2025-12-19, 12:57
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen rök utan eld - denne äcklige arab har dömts för fyra våldtäkter, eller i alla fall varit misstänkt i flera - vad säger detta dig?

>Edit: eller minst två fall - vet inte vart jag fick fyra ifrån, men att denne inte förgripit sig på fler än dessa två fall ter sig ganska osannolikt, eller hur?
Jag vet inte faktiskt.
Jag har för lite info att bedömma det.
Citera
2025-12-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Den motbjudande arabdomaren Mohamed Ali slår verkligen knut på sig själv för att rädda skinnet på sin svartskallebroder Shakir Mahmoud Shakir. Det finns exakt 0 förmildrande omständigheter för en utlänning som våldtar en 100-årig kvinna. I ett bättre och rättvisare samhälle hade han redan varit ihjälslagen, men nu är det som det är.

Har googlat lite på domaren. Det finns mer!

En svensk hatare!
Mohammed Ali är en svensk hiphop-duo med rötter i Flemingsberg söder om Stockholm. Duon, som består av Moms (Mohammed Anwar Ryback), född 28 augusti 1984, och Alias Ruggig (Rawa Farok Mohamed Ali), född 14 juni 1985, tillhör hiphopkollektivet Ayla.
Citera
2025-12-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ingen rök utan eld - denne äcklige arab har dömts för fyra våldtäkter, eller i alla fall varit misstänkt i flera - vad säger detta dig?

>Edit: eller minst två fall - vet inte vart jag fick fyra ifrån, men att denne inte förgripit sig på fler än dessa två fall ter sig ganska osannolikt, eller hur?

Det är klart att vi alla kan ana att även slumpen har sina begränsningar och det är klart att man kan kasta ur sig termer som "ingen rök utan eld". Men det är ju ABSOLUT INTE så systemet skall se ut, eller någonting som domstolen skall beakta. Jag menar det är ju inte särskilt svårt att tänka sig vilket oerhört sluttande plan man kan hamna på om tidigare misstankar eller friande domar ligger till grund för sådana här beslut.

Det finns ju också potentiella trovärdighet- och tillförlitlighetsproblem när det gäller sådant här. Ponera t ex att A misstänks och döms för en våldtäkt på ett äldreboende, vilket sedan blir allmänt känt. Det är ju då knappast otänkbart att andra vårdtagare, anhöriga till dessa och/eller kollegor blir påverkade och biased av detta och tänker i banor av: "...då måste ju det han gjorde när han hjälpte mig i duschen också vara våldtäkt", "....då måste han ju gjort någonting även mot mamma" och "...han har ju alltid varit speciell och utfört omvårdnaden på ett intimt sätt". Därför kan man aldrig dra likhetstecken mellan fällande domar och andra misstankar i liknande fall. Observera att jag inte påstår att så har skett i detta fallet, utan att jag endast berör problematiken generellt.
Citera
2025-12-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du verkar inte förstå syftet med Barnkonventionen....
Du vet ingenting om vad jag förstår. Jag tänker inte här gå in i off topic-diskussion om något jag klart markerade som sidonot, annat än genom att säga att det är uppenbar skillnad på syfte och (oavsiktliga) konsekvenser.

Det väsentliga i den post du citerade är att åklagaren tänker överklaga.
Citera
2025-12-19, 13:08
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är nästan värre än 1945 då var gränsen "eight to 80"

https://www.theguardian.com/books/2002/may/01/news.features11

nu verkar det vara 5 tili 100?

Orchernas beteende är detsamma nu som då. Det sitter djupt rotat i deras dna....
Citera
2025-12-19, 13:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
1. Bra! Då har jag förstått att du gladeligen accepterar kostnaderna för underlag/bevisning från myndigheter som Migrationsverket och Gränspolisen osv, för vittneskostnader och för utökade rättegångstimmar/dagar - trots att det kommer finnas åtskilliga fall där detta är helt verkningslöst då inga reella utsikter för en utvisning finns. Klokt resonemang, tack då kan vi lämna det!

2. Beträffande "att det går att få till" så väntar jag fortfarande svar på hur man skall få till en ordning som helt kör över EKMR artikel 8 (rätten till privat- och familjeliv) och Barnkonventionen, samt bestämmelsen om att barnets bästa skall beaktas vid alla frågor eller myndighetsbeslut som berör ett barn. Kommer jag få något svar på denna frågan tro (...ingen har nämligen lyckats hittills).

3. Det är möjligt att sexualbrottsdömda är svåra att rehabilitera. Men statistiken säger ändå att det är just sexualbrotten som är ett av de brott som har lägst återfallstal (endast 4% visar den senaste statistiken). Vidare så har han NOLL våldtäkter på sitt CV, Sverige tillämpar nämligen oskuldspresumtionen. Jag vill också tillägga att din beräknade strafftid, och villkorlig frigivning, KAN bli en annan. För om Hovrätten skulle anse att denna gärningen motsvarar (minst) 6 års fängelse så kommer 3/4 dels villkorlig frigivning gälla, eftersom att denna domen kommer att ha vunnit laga kraft under 2026 och att man då startar igång lagändringen på de domar som avser minst 6 års fängelse.

