2025-12-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jo alltså om du menar uber som någon typ av generell förklaring på att äga och drifta autonoma taxibilar.
Men för att det specifikt ska vara UBER så måste väl Tesla ändå integreras på något sätt in i deras Uber-app. Inte omöjligt, men heller ingen självklarhet. Köpa upp Uber kanske för att ta över användarbasen, då det redan är ett ”verb-ifierat” företag.

Kommer inte behöva integreras med Uber. Teslas egna robotaxi app kommer bli gigantisk när Tesla kan börja massproducera robocabs. Folk vill betala så lite som möjligt. Tesla kan erbjuda extra lågt pris för att locka massan.
Citera
2025-12-20, 18:20
Medlem
otellos avatar
Citat:
Av intresse, vill du hjälpa mig med en lista på vilka som producerar elbilar med hälsosamma bruttomarginaler?
Det är en relativt viktig komponent om man vill vara med och konkurrera.
Alla andra stora biltillverkare.
Citera
2025-12-20, 18:22
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAstar
Att använda ChatGPT är inte samma sak som att “jobba med AI”, så om det är den nivån du menar så förklarar det en hel del. Att du dessutom skriver “du har fel” utan att kunna peka ut vad som är fel är inget argument, det visar bara på okunskap eller ovilja att diskutera sakfrågan.

Jag har redan bemött och motiverat mina påståenden, medan du själv inte presenterat ett enda tekniskt motargument, ingen förklaring och inga källor. Att kalla något “buzzwords” är inte ett bemötande, det är bara ett sätt att slippa förklara varför du tycker annorlunda. Det får det att framstå som att du argumenterar utifrån känsla snarare än fakta.

Om du faktiskt har kompetens inom området borde det vara trivialt för dig att förklara exakt vad som är fel i resonemanget. Förklara då varför inkrementell träning och finjustering inte skulle fungera i praktiken. Förklara varför ett neuralt system måste tränas om från grunden varje gång något nytt introduceras. Förklara varför modulära, kartberoende system skulle skala bättre när domänen växer, trots ökad komplexitet och underhåll.

Men hittills har du inte gjort något av detta. Du har bara påstått att jag har fel, vilket i sig inte bevisar någonting alls. Om du vill bli tagen på allvar i tråden krävs mer än en auktoritetsmarkering. Citera ett konkret påstående jag gjort och visa sakligt varför det är inkorrekt. Annars fördummar du bara dig själv inför alla som faktiskt kan ämnet.
Jag jobbar med AI betyder att jag jobbar med att träna AI-modeller, bl.a.
Du har fel, och du upprepar buzzwords i hopp om att låta smartare.
Citera
2025-12-20, 18:44
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Alla andra stora biltillverkare.

OK, då säger vi så 😅

Kan köpa att t.ex. Kia-gruppen har nått dit.
Europeiska tillverkare ligger väl någonstans runt ±0 om man exkluderar avskrivningar på investeringar.

Ford skrotar ju sina modeller osv.
Rivian? Lucid?

Hur som helst tycker jag att det rimliga vore att du hade rätt, med tanke på att det snart har gått ett decennium.
Min poäng är att det tar tid att kämpa in ett teknikförsprång, och det är inte alltid lönsamt. När Tesla släpper FSD unsupervised kommer det vara ett decennium av ”FSD-killers”. Men när de väl är i paritet kommer Tesla ändå ha lejonparten och i praktiken äga både verbet och tjänsten till stor del – kanske tillsammans med Waymo, om de löser vinstmarginalfrågan med hjälp av någon befintlig producent.
Citera
2025-12-20, 18:57
Medlem
Citat:

Att säga att du “jobbar med att träna AI-modeller” förändrar ingenting så länge du fortfarande inte kan förklara vad som är fel. Det är fortfarande bara en auktoritetsmarkering utan innehåll. Ingen som faktiskt jobbar med modellträning uttrycker sig genom att bara säga “du har fel” och kalla resten buzzwords utan att kunna peka ut ett enda konkret sakfel.

