Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Lasten ansågs sanktionerad. Det är flaggningen som är avgörande. Det är det landet som måste godkänna bordningen. Ägarens land har inte med saken att göra. Men självklart, om det stämmer det du säger, att det är en passning till Kina. Men jag ser inte Kina åka runt halva jorden (Stilla havet är stort) för att eskortera fartyg till Venezuela. Venezuelas flotta gör det inte. Skulle jag bli beodrad att göra det i den flottan skulle jag göra myteri och söka asyl i USA. Vad jag vet har de en fregatt.
Ett skäl till konflikten är att säga till Kina och Ryssland att hålla sig borta från Amerika och visa världen att USA fortfarande är störst, bäst och vackrast.
Kina (företaget) får skicka en advokat till domstolen i Houston(?) och kräva tillbaks lasten.
Vet inte vad du försöker förklara här men fartyget var inte under några sanktioner öht. Man kan anse att lasten var sanktionerad men det finns inget som beskriver det.
Det du glömmer här är att nationaliseringen av oljeutvinningen i Venezuela knappast är bortglömd och självklart är detta en passning till Kina oavsett flaggning. Bara en blind kan missa att se det.
Det stämmer ju väldigt väl in på det jag förklarat tidigare, att USA har varit tydliga med att man vill pressa bort inte bara Kina utan även Ryssland, Iran och deras proxies, från Sydamerika.
Sydamerika är ju mer eller mindre prio 1 för USA under Trump.