2025-12-19, 15:48
Avstängd
Rättegången kan behövas tas om pga av nämndemannens bludder i Riks.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/8pmmpA/namndemannen-har-sannolikt-brutit-mot-lagen

Åklagaren överklagar domen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ArddL3/vardbitradet-shakir-mahmoud-shakir-38-valdtog-100-aring
Citera
2025-12-19, 15:50
Medlem
Har sett denna kille på Facebook eller TikTok göra "lives" - det är jag säker på. Någorlunda offentlig profil dvs. Någon som kan konfirmera?

Undrar dock hur han kunde göra sånt här skit "ensam", så vitt jag vet ska hemtjänsten alltid gå upp i par minst, isåfall bör ju hans kollega få sparken (det händer att de varierar "nu går jag, sen går du")
Citera
2025-12-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det händer att domare förklarar domar efter domen. Det existerar vad jag vet inget formellt förbud mot det.

Att domare förklarar domen efter att den avkunnats är en helt annan sak. Men detta handlar ju om en domare (nämndeman) som berättat vad som sagts under en överläggning, som sker bakom stänga dörrar. Detta strider mot både 43 kap. 6§ OSL och den nyss nämnda domareden.
Citera
2025-12-19, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Det lottas tror jag. Så det gör att det teoretiskt kan bli tre sossar, tre SD etc.ibland blir det bara Tidö, ibland oppositionen.

För något år sedan var det ett jävla liv på Mp för att nämndemän på SD hade velat utvisa någon som mp ville ha kvar i landet. Kommer inte ihåg fallet.
Lottas?!!
Man blir mörkrädd OMG
Citera
2025-12-19, 16:05
Medlem
Man kan bara föreställa sig om en arabsik 100 årig kvinna blivit utsatt av en eurooe..
Vad tror ni?.
Citera
2025-12-19, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
..Ganska snart kommer ju ens föräldrar behöva flytta in med en när de blir äldre, för att de ska undvika bli rånade och våldtagna.

Det är så omänskligt o vedervärdigt att jag inte hittar ord för det…
Kännner så för dessa människor som är gamla o beroende av hjälp, typ hemtjänst

Stackars kvinna…stackars människor…😭💔

Den respekt, värdighet o integritet som är alla människors rättighet - den finns inte längre

Läser vad många av er skriver, om det här vidriga övergreppet på den 100 åriga kvinnan, här på fb o ryser…

Att bli beroende av att nån annan sköter ens hygien, inkl underlivet, är egentligen så förnedrande för varje människa.

Att det då finns dom som utnyttjar dessa som är i beroendeställning är oförlåtligt!

Sexuella övergrepp oavsett är oförlåtligt!

Nää, jag vill inte vara med om att bli gammal o beroende.

Hellre vill jag då avsluta allt, så känns det faktiskt

Är det så vi vill ha det??

VILL DU SJÄLV HA DET SÅ?
Citera
2025-12-19, 16:06
Medlem
Dottern och familjen får nog snällt acceptera att pappan gjort sitt i Sverige
De får ses på live
Han kommer ju vara fängslad 4 år så redan där kommer de ses sällan
Citera
2025-12-19, 16:07
Medlem
Holden.Caulfields avatar

Vad får dig att tro att det jag skrev enbart handlar om värderingar och inte kunskap och erfarenhet? Du verkar ha en väldigt fyrkantig syn på Barnkonventionen. Det finns människor som aldrig borde skaffat barn och där barnen hade fått det bättre med en eller flera styvföräldrar istället. Du måste känna flera fall där föräldrar har skilt sig och barnen har vuxit upp utan närmare kontakt med en av föräldrarna? Att barn får växa upp med sina biologiska föräldrar är det bästa - om föräldrarna är vettiga människor. Du säger att han ska få ett långt fängelsestraff. Hur stor skillnad gör det för barnet att få träffa pappan en timme någon gång då och då jämfört med att få umgås med pappan i några veckor en gång om året då mamman och dottern (i teorin) kan spendera semestern i Irak för att besöka honom?
Då gärningsmannen tidigare verkar ha varit anmäld för en annan våldtäkt också finns det anledning att tro att det här fallet inte blir det sista för honom. Därför behöver andra människor i det här landet skyddas från honom. Det får bli Iraks uppgift att rehabilitera honom. Våldtäkter skapar stora trauman för människor som blir utsatta, mycket värre än att inte få växa upp med en destruktiv förälder.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2025-12-19 kl. 16:17.
Citera
2025-12-19, 16:11
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det gjorde jag inte. Jag nämnde att det inte fanns några förmildrande omständigheter i detta fallet. Frågan om stark anknytning, i enlighet med 8a kap. 2§ Utlänningslagen, är sådant som ev. utgör hinder för utvisning - men det har ingenting med förmildrande omständigheter att göra.

