2025-12-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Det lottas tror jag. Så det gör att det teoretiskt kan bli tre sossar, tre SD etc.ibland blir det bara Tidö, ibland oppositionen.

För något år sedan var det ett jävla liv på Mp för att nämndemän på SD hade velat utvisa någon som mp ville ha kvar i landet. Kommer inte ihåg fallet.

Nu ville en Soc dem fälla från början.

Den mänskliga delen är bra. Men man behöver se över nämndemansystemet. I system bara domar kan det bli lika mycket fel som i ett system med Jury/Nämndemansystemet. Vi kanske skulle lotta in folk och det var en plikt att sitta ett år att döma om man blev inlottad.

Det finns problem med systemet vi har nu. 1 Nämndemän är ofta äldre. 2 Politiska åtaganden tas i domarna. Till ex vill SD utvisa oftare och V färre.

PS Det vanligaste är nämndemännen lyssnar på juristdomaren när det kommer till dom.
Citera
2025-12-19, 16:44
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Egentligen tycker jag domare och nämndemän är värre än våldtäktsmannen själv. Genom sina milda domar, både i tingsrätt och hovrätt medverkar de till att sådana här odjur får fortsätta vistas i vårt land.

Om det vore möjligt (vilket det inte är) skulle jag vilja utvisa jurister och lekmän ansvariga för den här och liknande domar. De är värre kräk än gärningsmännen!

Hela rättsväsendet är en kvarleva från vänsterfeminismen. Regeringen borde under nästa mandatperiod börja rensa upp om de nu redan inte börjat redan.
Citera
2025-12-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield

Vad får dig att tro att det jag skrev enbart handlar om värderingar och inte kunskap och erfarenhet? Du verkar ha en väldigt fyrkantig syn på Barnkonventionen. Det finns människor som aldrig borde skaffat barn och där barnen hade fått det bättre med en eller flera styvföräldrar istället. Du måste känna flera fall där föräldrar har skilt sig och barnen har vuxit upp utan närmare kontakt med en av föräldrarna? Att barn får växa upp med sina biologiska föräldrar är det bästa - om föräldrarna är vettiga människor. Du säger att han ska få ett långt fängelsestraff. Hur stor skillnad gör det för barnet att få träffa pappan en timme någon gång då och då jämfört med att få umgås med pappan i några veckor en gång om året då mamman och dottern (i teorin) kan spendera semestern i Irak för att besöka honom?
Då gärningsmannen tidigare verkar ha varit anmäld för en annan våldtäkt också finns det anledning att tro att det här fallet inte blir det sista för honom. Därför behöver andra människor i det här landet skyddas från honom. Det får bli Iraks uppgift att rehabilitera honom. Våldtäkter skapar stora trauman för människor som blir utsatta, mycket värre än att inte få växa upp med en destruktiv förälder.

1. Jag anser inte att jag har en fyrkantig syn på Barnkonventionen, tvärtom! Jag har tidigare anfört här i tråden att Barnkonventionen är en skyddslag som skyddar barnet (inte föräldern) och att det finns många exempel på när Barnkonventionen "missgynnat" föräldern och dennes vilja/åsikt, då det inte ansetts vara till barnets bästa. Vilket är så konventionen också skall tillämpas!

2. Jag håller med dig i mycket du säger och jag hade absolut inte haft några synpunkter om Socialtjänsten ville titta närmare på familjesituationen. Men nu finns det ju ingenting som tyder på att detta skett varit aktuellt eller kommer hända. Först och främst tror jag att det råder lite missuppfattningar kring varför pappan och dottern varit "skilda" från varandra. I domen nämner man ju överhuvudtaget ingenting om LVU, Socialtjänst, umgänge eller vårdnad. Min gissning är därför att det inte rör sig om någonting sådant, utan snarare att föräldrarna separerat och bor på avstånd från varandra. Vet du någonting mer så får du gärna informera mig. Det framgår ju också av domen att dottern bor stadigvarande hos mamman i Eskilstuna kommun (och hälsar på pappan varannan helg). Det har heller inte framkommit någon oro om risker eller omsorgsbrister vid vistelserna hos pappan. Hon har ju ändå tidigare bott 1-2 hela veckor hos sin pappa och har vid uppnådd skolålder övergått till att träffa honom varannan helg, vilket inte är särskilt konstigt/ovanligt/anmärkningsvärt för en ensamstående pappa som bor 1,5h ifrån sin dotter.

