2025-12-20, 07:13
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ledsen att ta ner dig på jorden men bokstavligen varenda biltillverkare sitter på enorm tillverkningskapacitet. Jag har svårt att se varför sekten inbillar sig att Tesla är ensamma om "skalbarhet".

Av intresse, vill du hjälpa mig med en lista på vilka som producerar elbilar med hälsosamma bruttomarginaler?
Det är en relativt viktig komponent om man vill vara med och konkurrera.
Citera
2025-12-20, 07:21
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Tesla konkurrerar ju med sig själva. Skulle de lösa autonom körning så konkurrerar de ju direkt med alla som har köpt en bil som man skulle kunna ansluta till t ex Uber.

Frågan är dock om Tesla har intresse i att låta uber vara en del i ekvationen och varför dom skulle göra det?
Iof ” Our mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy” kanske skulle kunna vara en orsak att dra nytta av Ubers nätverk.
Citera
2025-12-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
När FSD är löst så kommer övriga bilmärken snart att ha egna lösningar på autonom körning. Tesla hinner aldrig penetrera marknaden på det sättet du önskar innan fler har löst det och liknande utveckling som elbilförsäljningen lär vänta. Först mycket Tesla och sedan jämnar det ut sig.

Det kostar mycket att vara först och är inte säkert att de får skörda frukterna i 10-20 år ensamma som ni förutsätter.

Dessutom finns viss tröghet inbyggd och ett motstånd till nya tekniken. Lär bli en herrans massa legala strider i USA om ansvarsbiten.

Teska kommer inte vara ensamma. Men dom kommer ta en bra bit av marknaden. Det kommer vara flera hundra miljoner robotaxis (inte bara Tesla) inom 10-20 år. Räcker med att Tesla tar ett par % av den marknaden för att Teslas marketcap ska vara mycket högre. Fördelen för Tesla är att dom är enda elbiltillverkaren med riktigt bra marginaler. Dom kommer att kunna ha ett väldigt lågt pris på robotaxi för att ta så stora marknadsandelar som möjligt. Blir liksom kämpigt för konkurrenterna om Tesla börjar ta $1/mile. Det är bara sätta sig ner och räkna på olika scenarios hur många % av marknaden kommer ha och till vilket pris per mile.
Citera
2025-12-20, 08:33
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Teska kommer inte vara ensamma. Men dom kommer ta en bra bit av marknaden. Det kommer vara flera hundra miljoner robotaxis (inte bara Tesla) inom 10-20 år. Räcker med att Tesla tar ett par % av den marknaden för att Teslas marketcap ska vara mycket högre. Fördelen för Tesla är att dom är enda elbiltillverkaren med riktigt bra marginaler. Dom kommer att kunna ha ett väldigt lågt pris på robotaxi för att ta så stora marknadsandelar som möjligt. Blir liksom kämpigt för konkurrenterna om Tesla börjar ta $1/mile. Det är bara sätta sig ner och räkna på olika scenarios hur många % av marknaden kommer ha och till vilket pris per mile.

Ser framför mig hur björnarna sätter sig ner och börjar räkna på riktigt, blir positivt överraskade och direkt känner hur det ser alldeles för positivt ut.

Sen kommer touretten tillbaka och de går in och skriver ett inlägg om att horbocken och maratonlögnaren minsann har tweetat något negativt om transvestiter, och hur bolaget kommer krascha till 2 dollar/aktie innan jul – och att de minsann har köpt ännu fler turbo-björn-warranter.
Citera
2025-12-20, 09:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Elon får äntligen sitt 2018 kompensationspaket.
Välförtjänt!

https://x.com/i/status/2002129229274886264
Citera
2025-12-20, 09:13
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Ser framför mig hur björnarna sätter sig ner och börjar räkna på riktigt, blir positivt överraskade och direkt känner hur det ser alldeles för positivt ut.

Sen kommer touretten tillbaka och de går in och skriver ett inlägg om att horbocken och maratonlögnaren minsann har tweetat något negativt om transvestiter, och hur bolaget kommer krascha till 2 dollar/aktie innan jul – och att de minsann har köpt ännu fler turbo-björn-warranter.

Favorit i repris. Aktien går upp mycket, björnarna dubblar sina insatser vid en nivå där "bubblan måste spricka!!!11 *herp* *derp*", några nya stjärnor dyker upp på arenan som tror de prickar toppen innan en krasch...

...för att sen bli fullkomligt söndermanglade av att kursen fortsätter upp 10-20%.

Bästa julklappen någonsin.
Citera
2025-12-20, 11:25
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka

Finns enligt mig inga tecken på att Tesla inte ska svälja en stor majoritet av marknaden i ett monopolliknande scenario. Detta är inte iOS vs Android där en konkurrent kan kopiera design och skapa en billigare produkt mot att få lite lägre marginaler - med Tesla unboxed och Cybercab är Tesla redan den billigare konkurrenten, men man konkurrerar bara med sig själv.

Ingen annan kan ens bygga själva bilarna till i närheten av samma låga kostnad som Teslas Model Y, och Cybercab är på en helt ny nivå utöver det.

Och detta är alltså utöver att ingen annan har mjukvaran - som inte heller går att copypaste:a utan konkurrenterna försöker desperat brute force:a med LiDAR, något som funkar halvdant och med uppenbara brister i uppskalning - även om själva sensorn kostar noll kronor.