4. Vad jag tror om dottern OCH tankarna kring att hon kan "hälsa på sin pappa i Irak" har jag berört den frågan hundra gånger tidigare. Läs: (FB) Hemtjänstanställd från Irak våldtog 100-åring. Utvisas inte. OCH (FB) Hemtjänstanställd från Irak våldtog 100-åring. Utvisas inte.

5. Beträffande "att hon borde sättas i fosterhem (läs familjehem) och aldrig mer träffa pappan" visar ju din okunskap i ämnet. För dels framgår det av domen att hon bor stadigvarande hos mamman i Eskilstuna kommun (och hälsar på pappan varannan helg). Det framgår inte att några risker eller omsorgsbrister föreligger hemma hos mamman - så varför skall hon då fosterhemsplaceras? Det har heller inte framkommit något liknande vid vistelserna hos pappan. Hon har ju ändå tidigare bott 1-2 hela veckor hos sin pappa och har vid uppnådd skolålder övergått till att träffa honom varannan helg, vilket inte är särskilt konstigt/ovanligt/anmärkningsvärt för en ensamstående pappa som bor 1,5h ifrån sin dotter. Skulle det framgå några konkreta omsorgsbrister eller risker för barnet och pappan skulle bli av med vårdnaden så fungerar det ju inte så att man stänger igen butiken och ser till att barnet aldrig mer får träffa sin pappa. Socialtjänsten och Familjehemmet skall arbeta aktivt för en återförening och om detta inte är möjligt så skall man försöka hitta lösningar så som umgänge. Du får inte glömma att detta handlar om ett 6-årigt barn. Hon skall vara barn i många år till och det finns därmed lång tid för pappan att stabilisera sitt liv och ändra på situationen.

Usch, vilken paragrafryttare du är, som vi redan konstaterat! Bra! Då kan vi lämna detta!

1. Ja, varför skulle vi inte kunna ta dessa kostnader när vi slänger abnorma summor in i svarta hål, utan effekt? Där de skulle kunna göra skillnad är inte intressant i din och dina likars idévärld. Du missade månne att jag skrev i inlägget att man skulle kunna internera slika äckliga brottslingar tills utvisning kan ske - lagar kan ändras och förordningar brytas, om den politiska viljan funnits.

2. Lagar kan ändras och förordningar brytas, om den politiska viljan funnits.

3. Det går INTE att rehabilitera äckliga sexualpredatorer som drivs av sin lustar, det förstår du kanske? Tror du verkligen att de två fall som han varit involverad i är de enda? Att han haft sådan "otur" så att de enda gångerna äcklet förgripit sig på kvinnor så har han åkt fast? Otursföljd kille, detta! Jag skiter i "din" oskuldspresumtion och går hellre på sunt förnuft och sannolikhet, även om jag inte är dummare än att jag förstår att rätten inte kan eller vill gå på slika självklara parametrar...

4. Att du verkligen tror att dottern skulle må bättre med en slik galning till "far" i sitt liv, säger det mesta om dig... Att mamman tillåter umgänge är helt sjukt - även Socialtjänsten må bestå av lallande idioter som bifaller detta. Om denne sexpredator kan ge sig på en 100-årig kvinna, tror du inte då att det är en större chans att denne även ger sig på sin 6-åriga dotter, än vad det är för någon som inte har dessa böjelser?

5. Allt du svamlar om handlar om spekulationer om att denne äckliga vaneförbrytare helt plötsligt skulle bli en laglydig medborgare - hur fasiken kan du ens tro något sådant? Han är bevisat farlig för människor - det har han väl bevisat även för dig, eller? "Stabilisera sitt liv...". Vad lever du i för rosa låtsasvärld, egentligen?
Citera
2025-12-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Jag vet inte faktiskt.
Jag har för lite info att bedömma det.

Tror du att han haft sådan otur så att han blivit misstänkt i de två enda fallen han begått? Eller, kan det vara så att han begått mängder fler övergrepp men enkom blivit misstänkt i två av dem - vilket är mest sannolikt, anser du?
Citera
2025-12-19, 13:16
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Man tro det är ett satans illa valt skämt men, vi vet bättre, galenskap och straffbart fega chefer.

I min bok så skall följande vara en rutin som skall följas oavsett vem som står på andra sidan skrivbordet:

Inför provanställning skall utdrag tas och levereras oöppnat.
Inför utvecklingssamtal och lönesamtal skall proceduren upprepas varje år.

