Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-20, 23:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Melatonin är väl rätt dyrt? Inte receptfritt?

Det är lagligt att beställa inom EU utan recept. Då kan du få en burk på 100 för 150 kr.
Citera
2025-12-20, 23:11
Medlem
Vaken till 9 sova till 17
Vaken till 10 sova till 18
Vaken till 11 sova till 19
Tills du vänt tillbaka istället för tvärtom?
Kanske går att köra två timmar i taget?
Citera
2025-12-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmannen
Vaken till 9 sova till 17
Vaken till 10 sova till 18
Vaken till 11 sova till 19
Tills du vänt tillbaka istället för tvärtom?
Kanske går att köra två timmar i taget?

Det låter ju bra, undrar om det funkar i praktiken. Har du testat? Eller känner du till nån som lyckats?
Citera
2025-12-20, 23:13
Medlem
Connykrims avatar
Ställ klockan på 11 och kämpa dig upp och håll dig vaken till 2000 så är det löst.
Citera
2025-12-20, 23:21
Medlem
Citat:
Det låter ju bra, undrar om det funkar i praktiken. Har du testat? Eller känner du till nån som lyckats?

Tänker mest att det är enklare än tvärtom. Alltid svårt att lägga sig medan man fortfarande är lite pigg. Lättare att somna om man hållt sig vaken en timme extra.
Bara en teori.

Önskar dig verkligen all lycka till! Måste vara skitjobbigt!
Citera
2025-12-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:
• Är det bäst att dygna helt och försöka somna normalt nästa kväll?
• Eller ska man vända långsamt, typ 1–2 timmar per dag?
• Finns det något som faktiskt funkat för er som varit i samma sits?

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Inga problem! Promenera ute, så du får syre och skaplig blodcirkulation. Sätt alarmet ett par timmar förskjutet per dygn. Helst inget socker eller aspartam. Inget kaffe förutom när du vaknar. Ingen skärm sista halvtimmen innan du lägger dig. Du får bereda dig på att vara trött ett par dagar, men sedan är det fixat!
Citera
2025-12-20, 23:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ok, tack för svar!

Har iofs bara testat Melatonin några enstaka ggr och tyckte inte det funkade så bra. Men kanske gjorde jag nåt fel.

Det kan vara på två sätt. Ibland tar det lite tid innan kroppen känner igen medicin. Ibland funkar melatonin inte bra. Dem det funkar bäst för är de som kan somna och inte har insomni, men önskar tidigarelägga sin sömn. Fast inte heller här finns någon garanti.
Citera
2025-12-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murmannen
Tänker mest att det är enklare än tvärtom. Alltid svårt att lägga sig medan man fortfarande är lite pigg. Lättare att somna om man hållt sig vaken en timme extra.
Bara en teori.

Önskar dig verkligen all lycka till! Måste vara skitjobbigt!

Tack för svar. Jag är inte trådskaparen, men tyckte din teori verkar intressant. 😊
Citera
2025-12-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det kan vara på två sätt. Ibland tar det lite tid innan kroppen känner igen medicin. Ibland funkar melatonin inte bra. Dem det funkar bäst för är de som kan somna och inte har insomni, men önskar tidigarelägga sin sömn. Fast inte heller här finns någon garanti.

Aha, tack!
Citera
2025-12-20, 23:30
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Tja,

Har hamnat i ett riktigt skevt dygnsrytm-läge och börjar bli rätt less nu. I ungefär två månader har jag vaknat runt klockan 16 på eftermiddagen, varit vaken hela natten och somnat först vid 7–8 på morgonen. Det började lite gradvis men nu känns det helt fastlåst.

Problemet är att det inte funkar i längden. Missar hela dagarna. Har försökt “lägga mig tidigare”, men ligger bara vaken i timmar. Om jag går upp tidigare en dag är jag helt förstörd och somnar ändå sent nästa natt.

Jag undrar:

Tar gärna emot konkreta tips: rutiner, ljus, kaffe, träning, skärmar, vad som helst. Vill verkligen vända tillbaka så jag är vaken på dagen igen.

Hur hade ni gjort?

Hur är det ett problem?

Normalt kan man byta direkt.

Om du har ett jobb som börjar 06 eller kanske något senare, så fixar man en dag som en halvzombie, och somnar sedan strax efter.

Då sover du från eftermiddagen eller tidiga kvällen tills före jobbet.

Det brukar vara ganska lätt att ändra på det.
Citera
2025-12-20, 23:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tja,

Jag undrar:

Hur hade ni gjort?
Enkelt.
Man ställer väckarklockan på 7 och går upp då.
Samma som när man reser till östligare länder.
Jobbigt att gå upp och man är skit trött de två första dagarna men sedan funkar det bra och man lägger sig senast 22 så sover man bra.

Jag har gjort det många gånger för alla resor till Kina.
Inget labbande med sömntabletter eller kaffe.

Väx upp och lär dig hantera din kropp.
Citera
2025-12-20, 23:39
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enkelt.
Man ställer väckarklockan på 7 och går upp då.
Samma som när man reser till östligare länder.
Jobbigt att gå upp och man är skit trött de två första dagarna men sedan funkar det bra och man lägger sig senast 22 så sover man bra.

Jag har gjort det många gånger för alla resor till Kina.
Inget labbande med sömntabletter eller kaffe.

Väx upp och lär dig hantera din kropp.
Sömnproblem funkar inte som du anser att det bara är att ställa klockan o gå upp. För många är det inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in