Jag fattar faktiskt inte hur analytiker som Gary Black m.fl tänker när de bara antar att eftersom Tesla lyckats med generell FSD så kommer alla de andra LiDAR-hängda skolprojekten automatiskt lyckas. Samma typ av analytiker sa också att eftersom Tesla knäckt koden med vinstdrivande EV volymproduktion så kommer alla andra lyckas. "De som kan bygga bilar på riktigt" ger nu upp istället när farsan Joe Biden inte längre kastar pengar på dem.

Om inget revolutionerande på området sker inom ett par år så kommer Tesla ha totalt monopol på autonomi.
Senast redigerad av gladihatten 2025-12-20 kl. 11:31.
Citera
2025-12-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Många fina buzzwords. Jag jobbar med AI, du har fel.

Att använda ChatGPT är inte samma sak som att “jobba med AI”, så om det är den nivån du menar så förklarar det en hel del. Att du dessutom skriver “du har fel” utan att kunna peka ut vad som är fel är inget argument, det visar bara på okunskap eller ovilja att diskutera sakfrågan.

Jag har redan bemött och motiverat mina påståenden, medan du själv inte presenterat ett enda tekniskt motargument, ingen förklaring och inga källor. Att kalla något “buzzwords” är inte ett bemötande, det är bara ett sätt att slippa förklara varför du tycker annorlunda. Det får det att framstå som att du argumenterar utifrån känsla snarare än fakta.

Om du faktiskt har kompetens inom området borde det vara trivialt för dig att förklara exakt vad som är fel i resonemanget. Förklara då varför inkrementell träning och finjustering inte skulle fungera i praktiken. Förklara varför ett neuralt system måste tränas om från grunden varje gång något nytt introduceras. Förklara varför modulära, kartberoende system skulle skala bättre när domänen växer, trots ökad komplexitet och underhåll.

Men hittills har du inte gjort något av detta. Du har bara påstått att jag har fel, vilket i sig inte bevisar någonting alls. Om du vill bli tagen på allvar i tråden krävs mer än en auktoritetsmarkering. Citera ett konkret påstående jag gjort och visa sakligt varför det är inkorrekt. Annars fördummar du bara dig själv inför alla som faktiskt kan ämnet.
Citera
2025-12-20, 13:22
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Frågan är dock om Tesla har intresse i att låta uber vara en del i ekvationen och varför dom skulle göra det?
Iof ” Our mission is to accelerate the world's transition to sustainable energy” kanske skulle kunna vara en orsak att dra nytta av Ubers nätverk.
Hur skulle man kunna undvika det? Vill jag köra för Uber så kan jag väl göra det, om min bil är självkörande så kan jag göra det från soffan. Var inte det en rätt stark säljpunkt för autonom körning? Din bil kan tjäna pengar åt dig när du inte använder den!
Citera
2025-12-20, 13:28
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Hur skulle man kunna undvika det? Vill jag köra för Uber så kan jag väl göra det, om min bil är självkörande så kan jag göra det från soffan. Var inte det en rätt stark säljpunkt för autonom körning? Din bil kan tjäna pengar åt dig när du inte använder den!

2019 Lovade Kekius att det skulle rulla 300000 autonoma taxibilar som skulle vara sedelpressar för ägarna. Det var lögner då och är fortfarande lögner.
Citera
2025-12-20, 14:37
Medlem
Humeruss avatar
Citat:

Jo alltså om du menar uber som någon typ av generell förklaring på att äga och drifta autonoma taxibilar.
Men för att det specifikt ska vara UBER så måste väl Tesla ändå integreras på något sätt in i deras Uber-app. Inte omöjligt, men heller ingen självklarhet. Köpa upp Uber kanske för att ta över användarbasen, då det redan är ett ”verb-ifierat” företag.
Citera
2025-12-20, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Finns enligt mig inga tecken på att Tesla inte ska svälja en stor majoritet av marknaden i ett monopolliknande scenario. Detta är inte iOS vs Android där en konkurrent kan kopiera design och skapa en billigare produkt mot att få lite lägre marginaler - med Tesla unboxed och Cybercab är Tesla redan den billigare konkurrenten, men man konkurrerar bara med sig själv.

Ingen annan kan ens bygga själva bilarna till i närheten av samma låga kostnad som Teslas Model Y, och Cybercab är på en helt ny nivå utöver det.

Och detta är alltså utöver att ingen annan har mjukvaran - som inte heller går att copypaste:a utan konkurrenterna försöker desperat brute force:a med LiDAR, något som funkar halvdant och med uppenbara brister i uppskalning - även om själva sensorn kostar noll kronor.

Jag fattar faktiskt inte hur analytiker som Gary Black m.fl tänker när de bara antar att eftersom Tesla lyckats med generell FSD så kommer alla de andra LiDAR-hängda skolprojekten automatiskt lyckas. Samma typ av analytiker sa också att eftersom Tesla knäckt koden med vinstdrivande EV volymproduktion så kommer alla andra lyckas. "De som kan bygga bilar på riktigt" ger nu upp istället när farsan Joe Biden inte längre kastar pengar på dem.

Om inget revolutionerande på området sker inom ett par år så kommer Tesla ha totalt monopol på autonomi.

Yes, håller med dig! Jag försöker dock alltid tänka worse case scenario för att inte bli besviken. Och sen vet vi inte hur snabbt det kommer gå att lösa självkörande i framtiden med alla dessa gigantiska AI datacenter som byggs. Nvidia satsar ju på detta också. Men Tesla har stor potential för att bli en mycket stor spelare i robotaxi. Men jag räknar som sagt inte med att Tesla blir en gigant. Det finns utrymme för konkurrenter annars måste Tesla bygga några fler Gigafactories snart. Tror vi kommer få se nyheter om det inom 1 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in