Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-20, 23:39
Medlem
Ibland sover jag dåligt
Ibland inte
Men du får helt enkelt dygna
Tvinga dig själv att vara vaken
Känner du någon som har amatryptilin?
Ta två tabletter kl 18 gå och lägg dig
Läs en bok
Ingen telefon eller tv
Så sover du
Finns ingen lätt väg att gå
Disciplin
Citera
2025-12-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Vad gör du när du är vaken på nätterna?
Citera
2025-12-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Sömnproblem funkar inte som du anser att det bara är att ställa klockan o gå upp. För många är det inte så.

Har hört att en del människor liksom har ett längre naturligt dygn än 24 timmar, eller hur det var. Att ens biologiska rytm inte är i synk med 24-timmars-dygnet. Så att det då alltid uppstår som en förskjutning av något slag.
Citera
2025-12-20, 23:42
Medlem
Pungsvings avatar
Ställ din väckarklocka fel.
Citera
2025-12-20, 23:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Sömnproblem funkar inte som du anser att det bara är att ställa klockan o gå upp. För många är det inte så.
Jag kan det här. Gjort det så många gånger.
När jag var yngre var det rätt lätt att ändra sov rytmen, fram till 55 ungefär. Därefter behöver jag ca en vecka för att vrida klockan.

Tar max 5-10 minuter att somna strax när jag stängt av datorn och skärmen slocknat.
Ålder 65+
Lär känna din kropp och det blir inget problem.
Citera
2025-12-20, 23:47
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Var i det läget för någon månader sen. Fan va drygt det är. Tyvärr har jag inga tips, det är nästan omöjligt att vända.
Citera
2025-12-20, 23:52
Medlem
bralesss avatar
Inget som inte går att lösa med lite mediciner. Håll dig vaken på amfetamin, ta sen sömnmedicin och lägg dig. Eller välj något utav det enbart.
Citera
2025-12-20, 23:52
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Gå och lägg dig i sängen 30 min tidigare varje kväll. Om ett par veckor är du tillbaka. Krävs disciplin dock.
Citera
2025-12-20, 23:59
Medlem
Vad missar du? Kvittar väl när man är vaken, såvida du inte har tider att passa? Annars, gör det du ska när du är vaken. Men ja, om du får det plötsligt så dygna och lägg dig sen när du kommer hem igen. Alla är inte skapta för att sova på natten utan måste bli styrda av rutiner för att göra det.
Citera
2025-12-21, 00:02
Medlem
falconer8s avatar
Ta och kolla upp något som heter : " Försenad sömnfas". " Delayed sleeping phase". - På engelska. Jag lider av det själv nämligen och det var först när jag fick veta detta som jag kunde åtgärda det, och livet blev bättre. Säger inte att min dygnsrytm är perfekt idag, men jag sover aldrg ut på e.m längre. Och jag behöver aldrig dygna. Jag fick Mirtazipin och Zopiklon utskrivna. Mirtazipin tar jag varje kväll, 30 mg. Och Zopiklon har jag slutat med för flera år sedan. Men jag låter ändå läkarna skriva ut nya åt mig, för det är skönt att veta att man har dem i reserv om det skulle behövas. Har man försenad sömnfas så gäller det är försöka ha lite diciplin när det gäller sömnen. Även om man som sagt inte kan styra helt över det själv. Kolla upp detta. Och verkar det som att du också har det, så säg det till din läkare. Hör gärna av dig till mig om du har några frågor. Lycka till! Mvh!
Citera
2025-12-21, 00:06
Medlem
Sereenas avatar
Brukar vara enklast att dygna så man, förhoppningsvis, är trött när man lägger sig.
Citera
2025-12-21, 00:07
Jag brukar köra en dagsfylla drygt 8 sofiero 7,5% sen går jag och lägger mig 23:00 så är dygnet återställt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in