2025-12-21, 09:37
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Frågan är om detta som händer nu i praktiken är en krigsförklaring, dvs har Trump nu startat sitt första egna krig?

trump är en svag jävel, han kan inte stå för någonting han gör, allra minst en krigsförklaring

maken till chicken finns inte i detta universum
Citera
2025-12-21, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Lasten ansågs sanktionerad. Det är flaggningen som är avgörande. Det är det landet som måste godkänna bordningen. Ägarens land har inte med saken att göra. Men självklart, om det stämmer det du säger, att det är en passning till Kina. Men jag ser inte Kina åka runt halva jorden (Stilla havet är stort) för att eskortera fartyg till Venezuela. Venezuelas flotta gör det inte. Skulle jag bli beodrad att göra det i den flottan skulle jag göra myteri och söka asyl i USA. Vad jag vet har de en fregatt.

Ett skäl till konflikten är att säga till Kina och Ryssland att hålla sig borta från Amerika och visa världen att USA fortfarande är störst, bäst och vackrast.

Kina (företaget) får skicka en advokat till domstolen i Houston(?) och kräva tillbaks lasten.

Vet inte vad du försöker förklara här men fartyget var inte under några sanktioner öht. Man kan anse att lasten var sanktionerad men det finns inget som beskriver det.

Det du glömmer här är att nationaliseringen av oljeutvinningen i Venezuela knappast är bortglömd och självklart är detta en passning till Kina oavsett flaggning. Bara en blind kan missa att se det.

Det stämmer ju väldigt väl in på det jag förklarat tidigare, att USA har varit tydliga med att man vill pressa bort inte bara Kina utan även Ryssland, Iran och deras proxies, från Sydamerika.
Sydamerika är ju mer eller mindre prio 1 för USA under Trump.
Citera
2025-12-21, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
trump är en svag jävel, han kan inte stå för någonting han gör, allra minst en krigsförklaring

maken till chicken finns inte i detta universum

Ju mer USA tappar, ju mer irrationellt och aggressivt kommer landet att uppträda. Inte bara mot påstådda "fiender" men även mot allierade.

Ray D har sagt bra i ämnet.

https://youtu.be/xguam0TKMw8?si=G3PEbObNoqnbqRYn

https://youtu.be/49RT6SQ8n0Y?si=I9gK5iwZVE_N8XXa

Problemen är kroniska och systematiska.

Dom som kommer efter honom kan göra ännu värre grejer, som att t ex avfyra robotar från Norden och därmed se till att ett kärnvapenkrig kan utspelas i va närområde (förhoppningsvis förgörs åtminstone Polen om/när vi blir collateral damage).

https://www.npr.org/2018/01/03/572901119/how-germany-wins-at-manufacturing-for-now

Så jävla många enfaldiga dumhuvuden som snurrar runt i detta forumet att man blir hopplös.

Kanske förtjänar vi all denna skiten mtp hur folk verkar stötta eländet men förstår inte öht vad det är som sker i bakgrunden.
Citera
2025-12-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vet inte vad du försöker förklara här men fartyget var inte under några sanktioner öht. Man kan anse att lasten var sanktionerad men det finns inget som beskriver det.

Det du glömmer här är att nationaliseringen av oljeutvinningen i Venezuela knappast är bortglömd och självklart är detta en passning till Kina oavsett flaggning. Bara en blind kan missa att se det.

Det stämmer ju väldigt väl in på det jag förklarat tidigare, att USA har varit tydliga med att man vill pressa bort inte bara Kina utan även Ryssland, Iran och deras proxies, från Sydamerika.
Sydamerika är ju mer eller mindre prio 1 för USA under Trump.

i denna video säger man att oljan var sanktionerad

https://www.youtube.com/watch?v=Y1EdxzQLjXY

Men USA måste fråga Panama om bordningen. Har man gjort det? Vet inte?

Ett av skälen till USAs agerande mot Venezuela är att man vill hålla borta Kina och Ryssland. Det har jag sagt länge.
Citera
2025-12-21, 10:28
Medlem
Citat:
i denna video säger man att oljan var sanktionerad

https://www.youtube.com/watch?v=Y1EdxzQLjXY

Men USA måste fråga Panama om bordningen. Har man gjort det? Vet inte?

Ett av skälen till USAs agerande mot Venezuela är att man vill hålla borta Kina och Ryssland. Det har jag sagt länge.

Då kan du såklart ta fram uppgiften från officiellt håll istället för enYouTube-video?

Men då får manväl anta att man pumpar över oljan Sea-to-sea och låter fartyget segla vidare helt enkelt, för annars får man nog se det som en blockad med allt det innebär.

