2025-12-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja, väldigt intressant hobby, tyvärr bor jag i norra halland å samhällena ljus försämrar mycket för mig, varit bättre i mörkaste Småland långt från bebyggelse.

Ja, ljuset är tyvärr ett stort problem.
Har när vädret och hur månen stått på himlen åkt ut med båten till Djurö norr om Läckö och spanat på natthimlen, men aldrig haft något så avancerat som det du har.
Natthimlen ger en sån där svindlande känsla av hur långt bort allt är och man måste nog göra en massa jämförelser med ärtor, badbollar och liknande.
Citera
2025-12-20, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Ja, ljuset är tyvärr ett stort problem.
Har när vädret och hur månen stått på himlen åkt ut med båten till Djurö norr om Läckö och spanat på natthimlen, men aldrig haft något så avancerat som det du har.
Natthimlen ger en sån där svindlande känsla av hur långt bort allt är och man måste nog göra en massa jämförelser med ärtor, badbollar och liknande.
Ja mitt intresse började i mörkaste Småland när jag gick ut å tjuvrökte på kvällen, när ögonen vant sig efter ca 30 min så såg du ett ljust bälte av stjärnor över himlen, så klart vintergatan å man såg tydligt stråket.
Citera
2025-12-20, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag tycker att frågan är intressant men lurar på jämförelsen mellan en stenplanet och en gasstjärna (som väl alla stjärnor är..).

Jordens omkrets är ju fast men solen har ju en omkrets i utkanten av gasmolnet och det är väl det man mäter men om vätet och heliumet på solen koncentrerades, hur stor skulle då solen vara i förhållande till jorden.

Jag förstår att min fråga är hypotetisk och att man bland annat får tänka bort kärnfusionerna som pågår på solen.

Menar du hur man får faktorn 109 mellan solen och jorden eller fattar jag fel?
Citera
2025-12-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ja mitt intresse började i mörkaste Småland när jag gick ut å tjuvrökte på kvällen, när ögonen vant sig efter ca 30 min så såg du ett ljust bälte av stjärnor över himlen, så klart vintergatan å man såg tydligt stråket.

Funderade lite på ditt teleskop, hur ser mars ut med samma förutsättningar och kan du se något av pluto?
Senast redigerad av Calvinol 2025-12-20 kl. 21:21.
Citera
2025-12-20, 21:26
Medlem
Citat:
Funderade lite på ditt teleskop, hur ser mars ut med samma förutsättningar och kan du se något av pluto?
Kommer inte ihåg riktigt nu, två år sedan jag hade det ute ju. Men saturnus var väldigt liten å då var ändå förstoringen 500., kollade nu på priserna å fan va dyrt allt är nu, monteringen kostar 25000kr å teleskopet 12000kr.,
Senast redigerad av chonard 2025-12-20 kl. 21:28.
Citera
2025-12-20, 21:31
Medlem
Citat:
Menar du hur man får faktorn 109 mellan solen och jorden eller fattar jag fel?
Jag antar att du har koll på detta, jag är bara nyfiken. Kanske menar jag hur man får faktorn 109 mellan solen och jorden men kan du utveckla vad det innebär?
Citera
2025-12-20, 21:34
Avslutad
Diameter: Solen är ca 1,4 miljoner km, Jorden ca 12 756 km.
Volym: Solen kan rymma runt 1,3 miljoner jordar.

ska man dra ner det till något man kan relatera till så är ärtor bra.. en ärta väger ca 0,4 gram.. jämför man solen och jorden med ärtor så skulle solen vara en ärta på 520 kilo.
Citera
2025-12-20, 21:35
Medlem
Citat:
Kommer inte ihåg riktigt nu, två år sedan jag hade det ute ju. Men saturnus var väldigt liten å då var ändå förstoringen 500., kollade nu på priserna å fan va dyrt allt är nu, monteringen kostar 25000kr å teleskopet 12000kr.,
Kolla på AZ eq6 gt skywatcher montering.
Citera
2025-12-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag antar att du har koll på detta, jag är bara nyfiken. Kanske menar jag hur man får faktorn 109 mellan solen och jorden men kan du utveckla vad det innebär?

Det var att solen är 109 gånger större i diameter enligt wikipedia.
Men jag undrar lite själv var gränsen för solens diameter går då solen är en gasplanet och var koronan börjar.
Citera
2025-12-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GepGup
Diameter: Solen är ca 1,4 miljoner km, Jorden ca 12 756 km.
Volym: Solen kan rymma runt 1,3 miljoner jordar.

ska man dra ner det till något man kan relatera till så är ärtor bra.. en ärta väger ca 0,4 gram.. jämför man solen och jorden med ärtor så skulle solen vara en ärta på 520 kilo.

Den jämförelsen med massan var lite kul.
Chonards fråga blir väldigt intressant med att avstånden blir omöjliga att förstå ifall vi inte har något att skala upp med.
Läste någonstan att antalet galaxer är större än antalet sandkorn på jorden.
Sen vet jag inte vad som är ett standardsandkorn...
Citera
2025-12-20, 22:01
Medlem
Citat:
Kolla på AZ eq6 gt skywatcher montering.

Montering 25000:- är inte teleskopet monterat?

Antar att jag missförstår något?
Senast redigerad av Calvinol 2025-12-20 kl. 22:03.
Citera
2025-12-20, 22:08
Medlem
Citat:
Den jämförelsen med massan var lite kul.
Chonards fråga blir väldigt intressant med att avstånden blir omöjliga att förstå ifall vi inte har något att skala upp med.
Läste någonstan att antalet galaxer är större än antalet sandkorn på jorden.
Sen vet jag inte vad som är ett standardsandkorn...
Ja helt otroligt., vårat solsystem syns ju knappt i Vintergatan, å det finns miljarder vintrtgator ju, så annat liv är nog en självklarhet att det finns,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in