Jag har bemött dina påståenden ett efter ett med resonemang som stämmer överens med hur storskaliga neurala system faktiskt utvecklas i praktiken. Du har inte visat att något av detta är felaktigt, du har bara upprepat samma tomma formuleringar. Att kalla etablerade begrepp som inkrementell träning, finjustering och generalisering för “buzzwords” är inte ett motargument. Det signalerar snarare att du saknar förmåga eller vilja att diskutera dem på teknisk nivå.

Så om du nu verkligen tränar AI-modeller borde det vara enkelt för dig att citera ett specifikt påstående jag gjort och förklara varför det är inkorrekt. Visa varför ett neuralt system måste tränas om från grunden vid nya edge cases. Visa varför modulära, kartberoende system skalar bättre trots ökande komplexitet. Gör något annat än att bara upprepa “du har fel”.

Tills dess framstår ditt inlägg inte som kompetens, utan som defensiv posering.
Citera
2025-12-20, 20:01
Medlem
Citat:
OK, då säger vi så 😅

Kan köpa att t.ex. Kia-gruppen har nått dit.
Europeiska tillverkare ligger väl någonstans runt ±0 om man exkluderar avskrivningar på investeringar.

Ford skrotar ju sina modeller osv.
Rivian? Lucid?

Hur som helst tycker jag att det rimliga vore att du hade rätt, med tanke på att det snart har gått ett decennium.
Min poäng är att det tar tid att kämpa in ett teknikförsprång, och det är inte alltid lönsamt. När Tesla släpper FSD unsupervised kommer det vara ett decennium av ”FSD-killers”. Men när de väl är i paritet kommer Tesla ändå ha lejonparten och i praktiken äga både verbet och tjänsten till stor del – kanske tillsammans med Waymo, om de löser vinstmarginalfrågan med hjälp av någon befintlig producent.

Mm - senast idag såg jag en undersökning från msm där mercedes knep förstaplatsen framför tesla och polestar. Men probably nothing.
Citera
2025-12-20, 20:49
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Anta att du har tränat en modell som uppvisar mycket hög prestanda i offline-utvärdering men degraderar markant efter driftsättning i produktion. Hur skulle du systematiskt analysera orsakerna till detta beteende, och vilka åtgärder skulle du överväga på kort respektive lång sikt?”
Citera
2025-12-20, 20:50
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Yes, håller med dig! Jag försöker dock alltid tänka worse case scenario för att inte bli besviken. Och sen vet vi inte hur snabbt det kommer gå att lösa självkörande i framtiden med alla dessa gigantiska AI datacenter som byggs. Nvidia satsar ju på detta också. Men Tesla har stor potential för att bli en mycket stor spelare i robotaxi. Men jag räknar som sagt inte med att Tesla blir en gigant. Det finns utrymme för konkurrenter annars måste Tesla bygga några fler Gigafactories snart. Tror vi kommer få se nyheter om det inom 1 år.

Om en revolution skulle ske så det enda som krävs är stora datacenter, och inte som nu datacenter + Teslas enorma mängd videodata så kommer bolag som Google m.fl ha möjlighet att ta sikte på en konkurrens gällande själva mjukvaran. Men det krävs som sagt en revolution inom data/simulering. Sen återstår som sagt bilproduktionen…den där lilla detaljen.

Om Cybercab linjen skalar som Tesla tänkt kan man bygga storleksordningen hela Toyotas årliga produktion från 2 fabriker. Där alltså varje bil tack vare FSD i teorin kan axla rollen 5-10 bilar har idag…

Sen är jag med på att man bör vara lite bearish och försiktig, men samtidigt realistisk. Tidslinjerna är alltid ett frågetecken och generellt längre än Elons förhoppningar, men konkurrenssituationen är fortfarande oförändrad, dvs obefintlig - enligt mig.
Citera
2025-12-20, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Om en revolution skulle ske så det enda som krävs är stora datacenter, och inte som nu datacenter + Teslas enorma mängd videodata så kommer bolag som Google m.fl ha möjlighet att ta sikte på en konkurrens gällande själva mjukvaran. Men det krävs som sagt en revolution inom data/simulering. Sen återstår som sagt bilproduktionen…den där lilla detaljen.