Man lät sig bordas frivilligt iaf.
Citera
2025-12-21, 10:38
Medlem
En liten del av det systemiska eländet. Hur kan USA spendera mer än efterföljande tio länder på "försvar" och ändå producera så lite av värde ur försvarssynpunkt?

Killen nedan har en gedigen försvarsbakgrund btw,

https://youtu.be/SQOaHHSU6K8?si=bY3o_jMqqlzTlXGV
Citera
2025-12-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diako
En liten del av det systemiska eländet. Hur kan USA spendera mer än efterföljande tio länder på "försvar" och ändå producera så lite av värde ur försvarssynpunkt?
Killen nedan har en gedigen försvarsbakgrund btw,
https://youtu.be/SQOaHHSU6K8?si=bY3o_jMqqlzTlXGV
USA kan säkert lätt besegra Venezuela rent militärt, men sen?
Det kommer garanterat bli mycket stora problem för Trump, med en amerikansk lydregering i Venezuela.
Framför allt kommer garanterat alla andra latinamerikanska länder reagera våldsamt negativt mot USA!
Citera
2025-12-21, 17:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det kommer garanterat bli mycket stora problem för Trump, med en amerikansk lydregering i Venezuela.
Framför allt kommer garanterat alla andra latinamerikanska länder reagera våldsamt negativt mot USA!
I intervjun ”Fussed About Cuba” (1985) citerar Chomsky den mexikanske diplomaten Jorge Castañeda så här:

”If the United States were to say that Cuba is a threat to our security, all of Mexico would burst out laughing.”
Citera
2025-12-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon

Tycks vara en trådsanning, själv är jag inte alls så säker på detta.

Stooort land, jobbig topografi med djungel och luftfuktighet, tränade paramilitärer, självmordsdrönare i massor.

Om det var så lätt hade det redan hänt!

Dessutom lär det galvanisera hela latin och sydamerika mot dom.

Kina håller på utvecklar infrastruktur och hjälper länderna som USAs plutokrati aldrig gjort och aldrig kommer att göra. Man vill fortsätta skölva på kontinenten.

I demokratins och mänskliga rättigheters namn förstås!

https://youtu.be/XWuAct1BxHU?si=7331_X6nTTWZZCmZ
Citera
2025-12-21, 18:48
Medlem
Är USA så skickliga att de kan vinna i Venezuela så snabbt?
Kolla hur det gick för Ryssland i Ukraina.
Citera
2025-12-21, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diako
Tycks vara en trådsanning, själv är jag inte alls så säker på detta.
Stooort land, jobbig topografi med djungel och luftfuktighet, tränade paramilitärer, självmordsdrönare i massor.
Om det var så lätt hade det redan hänt!
Dessutom lär det galvanisera hela latin och sydamerika mot dom.
Kina håller på utvecklar infrastruktur och hjälper länderna som USAs plutokrati aldrig gjort och aldrig kommer att göra. Man vill fortsätta skölva på kontinenten.
I demokratins och mänskliga rättigheters namn förstås!
https://youtu.be/XWuAct1BxHU?si=7331_X6nTTWZZCmZ
Undrar verkligen om Trump själv vet vad han skall göra med Venezuela?
Kan tänka det blir som med Iran?
USA lyckades med att bomba ingångarna till tunnlarna och bergrummen där Iran sysslar med urananrikning.
Sen bygger man alltid tunnlarna vid ingångarna i sick-sak, för att helt hindra tryckvågen från en bomb fortplanta sig in i tunnelsystemet.
Det tog väl Iran en vecka frakta bort några 10-tal ton med sprängsten från ingångarna.
Citera
2025-12-21, 22:05
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Lasten ansågs sanktionerad. Det är flaggningen som är avgörande. Det är det landet som måste godkänna bordningen. Ägarens land har inte med saken att göra. Men självklart, om det stämmer det du säger, att det är en passning till Kina. Men jag ser inte Kina åka runt halva jorden (Stilla havet är stort) för att eskortera fartyg till Venezuela. Venezuelas flotta gör det inte. Skulle jag bli beodrad att göra det i den flottan skulle jag göra myteri och söka asyl i USA. Vad jag vet har de en fregatt.

Ett skäl till konflikten är att säga till Kina och Ryssland att hålla sig borta från Amerika och visa världen att USA fortfarande är störst, bäst och vackrast.

Kina (företaget) får skicka en advokat till domstolen i Houston(?) och kräva tillbaks lasten.
Om terrorister och sjörövare kapar fartyg i Karibiska farvatten så får väl Kineserna skicka krigsfartyg dit för att skydda civila fartyg och landets handel.

Europeiska stater skickade ju krigsfartyg ner till Adenviken för att skydda handelsfartyg från att kapas av terrorister och sjörövare där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in