skulle olagligförklara den.

Citat:
Det är vad USA vill att Maduro ska svara på sånt sätt att Trump får Casus Belli för det am folket. Det är på samma sätt USA försöker göra genom kalla honom knarkterrorist så am folket ska se det am agerandet som legitimt.
Vad tycker du Venezuela skall göra då inför dessa ständigt upptrappade attacker? Det råder redan krig och allt talar för att Trump kommer fortsätta eskalera och svälta ut Venezuela och fortsätta sin mordkampanj.

Citat:
Attackerna på småbåtarna med narkotika är troligen illegalt även med am lag och också internationell lag. När det gäller Skipper så var det nog OK. Sista fartyget, då beror det på vad Panama har sagt.
Vet du något om dessa båtar var lastade med narkotika eller köper du bara Trumps anklagelser rätt av?
Citat:
Moral finns inte stormaktspolitik. Se Peloponnesiska kriget av Thucydides. Vad jag tycker? Jag blir inte ledsen om Maduro faller. Men USA agerande är inte bra för Sverige. Det öppnar upp för andra länder att agera omoraliskt. Det kan drabba Sverige. Små länder gillar när stormakterna följer lagar och regler samt agerar moraliskt. Det började nog tyvärr med Kosovo en gång i tiden. Sen har det gått utför. Vi ser mer konflikter.
USA har genom åren invaderat eller organiserat statskupper i princip i hela Latinamerika och på många andra håll. Kosovo var bara ovanligt för europeiska förhållanden, närmast jämförbart med Turkiets invasion av norra Cypern, även den legitimerad av anklagelser om förtryck av en minoritet.

Vår regering väljer att hålla tyst. Den bryr sig inte om internationell lag vare sig här eller i Palestina.
Citera
2025-12-21, 08:36
Medlem
Citat:
Intressant fråga. Olika länder har olika lagar om droger. Kan ett land där en viss drog är förbjuden beslagta last av en sådan på internationellt vatten? Kan t ex strikta muslimska länder beslagta last med alkohol?

Olja är dock inte någon olaglig produkt, även om man av miljöskäl kanske skulle olagligförklara den.

Vad tycker du Venezuela skall göra då inför dessa ständigt upptrappade attacker? Det råder redan krig och allt talar för att Trump kommer fortsätta eskalera och svälta ut Venezuela och fortsätta sin mordkampanj.

Vet du något om dessa båtar var lastade med narkotika eller köper du bara Trumps anklagelser rätt av?

USA har genom åren invaderat eller organiserat statskupper i princip i hela Latinamerika och på många andra håll. Kosovo var bara ovanligt för europeiska förhållanden, närmast jämförbart med Turkiets invasion av norra Cypern, även den legitimerad av anklagelser om förtryck av en minoritet.

Vår regering väljer att hålla tyst. Den bryr sig inte om internationell lag vare sig här eller i Palestina.

Världen (Väst) hade sanktionerat lasten (oljan), dvs olaglig i detta fall om jag förstår rätt. För att borda ett fartyg måste man be den flaggande staten om lov. Vi vet inte om USA gjorde det eller inte. Det är kruxet.

Statskupper är något annat mot det som hände i Kosovo. USA brukar inte bryta ut territorium från erkända länder. Konsekvensen var att Ryssland tycker att de har samma rätt och nu verkar Etiopien tycka samma sak. De brölar om att sno en hamn. Vi får helt enkelt flera konflikter. De bråkar även mellan Thailand och Kambodja. Och Thailand har väl mer eller mindre gett Trump fingret. Det borde betyda att Kina har sagt OK. Och thailändarna känner att de är starka nog att ge fingret mot Trump

Länder brukar använda sig av internationell lag när det passar. Det finns ingen världspolis. USA har tidigare fungerat som det. Innan dess var det Storbritannien

PS Det kan sluta med att haven inte längre kommer vara fredliga områden och fraktpriserna kommer gå upp. Vi har sett det med Houthis agerande, spridningen av rysk-ukrainska kriget till Medelhavet och USA agerande utanför Venezuela. Kanske inte så konstigt att Sverige beställer fregatter. Sen kan man säga att USA tar sig rätten. Landet är fortfarande störst, bäst och vackrast.
Citera
2025-12-21, 09:01
Medlem
Citat:
Statskupper är något annat mot det som hände i Kosovo. USA brukar inte bryta ut territorium från erkända länder.
Inte exakt vad du skrev, men USA:s tvångsuppdelning av Korea och Vietnam är väl de två händelser som fick störst konsekvenser.