Så är det inte idag, utan som vikarie händer det att utdrag skall skickas in till HR men som fast anställd sker det inte, vilket är fullkomligt idiotiskt och inte minst vidrigt emot brukarna/vårdtagarna.
Du kan begå brott som leder till samhällstjänst, böter utan att det kommer fram till arbetsgivaren

Ett rejält huvudbry men, men som ingen verkar ta tag i, frågan är varför, rädd för att kränka någon som behöver bevisa sin oskuld, trots det väldigt viktiga jobb som görs med brukare/vårdtagare i mycket utsatt position.

När man jobbar med barn inom LSS, så ska det lämnas in ett utdrag ur belastningsregistret en gång per år, oöppnat.
I alla fall i den kommunen jag jobbar.
Visserligen så slarvas det såklart med det.

Jag har ifrågasatt detta så många gånger varför det inte är samma regler inom övriga LSS, äldreomsorgen och hemtjänst.
Alla brukare och kunder är lika utsatta och i samma beroendeställning.

Dessutom är det sjukt märkligt att körkort kollas aldrig, inte ens vid anställning.
-Har du körkort?
-Ja.
-Bra!

Jag jobbade på ett boende, där vi ofta körde bil med brukarna, där jag visste att en i personalen inte hade körkort. Jag påtalade detta till chefen flera gånger och även högre upp. Jag fick till svar att detta var inget dom kunde kolla.

Det står dessutom i alla jobbannonser i min kommun att det är obligatoriska drogtester, vid anställning och under anställningen.
Jag har jobbat i kommunen sedan 2010, jag har aldrig varit med om eller hört att någon nånsin har fått lämna ett drogtest.
Citera
2025-12-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Du vet ingenting om vad jag förstår. Jag tänker inte här gå in i off topic-diskussion om något jag klart markerade som sidonot, annat än genom att säga att det är uppenbar skillnad på syfte och (oavsiktliga) konsekvenser.

Det väsentliga i den post du citerade är att åklagaren tänker överklaga.

Tja...det är ju lätt att prata i termer av mildare lagar för folk som har skaffat barn SAMT att sedan påstå att en person "som borde fått fängelse" slapp det på simpla grunder då hon hade barn - Och sedan när man förklarar att Barnkonventionen är en skyddslag som skyddar barnen och inte den vuxne SAMT att HD:s dom om det ändrade fängelsestraffet byggde på oerhört många omständigheter både vad det gällde barnet och juridiken - bara slå ifrån sig detta för att dölja sina sakfel och försök till narrativ. Men det är lugnt, vi behöver inte gå in mer på detta om det är så känsligt för dig...
Citera
2025-12-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Han döms nu för våldtäkt till fyra års fängelse. Han är medborgare i Irak och åklagaren hade yrkat på utvisning, vilket tingsrätten avslår."/Mod[/b]
Vilka var det som dömde? Varför dömde de att han slapp utvisning?

Medborgare i Irak men vilken etnicitet? Afghan, arab, kurd... ?
Citera
2025-12-19, 13:18
Medlem
Citat:
Det är klart att vi alla kan ana att även slumpen har sina begränsningar och det är klart att man kan kasta ur sig termer som "ingen rök utan eld". Men det är ju ABSOLUT INTE så systemet skall se ut, eller någonting som domstolen skall beakta. Jag menar det är ju inte särskilt svårt att tänka sig vilket oerhört sluttande plan man kan hamna på om tidigare misstankar eller friande domar ligger till grund för sådana här beslut.

Det finns ju också potentiella trovärdighet- och tillförlitlighetsproblem när det gäller sådant här. Ponera t ex att A misstänks och döms för en våldtäkt på ett äldreboende, vilket sedan blir allmänt känt. Det är ju då knappast otänkbart att andra vårdtagare, anhöriga till dessa och/eller kollegor blir påverkade och biased av detta och tänker i banor av: "...då måste ju det han gjorde när han hjälpte mig i duschen också vara våldtäkt", "....då måste han ju gjort någonting även mot mamma" och "...han har ju alltid varit speciell och utfört omvårdnaden på ett intimt sätt". Därför kan man aldrig dra likhetstecken mellan fällande domar och andra misstankar i liknande fall. Observera att jag inte påstår att så har skett i detta fallet, utan att jag endast berör problematiken generellt.

"Smittorisk", lite likt Me Too, alltså...
Citera
2025-12-19, 13:20
Medlem
Orkar inte gå igenom hela tråden, men sådana as ska naturligtvis ut ur landet inklusive deras egen mamma och resten av släkten. Gärna med komplett könsstympning av ”mannen” först. Det handlar knappast om sex utan ett uttryck för förakt för den västerländska kulturen i kombination med vidrig kvinnosyn. Han/de som gör sådant har väl ingen framgång hos svenska kvinnor och hämnas istället på åldringar som inte kan försvara sig. De ska inte jobba med människor öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in