2025-12-20, 22:25
Medlem
Läste nånstans att om man flyger en jumbojet mot solen skulle de ta 45 år dit.
Citera
2025-12-20, 22:29
Medlem
Man undrar lite vad som kommer att hända med jorden om/när rymdkraften får ett sånt tekniksprång så att resan till typ mars eller än längre bort är rimliga.
Citera
2025-12-20, 22:44
Medlem
Om jorden är stor som en ärta med ungefär åtta millimeter i diameter blir skalan så här. Solen blir cirka hundratio gånger större än jorden. Det innebär att solen i den här skalan har en diameter på ungefär åttiosju centimeter, alltså ungefär som en stor badboll. Avståndet mellan jorden och solen är då ungefär nittiofyra meter. Man kan avrunda och säga runt hundra meter för att få en lättare bild. Så sammanfattat. Jorden en ärta åtta millimeter. Solen en boll knappt en meter i diameter. Avståndet mellan dem ungefär ett hundra meter.
Citera
2025-12-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Om jag tänker rätt:

Det är ungefär 150.000.000 km till solen. Om vi krymper jorden till en diameter av 1 cm har vi minskat med en faktor 1:1.270.000.000 ungefär (från 12.700 km)

150.000.000 / 1270000000 = ~ 0.12.

Så ungefär 120 meter bort.

Men jag har garanterat räknat fel
Jag mätte en ärta jag hade i frysen och den var 7mm i diameter. Skalfaktorn blir 1 :1.82 miljarder, ~82 meter mellan en ärta och en pilatesboll.
Citera
2025-12-20, 23:01
Medlem
TELAVIV91s avatar
Finns ju en skalmodell av solsystemet i Sverige, själv har jag bara sett solen i det.

​Solen: Representeras av Globen
Merkurius: Finns vid Stadsmuseet vid Slussen (ca 2,9 km från Globen).
Venus: AlbaNova, nära KTH.
​Jorden & Månen: Naturhistoriska riksmuseet (Cosmonova) i Frescati.
​Mars: Mörby Centrum i Danderyd.
​Jupiter: Arlanda flygplats.
​Saturnus: Uppsala utanför Ångströmlaboratoriet
​Uranus: Lövstabruk.
​Neptunus: Söderhamn.
​Pluto: Delsbo
Citera
2025-12-20, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
En fråga, vi säger jorden är som en ärta i storlek, hur stor är då solen å hur långt bort är solen i den skalan?

Jorden -> ärta ca 6mm

Solen 109ggr större så 65-70cm -> pilatesboll

avstånd mellan Solen och jorden är runt 11700ggr så runt 70m -> fotbollsplan

Sätt pilatesbollen vid ena mållinjen sedan sätter du ärtan vid andra målet straffområdet. Så där har du uppfattningen om hur tomt och långt det är mellan den lilla stjärnan och jorden.

Att ta det ett steg längre är att om du sätter ärtan i Stockholm och sedan flyger du till Nya Zeeland och då har du skalan och avståndet mellan jorden och den närmaste stjärnan till jorden efter solen som är ca 1900mil bort.
Citera
2025-12-21, 00:45
Medlem
Citat:
Läste nånstans att om man flyger en jumbojet mot solen skulle de ta 45 år dit.

Näe, den matematiken stämmer inte.
En jumbojet (använder man den benämningen menar man oftast en Boeing 747) har en marschfart runt 900 km/h.
Solen är typ 150 miljoner kilometer bort.
150.000.000 / 900 är runt 166,600.
166.600 timmar, det är strax under 7000 dagar, så i närheten av 19 år. Dock med en hyfsad marginal åt båda håll, jag avrundade rätt vilt i beräkningarna, men nånstans i närheten iaf. Definitivt inte 45.

Då har vi givetvis helt ignorerat det faktum att en jumbojet inte kan flyga i rymden, att den skulle behöva tanka åtskilliga gånger, att den skulle brinna upp så fort den kom i närheten och massor av andra helt uppenbara fysikaliska hinder. Men det hoppas jag är uppenbart för alla.
Citera
2025-12-21, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Jag mätte en ärta jag hade i frysen och den var 7mm i diameter. Skalfaktorn blir 1 :1.82 miljarder, ~82 meter mellan en ärta och en pilatesboll.
Snyggt!

Ljusets hastighet blir inte så imponerande, 10 meter per minut.
Citera
2025-12-21, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Den jämförelsen med massan var lite kul.
Chonards fråga blir väldigt intressant med att avstånden blir omöjliga att förstå ifall vi inte har något att skala upp med.
Läste någonstan att antalet galaxer är större än antalet sandkorn på jorden.
Sen vet jag inte vad som är ett standardsandkorn...

Diametern på den 520 kilo tunga ärtan skulle vara ca 1 meter f.ö. När det gäller avstånd så blir det lite roligare. https://www.youtube.com/shorts/XiaeE4DDpZo
Citera
2025-12-21, 10:01
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ja kul, vi har ju Onsala observatorium en bit härifrån. vore intressant å kolla i deras grejer.

Onsala är ett radioobservatorium så du lär inte några spännande bilder där.
Citera
2025-12-21, 10:03
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Finns ju en skalmodell av solsystemet i Sverige, själv har jag bara sett solen i det.

​Solen: Representeras av Globen
Merkurius: Finns vid Stadsmuseet vid Slussen (ca 2,9 km från Globen).
Venus: AlbaNova, nära KTH.
​Jorden & Månen: Naturhistoriska riksmuseet (Cosmonova) i Frescati.
​Mars: Mörby Centrum i Danderyd.
​Jupiter: Arlanda flygplats.
​Saturnus: Uppsala utanför Ångströmlaboratoriet
​Uranus: Lövstabruk.
​Neptunus: Söderhamn.
​Pluto: Delsbo

Finns en sån skalmodell även i Göteborg men i lite mindre skala än den i Sthlm, dör solen och jorden är på nära gångavstånd från varandra.
Citera
2025-12-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Finns en sån skalmodell även i Göteborg men i lite mindre skala än den i Sthlm, dör solen och jorden är på nära gångavstånd från varandra.
Var finns den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in