Om Cybercab linjen skalar som Tesla tänkt kan man bygga storleksordningen hela Toyotas årliga produktion från 2 fabriker. Där alltså varje bil tack vare FSD i teorin kan axla rollen 5-10 bilar har idag…

Sen är jag med på att man bör vara lite bearish och försiktig, men samtidigt realistisk. Tidslinjerna är alltid ett frågetecken och generellt längre än Elons förhoppningar, men konkurrenssituationen är fortfarande oförändrad, dvs obefintlig - enligt mig.

Precis, den där lilla detaljen om bilproduktionen som ingen slår Tesla på just nu. Och att dom äger hela kedjan. Kommer bli svettigt för konkurrenterna och spec Tyskland. Kommer nog bli lite problem i EU om dom inte speedar upp.
Citera
2025-12-20, 21:37
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Elon får äntligen sitt 2018 kompensationspaket.
Välförtjänt!

https://x.com/i/status/2002129229274886264

En grej jag inte hajar. Tydligen hade interim-paketet kostat aktieägarna över $100B (!!) i extra dilution, något man nu alltså slipper med det gamla paketet som jag förstår det. Plus att det är en overhang med osäkerhet som är puts väck. Ändå var TSLA helt platt mot marknaden i fredags efterhandeln?

Borde inte kursen öka 7% ish bara på ren "book value"? Eller missar jag något. Visst kan det vara lite priced in då detta var väntat men ändå.

https://x.com/ahead_of_curve/status/2002225672576729485?s=46&t=-nzBABaApLNxu9y7Hkt51A
Citera
2025-12-20, 22:00
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm - senast idag såg jag en undersökning från msm där mercedes knep förstaplatsen framför tesla och polestar. Men probably nothing.

Förstaplats i vinstmarginal?
Förstaplats i autonomi?

Vinstmarginalen är fallande, totalt under 5 %, och jag har svårt att se att deras elbilar bidrar positivt till det resultatet – eller gör de det?

När det gäller självkörning tar de ju hem många förstaplatser i tidningar och undersökningar. Samtidigt känns det rätt svagt på leveranssidan om mjukvaran nu ska vara så bra.
Motorvägskörning på utvalda sträckor och i begränsade hastigheter är inte särskilt imponerande i dag.

Men du kanske sitter på ny information som jag har missat?
Citera
2025-12-20, 22:38
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Teska kommer inte vara ensamma. Men dom kommer ta en bra bit av marknaden. Det kommer vara flera hundra miljoner robotaxis (inte bara Tesla) inom 10-20 år. Räcker med att Tesla tar ett par % av den marknaden för att Teslas marketcap ska vara mycket högre. Fördelen för Tesla är att dom är enda elbiltillverkaren med riktigt bra marginaler. Dom kommer att kunna ha ett väldigt lågt pris på robotaxi för att ta så stora marknadsandelar som möjligt. Blir liksom kämpigt för konkurrenterna om Tesla börjar ta $1/mile. Det är bara sätta sig ner och räkna på olika scenarios hur många % av marknaden kommer ha och till vilket pris per mile.

Det finns redan taxi-verksamhet och carpool-lösningar. Varför tror du det kommer bli revolution och år 0 nästa år OM Tesla lyckas uppfinna en självkörande taxibil?

Det enkla faktum som zombierna i Tesla-sekten inte fattar är att verklighetens folk gillar att äga sin alldeles egna bil, och har en känslomässig anknytning till sin bil. Folk i allmänhet ser alltså sin sin bil som ett husdjur. Meeen, eftersom Musk och hans fanboys är legitimerade psykopater så förstår de så klart inte grundläggande mänskliga känslor...

Så, riktiga människor i den riktiga världen kommer att ha 0 intresse av att köpa/hyra en Cybertaxi som kreti och pleti kan använda, och som garanterat kommer bli nerspydd varannan fredag, eller kidnappad och såld som undervärdig bilslav till de mörkaste delarna av ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in