Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-20, 22:42
Medlem
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?
Citera
2025-12-20, 22:46
Medlem
Adelaides avatar
Ja, dygna en hel natt så ska du se att du somnar tidigt på kvällen.
Citera
2025-12-20, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ja, dygna en hel natt så ska du se att du somnar tidigt på kvällen.

Funkar nog bara om man inte dricker kaffe för att hålla sig vaken ett helt jävla dygn! 😄😄
Citera
2025-12-20, 22:50
Medlem
Drick alkohol på kvällen tills du blir lite full och lägg dig. Lättare att somna, och kroppen kommer senare vänja sig åt andra hållet.
Citera
2025-12-20, 22:53
Medlem
StorFetAnkas avatar
Att du inte kan somna när du lägger dig tidigare beror på att du har för mycket energi för att kunna sova, eller för mycket på gång i hjärnan, nåt du ligger och grubblar på. Man måste vara trött för att kunna sova.

När du är vaken så behöver du använda hjärnan aktivt samt röra på dig mycket, en hel dag framför dumburken är nästan som att sova vilket gör det mycket svårt att sova på riktigt sen när det är dags att lägga sig.

Lite för mycket tid för att dygna igen kanske, men prova att ställa klockan på 11 om du lägger dig 7-8. Då blir det kort sömn och du blir trött snabbare nästa dag vilket gör att du kan lägga dig tidigare, sen borde rytmen vara återställd helt efter ett par dagar.

Börja träna, ta långa promenader, lös korsord å se till att vara aktiv med kropp å hjärna å ät hälsosamt så ska du se att det går bättre att sova sen. Ge fan i läsk å koffeindrycker så som energidryck. Drick kaffe enbart på förmiddagarna å rött te på eftermiddagen å kvällen de sista 8 timmarna innan du ska sova.
Citera
2025-12-20, 22:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
Högst individuellt.
man får pröva.
Jag hade varit vaken och lagt mig vid 21/2200
Citera
2025-12-20, 22:55
Medlem
Om du lyckats skapa en tillvaro med ett så skev dygnsrytm, så kan du också vända tillbaka till det normala.

Du går hemma och är arbetslös. Skärp till dig.
Citera
2025-12-20, 22:58
Medlem
zombie-nations avatar
Jag klarar inte att dygna så jag tar en handfull melatonin och går och lägger mig, för mig kan jag ibland göra dagen kortare så.

När jag var ung skulle jag dygnat, tyckte det var lätt då.
Citera
2025-12-20, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag klarar inte att dygna så jag tar en handfull melatonin och går och lägger mig, för mig kan jag ibland göra dagen kortare så.

Får du inte mardrömmar om du proppar i dig för stora mängder melatonin?
Citera
2025-12-20, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Får du inte mardrömmar om du proppar i dig för stora mängder melatonin?

Jag får skitkonstiga drömmar av bara 1 mg så det gör ingen skillnad. Det är inte mardrömmar, men de har konstig stämning och jag känner mig investerad i dem. Förr drömde jag normalt på melatonin. Och något nytt har börjat där jag vet att jag drömt intensivt, men jag minns inte vad jag drömmer numera, eller oftast inte.

Förr hade jag Halcion att nolla mig själv med två gånger i veckan när dygnet började spåra. Det var som ett slag i huvudet av sömnighet, funkade alltid. Saknar den medicinen.
Citera
2025-12-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Läser du mellan raderna första r du att det inte är något jobb inblandat som förhindrar beteendet varken på dagen eller natten

Visst. Men man kan nyttja situationen som uppstått till att söka nattjobb. Gilla läget, liksom.
Dock är det trist på vintern att inte få dagsljus.
Citera
2025-12-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation

Melatonin är väl rätt dyrt? Inte receptfritt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in