2025-12-19, 13:28
Medlem
Förbjud irriterande telefonförsäljning så frigörs en massa unga svenskar som kan ta dessa jobb istället. Behövs kanske högre lön för att göra det mer intressant att jobba med. Sen borde det vara självklart att ha rätt att få hjälp bara av kvinnor för de kvinnor som vill det.
Citera
2025-12-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Vilka var det som dömde? Varför dömde de att han slapp utvisning?

Medborgare i Irak men vilken etnicitet? Afghan, arab, kurd... ?

Han slapp utvisning då domstolen följde politikernas lag och HD:s Praxis. Det verkar ha legat på gränsen. Den slutsatsen drar jag av läst artiklar i tidningar. Jag har inte läst domen.

Den soc dem nämndemannen ville utvisa enligt egen utsago. Majoritet ville först utvisa, men juristdomaren övertygade dem att det var fel. (Soc dem nämndeman genom Riks/AB)

PS Nu får vi se om domen får tas om då nämndemannen har babblat.
Citera
2025-12-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Usch, vilken paragrafryttare du är, som vi redan konstaterat! Bra! Då kan vi lämna detta!

1. Ja, varför skulle vi inte kunna ta dessa kostnader när vi slänger abnorma summor in i svarta hål, utan effekt? Där de skulle kunna göra skillnad är inte intressant i din och dina likars idévärld. Du missade månne att jag skrev i inlägget att man skulle kunna internera slika äckliga brottslingar tills utvisning kan ske - lagar kan ändras och förordningar brytas, om den politiska viljan funnits.

2. Lagar kan ändras och förordningar brytas, om den politiska viljan funnits.

3. Det går INTE att rehabilitera äckliga sexualpredatorer som drivs av sin lustar, det förstår du kanske? Tror du verkligen att de två fall som han varit involverad i är de enda? Att han haft sådan "otur" så att de enda gångerna äcklet förgripit sig på kvinnor så har han åkt fast? Otursföljd kille, detta! Jag skiter i "din" oskuldspresumtion och går hellre på sunt förnuft och sannolikhet, även om jag inte är dummare än att jag förstår att rätten inte kan eller vill gå på slika självklara parametrar...

4. Att du verkligen tror att dottern skulle må bättre med en slik galning till "far" i sitt liv, säger det mesta om dig... Att mamman tillåter umgänge är helt sjukt - även Socialtjänsten må bestå av lallande idioter som bifaller detta. Om denne sexpredator kan ge sig på en 100-årig kvinna, tror du inte då att det är en större chans att denne även ger sig på sin 6-åriga dotter, än vad det är för någon som inte har dessa böjelser?

5. Allt du svamlar om handlar om spekulationer om att denne äckliga vaneförbrytare helt plötsligt skulle bli en laglydig medborgare - hur fasiken kan du ens tro något sådant? Han är bevisat farlig för människor - det har han väl bevisat även för dig, eller? "Stabilisera sitt liv...". Vad lever du i för rosa låtsasvärld, egentligen?

Jag tycker det är intressant med din (och andras) analysförmåga när man gömmer sig bakom att jag skulle vara en paragrafryttare. För det jag i själva verket gör är ju att jag hänvisar till gällande rätt och praxis - och därefter redogör för vilka problem, risker, "sluttande plan", "fallgropar" som finns med med dom populistiska halv-lösningarna ni presenterar. När jag gör detta blir ni så upprörda att ni missar att jag även presenterar vilka lösningar och möjligheter som faktiskt finns. Jag har exempelvis hänvisat till lagändringen 2022 som gjorde att man inte behövde ta lika mycket hänsyn till anknytning, vilket lett till fler fällande utvisningsdomar trots att nära anknytning funnits. Jag har också hänvisat till möjligheten att en ändrad rubricering till grov våldtäkt i hovrätten skulle kunna öka kraven på gärningsmannens anknytning. Jag har dessutom flaggat upp för att Hovrätten skulle kunna lägga större vikt vid återfallsrisken och det faktum att gärningsmannen är tidigare dömd vid sju tillfällen. Kort och gott: Jag har kunskap i ämnet, jag är saklig och objektiv, jag kan analysera rättsläget och jag kan se ena sidan å´ andra sidan. Det tycker jag inte är att vara paragrafryttare. Men nog om det!

1. Men jag pratar inte om de fall där det "skulle kunna göra skillnad". För de fallen kommer finnas, men dom kommer vara extremt få. Nu pratar jag om de (desto fler) fall där åklagaren kommer tvingas yrka på utvisning, trots att det står skrivet i stjärnorna att utvisning inte kommer att komma på tal. Okej?

2. Inget svar. Då tolkar jag det som att du inte har något att komma med på denna punkt.

3. Jag hänvisar till oskuldspresumtionen och den rättsrötan och rättsosäkerheten det skulle innebära att ha ett system som resonerar som du. I övrigt har vi redan pratat om detta i inlägg: (FB) Hemtjänstanställd från Irak våldtog 100-åring. Utvisas inte.

4-5. Jag tror ingenting och jag har heller inte påstått någonting om vad som skulle vara bäst för dottern. I övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg, där finns alla svaren! Gällande att mamman tillåter umgänge så tror jag att det råder lite missuppfattningar kring varför pappan och dottern är "skilda" från varandra. I domen nämner man ju överhuvudtaget ingenting om LVU, Socialtjänst, umgänge eller vårdnad. Min gissning är därför att det inte rör sig om någonting sådant, utan snarare att föräldrarna separerat och bor på avstånd från varandra. Vet du någonting mer så får du gärna informera mig. I övrigt har jag endast informerat om hur Socialtjänstens arbete och uppdrag ser ut i frågor om LVU, vårdnad och umgänge. Du behöver inte spy galla på mig för det..
Senast redigerad av Haaaaag 2025-12-19 kl. 13:42.
Citera
2025-12-19, 13:47
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Jag tycker det var helt rätt att han inte utvisades. För det ska det krävas att offret är betydligt äldre än 100 år.