Citat:
Länder brukar använda sig av internationell lag när det passar. Det finns ingen världspolis. USA har tidigare fungerat som det. Innan dess var det Storbritannien
Snarare som någon sorts medborgargarde som gör som det passar dem och hävdar att det är för att upprätthålla ordningen. Ibland till det bättre, ofta till det sämre.

Citat:
PS Det kan sluta med att haven inte längre kommer vara fredliga områden och fraktpriserna kommer gå upp.
Fraktubåtar kanske är framtiden? (Och då inte bara för narkotikasmugglare som annars blivit allt bättre på sådant)

Du missade f.ö. svara på frågan vad du tycker Venezuela skall göra om de nu inte får slå tillbaka mot angreppen? Eftergiftspolitik är sällan en hållbar lösning.

Kanske kunde man övertyga Kina om att ställa upp och sätta tankers under deras flagg? Jag tvivlar på att USA skulle våga kapa en kinesisk tanker.
Citera
2025-12-21, 09:11
Medlem
Citat:
Inte exakt vad du skrev, men USA:s tvångsuppdelning av Korea och Vietnam är väl de två händelser som fick störst konsekvenser.

Snarare som någon sorts medborgargarde som gör som det passar dem och hävdar att det är för att upprätthålla ordningen. Ibland till det bättre, ofta till det sämre.

Fraktubåtar kanske är framtiden? (Och då inte bara för narkotikasmugglare som annars blivit allt bättre på sådant)

Du missade f.ö. svara på frågan vad du tycker Venezuela skall göra om de nu inte får slå tillbaka mot angreppen? Eftergiftspolitik är sällan en hållbar lösning.

Kanske kunde man övertyga Kina om att ställa upp och sätta tankers under deras flagg? Jag tvivlar på att USA skulle våga kapa en kinesisk tanker.

Att flagga fartyg hos olika register är väl en kostnades och byråkratifråga. Därför väljer skeppsägare Panama mfl. Jag har för lite insatt i det kinesiska registret.

Om man blir angripen av USA, som är störst bäst och vackrast, så är det ofta bättre att fly än illa fäkta. Mitt tips till Maduro fly men det är en risk i sig. Fråga Khaddaffi Men det gick bra för Syriens diktator. Brasilien ligger nära och Lula gillar inte USA.

Angående delningen av korea och vietnam var det inte USA som bestämde rakt upp och ner genom hot.

Nej ubåtar kommer bara fungera vid varor som är billiga att producera men kan säljas mycket dyrt ex Narkotika. Båtransporter är och har alltid varit det billigaste sättet att transportera på. Kineser och ryssar gillar tåg, då de är landriken och haft problem på havet. Men tåg är dyrare än båtar.
Citera
2025-12-21, 09:35
Medlem
Citat:
Om man blir angripen av USA, som är störst bäst och vackrast, så är det ofta bättre att fly än illa fäkta. Mitt tips till Maduro fly men det är en risk i sig.
Det löser möjligen frågan för Maduro men inte för Venezuela som land, om de nu inte vill bli en amerikansk lydstat.

Citat:
Angående delningen av korea och vietnam var det inte USA som bestämde rakt upp och ner genom hot.
I praktiken var det det. Koreanerna hade format en enhetsregering och Stalin accepterade den, det var bara USA som krävde att landet skulle delas i två ockupationszoner (Två diktaturer där ledarna på båda sidor var helt öppna med att de ville se en återförening med militära medel under det egna ledarskapet.)
I Vietnam hade man förvisso stöd av Frankrike, men det var i alla fall USA som var pådrivande.

Citat:
Nej ubåtar kommer bara fungera vid varor som är billiga att producera men kan säljas mycket dyrt ex Narkotika.
Jag var väl inte helt allvarlig, men vad gör man om haven blir för osäkra för vanliga fartyg? Jag tror inte konvojer skulle fungera idag med alla drönare över och under vattnet. Det är ett tungt ansvar Ukraina och USA tar på sig genom att eskalera krigföring mot handelsfartyg på internationellt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in