3. Skulle det framgå några konkreta omsorgsbrister eller risker för barnet och pappan skulle bli av med vårdnaden så fungerar det ju inte så att man stänger igen butiken och ser till att barnet aldrig mer får träffa sin pappa. Socialtjänsten skall arbeta aktivt för en återförening och om detta inte är möjligt så skall man försöka hitta lösningar så som umgänge. Du får inte glömma att detta handlar om ett 6-årigt barn. Hon skall vara barn i många år till och det finns därmed lång tid för pappan att stabilisera sitt liv och ändra på situationen. Därför kan du inte uttrycka dig så kategoriskt och definitivt i frågan. Inte heller när det gäller fängelsestraffet kan du göra det, eftersom det rör sig om 4 år och att dottern som sagt kommer vara barn i många år till.

4. Som sagt: Skulle Socialtjänsten anse att det finns anledning att gripa in här, så har jag inga som helst synpunkter på det. Men då får dom ju göra det först...och så länge dom inte gjort det och så länge det inte framkommit några konkreta risker eller vanvård, så skall detta rimligen inte vara ett argument i utvisningfrågan.
Citera
2025-12-19, 16:49
Medlem
Det är ju många invandrarmän inom hemtjänsten som våldtar, enligt artikel i Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-aldrevarden/

Hur kan män få jobba i hemtjänsten, duscha ensamma äldre kvinnor, obegripligt! Och så blir de inte ens utvisade i de flesta fall, pga "flyktingstatus" och svensk medborgare. Har inte SD gjort någonting åt detta? Jag är inte rasist men detta är ju galenskap.
Citera
2025-12-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad är den stora skillnaden? Det som domen innehåller har ju också diskuterats inom stängda dörrar. Om nämndemannen håller sig till att berätta varför domen ser ut som den gör borde det väl vara samma sak som om den lagfarne domaren gör det?

Men nu har han ju pratat utförligt om att han själv ville att mannen skulle utvisas och att det i överläggningarna först lutade åt att så skulle ske, men att det i fortsatta diskussioner svängde över till att majoriteten följde juristdomaren och avslog utvisningen.
Citera
2025-12-19, 16:56
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Har Aftonbladet ens rapporterat om detta eller försöker man mörka detta med?

Edit; hittade en liten jävla skitartikel om det som var undangömd.

Det var först idag på eftermiddagen som Aftonbladet gjorde en lite längre artikel och nån sa till Oisin Cantwell att kommentera. Detta efter att både händelsen, domen och rättens resonemang väckt ramaskri från alla håll och kanter. Rätt pinsamt faktiskt.
Citera
2025-12-19, 17:05
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Det är ju många invandrarmän inom hemtjänsten som våldtar, enligt artikel i Expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-aldrevarden/

Hur kan män få jobba i hemtjänsten, duscha ensamma äldre kvinnor, obegripligt! Och så blir de inte ens utvisade i de flesta fall, pga "flyktingstatus" och svensk medborgare. Har inte SD gjort någonting åt detta? Jag är inte rasist men detta är ju galenskap.
Vi får bjussa på våra gamla mormödrar och farmödrar, det är riktig mångkultur.
Vem är förresten förvånad?
Citera
2025-12-19, 17:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn

Att så är fallet vet väl alla vid det här laget. Det har varit fall efter fall den senaste tiden med utlänningar som har begått övergrepp mot äldre och dementa inom äldreomsorgen.

Heder åt Expressen som tar ett helhetsgrepp på denna trend. Uppenbarligen har en massa utländska män som inte ens bakgrundskontrolleras i brist på bättre getts jobb inom äldreomsorgen. Naturligtvis ska det uppmärksammas och ska vi alla vara upprörda. Vi ska inte ha fall efter fall av såna här fruktansvärda fall. Det kommer inte att bli nån ändring om inte media granskar detta.
Senast redigerad av fernebo 2025-12-19 kl. 17:09.
Citera
2025-12-19, 17:18
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tror du att han haft sådan otur så att han blivit misstänkt i de två enda fallen han begått? Eller, kan det vara så att han begått mängder fler övergrepp men enkom blivit misstänkt i två av dem - vilket är mest sannolikt, anser du?
Sen vill jag vara väldigt tydlig med min åsikt att döms man för våldtäkt som utländsk ska man utvisas som praxis.
Citera
2025-12-19, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Sen vill jag vara väldigt tydlig med min åsikt att döms man för våldtäkt som utländsk ska man utvisas som praxis.

Jag har berört just denna frågan i inlägg: (FB) Hemtjänstanställd från Irak våldtog 100-åring. Utvisas inte.
Citera
2025-12-19, 17:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men nu har han ju pratat utförligt om att han själv ville att mannen skulle utvisas och att det i överläggningarna först lutade åt att så skulle ske, men att det i fortsatta diskussioner svängde över till att majoriteten följde juristdomaren och avslog utvisningen.

Ok, ja då var väl det över gränsen. Men den kan inte vara solklar.
Citera
2025-12-19, 17:56
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Vi måste få fram namnet på fanskapet.
Det är flera fanskap med namn och allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in