Jag upprepar återigen att barnets bästa skall beaktas vid alla frågor eller myndighetsbeslut som berör ett barn. Jag kommer inte upprepa detta fler gånger, så nu är det upp till dig att visa att du har läsförståelse!

Man kan också från barnets perspektiv fundera på om ett barn mår bra av att ha kontakt med sin biologiska pappa som våldtar 100-åringar. Jag skulle nog säga att för barnets skull är det bästa att bryta kontakten med en sådan person så fort som möjligt. Att få en normal adoptivpappa är alla gånger bättre.
Citera
2025-12-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neomunaa
Det är helt rubbat. Våldtäkt i sig är ett så passt grovt brott att definitionen vart det skiljar sig mellan "vanlig våldtäkt" eller så pass grov att det ger utvisning är helt irrelevant, det är verkligen inte en defininionsfråga när det gäller sånt här hänsynslöst brott - att det sker inom äldreomsorgen och har gjort det så länge utan någon lagändraing är en skandal rent ut sagt. Givetvis ska alla våldtäkter oavsett vara tillräkliga skäl för utvisning på livstid efter att straffet är avtjänat, etablera också kontakter med ambassaden så det går att trycka på att skadeståndet också betalas ut även när de är utvisade.

Om jag får stycka upp frågan lite:

1. Visst skulle man indirekt kunna lagstifta om att vissa specifika brott alltid skall leda till utvisning. Men då handlar det om dom uppenbart grövsta brotten (t ex mord). Men jag är tämligen säker på att ett brott som våldtäkt med tre gradskillnader (mindre grov, normalgrad, grov) och med en total straffskala på 3-10 år (med möjlighet att t.o.m gå under 3 års fängelse vid mindre grov eller oaktsam våldtäkt) samt med en brottskonstruktion/rekvisit som i många andra länder snarare anses som "sexuellt utnyttjande" eller "sexuellt övergrepp" inte hade varit ett brott som var gångbart att utvisningsspecificera.

2. Ser man till just detta fallet så lever såväl allvarligheten, som de höga straffvärdet, upp till utvisning rent objektivt. Den allvarliga brottsligheten talade starkt för utvisning. Så utifrån brottet som sådant så finns varken tveksamheter eller svårigheter i frågan om utvisning.

3. Dock tillkommer ju alltid prövningen kring anknytning, oavsett brott. Varför? Jo, för att Sverige måste ta hänsyn till vissa typer av anknytning. Dels utifrån europarätten och EKMR artikel 8. Men också utifrån våra egna lagstiftningar Utlänningslagen och Barnkonventionen. Här fanns det ju i slutändan en stark anknytning till Sverige, vilket gjorde att det inte fanns tillräckliga skäl för utvisning.
Citera
2025-12-19, 16:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Att domare förklarar domen efter att den avkunnats är en helt annan sak. Men detta handlar ju om en domare (nämndeman) som berättat vad som sagts under en överläggning, som sker bakom stänga dörrar. Detta strider mot både 43 kap. 6§ OSL och den nyss nämnda domareden.

Vad är den stora skillnaden? Det som domen innehåller har ju också diskuterats inom stängda dörrar. Om nämndemannen håller sig till att berätta varför domen ser ut som den gör borde det väl vara samma sak som om den lagfarne domaren gör det?
Citera
2025-12-19, 16:40
Medlem
Steinarrs avatar
Oväntat att domaren själv är en blatte. Rättegången borde tas om enbart på grund av det.

Hur kan vi låta sådana som inte ens är svenskar vara domare? Nämndemän borde inte få vara annat än svenskar heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in