Vem som helst blir ju 100 år numera.
Citera
2025-12-19, 13:47
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Förbjud irriterande telefonförsäljning så frigörs en massa unga svenskar som kan ta dessa jobb istället. Behövs kanske högre lön för att göra det mer intressant att jobba med. Sen borde det vara självklart att ha rätt att få hjälp bara av kvinnor för de kvinnor som vill det.

Jobb handlar enbart om status idag. Man behöver höja lönen till den grad att det blir ett jobb med hög status.

Detta kommer aldrig hända dock.

Grejen är den att det finns de svenskar som kan tänka sig att jobba med äldre med den nuvarande lönen men de flesta med insyn vet att äldreomsorgen har varit ett integrationsprojekt i två decennier snart. Politikerna vet inte vart de ska göra av alla invandrare annars. Det är så här det blir när man rövknullar sitt land med massinvandring.
Senast redigerad av Steinarr 2025-12-19 kl. 13:50.
Citera
2025-12-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han slapp utvisning då domstolen följde politikernas lag och HD:s Praxis. Det verkar ha legat på gränsen. Den slutsatsen drar jag av läst artiklar i tidningar. Jag har inte läst domen.

Den soc dem nämndemannen ville utvisa enligt egen utsago. Majoritet ville först utvisa, men juristdomaren övertygade dem att det var fel. (Soc dem nämndeman genom Riks/AB)

PS Nu får vi se om domen får tas om då nämndemannen har babblat.

Denna nämndemannen är körd, han kommer med all sannolikhet att åtalas för Brott mot tystnadsplikten och avsägas från sitt uppdrag som nämndeman. I domareden som alla nämndemän svär så framgår:
"Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag vill och skall efter mitt bästa förstånd och samvete i alla domar rätt göra, ej mindre den fattige än den rike, och döma efter Sveriges lag och laga stadgar; aldrig lag vränga eller orätt främja för släktskap, svågerskap, vänskap, avund, illvilja eller räddhåga, ej heller för mutor och gåvor eller annan orsak, under vad sken det vara må; ej den saker göra, som saklös är, eller den saklös, som saker är. Jag skall varken förr, än domen avsäges, eller sedan uppenbara dem, som till rätta gå, eller andra de rådslag rätten inom stängda dörrar håller. Detta allt vill och skall jag som en ärlig och uppriktig domare troget hålla".

Denna nämndemannen har dessutom bara sig själv att skylla. För han skall nämligen agera självständigt, och med integritet, utefter sin uppfattning och övertygelse. Han skall alltså inte ändra sig för att han "påverkats" av någon annan domare. Han har haft alla möjligheter i världen att skriva sig skiljaktig!
Citera
2025-12-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marageo

Tycker det här mest handlar om arbetsgivar ansvar .den här filuren var väl misstänkt i ett liknande fall .men friades då det inte kunde uteslutas att det var en alternativ gm.
Om det skulle ha beslutats om utv så skulle den här mannen ha varit i Sverige i 20 år, och han har tydligen en dotter som han träffar regelbundet.trots det så tycker jag att han borde ha utvisats och det utan fängelse kostar bara pengar.
Skicka hem efter han fått chansen att överklaga punkt.
Citera
2025-12-19, 14:21
Medlem
Regeringsbildares avatar
Har han någon slags fetish för väldigt gamla människor eller? Misstänkt för våldtäkt på en 94-årig kvinna och nu dömd för en 100-åring. Minst sagt udda.
Citera
2025-12-19, 14:24
Medlem
Seabeers avatar
Jag personligen tror detta är dödsstöten för vänsterblocket, människor kommer kasta sig in i SDs hörna. Detta va nog droppen även för den mest inbitna vänsterliberalen

Detta är vedervärdigt….
Senast redigerad av Seabeer 2025-12-19 kl. 14:40.
Citera
2025-12-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Har han någon slags fetish för väldigt gamla människor eller? Misstänkt för våldtäkt på en 94-årig kvinna och nu dömd för en 100-åring. Minst sagt udda.
Personenen hade barn också. Uthängd i media som våldtäkt på 100 åring!!! Beroende ålder på barnet kommer alla veta om det. Kan en människa ens leva mee en sådan skam? Folk som blir uthängda av dumpen framstår nästan som normala då de iaf inte utfört någon handling ( än sp länge)
Citera
2025-12-19, 14:35
Medlem
Om inte migrationsministern håller sitt löfte nu och gör någonting åt dessa fullständigt bisarra lagar så vet jag inte vad jag gör. Vi blir framställda som totalt sinnessjuka inför hela världen när vi har lagar som mynnar ut i domstolsbeslut som det här.

Samtidigt så är en typ 12 åring pojke från Ukraina vars mamma har bröstcancer påväg att kastas ut ur Sverige och till Ryssland (!) - det tycker Migrationsverket är helt i sin ordning. Saknar verkligen ord för hur sjuka våra lagar är.
Citera
2025-12-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Personenen hade barn också. Uthängd i media som våldtäkt på 100 åring!!! Beroende ålder på barnet kommer alla veta om det. Kan en människa ens leva mee en sådan skam? Folk som blir uthängda av dumpen framstår nästan som normala då de iaf inte utfört någon handling ( än sp länge)

Skam? I hans krets är detta inget att skämmas för, utan något att vara stolt över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in