Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Han behöver inte bilda sig en uppfattning om vad folk på plats tyckte. Är han där kommer han vara osäker, precis som alla andra.

Denna osäkerhet framför han sedan till väktarna. Och den osäkerheten stämmer med hur det var på plats.

Detta är en extremt svårbegripligt drag som gm.

Och det är en av många specifika saker som han han har rätt om på plats. Som man får förklara med ren tur i flera led.

Vakna!

Läste du inte vad knattis skrev?
Citera
2025-12-19, 10:54
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Av allt att döma gick KP ut hårt i media flera månader innan pressträffen för att sätta press på Engströms exhustru. Tycker det är uppenbart, då KP faktiskt inte hade något nytt att komma med på pressträffen. Och vi ser ju även hur PU dagen innan pressträffen tar ytterligare ett steg i pressen när de kontaktar henne och säger rakt ut att det är SE som ska pekas ut. En sista chans att berätta. (Hon backade inte en millimeter).

Kan reprisera Axbergers synpunkter på denna sak i Statsministermordet (s. 333-336):

- ME tillhör sådan närståendekrets som inte behöver vittna och som inte ska avlägga ed.

- De frågor som ställs till henne är sådana PU i själva verket hade velat ställa till SE, hon förväntas svara i hans ställe. Samma frågor ställda till SE hade krävt att han delgivits misstanke och informerats om rätten till advokat. Hade ME haft advokat hade hon informerats om att hon inte hade någon skyldighet att svara.

- Han ställer sig frågande till syftet med och lagenligheten i beslaget av hennes dator.

- Förhören genomförs inte med den respekt för privatlivet som skall visas.

- ME vilseleds, enligt hans uppfattning. Det antyds exempelvis att tiotalet vittnen beskrivit SE springande från platsen och att prästsamtalen spårats till stugan.

- Axberger menar att följande kan inte tolkas som annat än ett hot: "[Fru Engström] informeras om att just nu finns det inte andra gärningsmän än Stig. Detta innebär att han kan komma att hängas ut som gärningsman och att det är därför som [fru Engström] nu fått chansen att berätta det hon vet".

- Han erinrar om Rättegångsbalken 23 kap. 15 §:

Under förhör må ej i syfte att framkalla bekännelse eller uttalande i viss riktning användas medvetet oriktiga uppgifter, löften [...], hot, tvång, uttröttning eller andra otillbörliga åtgärder.

- Axberger: ”Det är intressant att utredarna så öppet redovisar hur de gick till väga. Det talar för att de utgår från läsare som delar deras övertygelse och förväntar sig att dessa ska skaka sina huvuden över fru Engströms istadighet i stället för att bekymras över tvivelaktigheten i deras förhörsmetoder.”

- Han menar att utspelet i Veckans brott tycks haft som syfte att sätta press på ME.

- Det är ”störande och för utredarna besvärande” att en del förhör av sådan här karaktär inte är nedtecknade i dialogform.

Citat:
Jag tror att PU övertygade sig själva att SE var skyldig. Precis som man gjorde med CP en gång i tiden. Ett tecken på att de övertygat sig själva utan sakliga skäl är det man trycker mest på under pressträffen: Ströms avskrivning och att det är osannolikt kunna matcha vapnet. Två saker som egentligen har noll bäring på frågan om hans skuld.

Att det förmodligen inte går att med säkerhet binda ett vapen till mordkulorna tror jag påtalas så grundligt av skälet vapensamlarens ena revolvers nolla. Hela saken missförstås dock - att inte med säkerhet kunna knyta ett vapen till mordkulorna innebär inte att mordvapnet inte skulle avsätta spår på kulor som i någon grad överensstämmer med mordkulornas. Utan det är just vad de förmodligen skulle göra.

Man räddar inte nollan med sitt resonemang.

Citat:
Det som fascinerar mig mest är faktafelet som KP presenterar, nämligen att SE pratar med väktarna och sen stämplar ut. Något som är tvärt mot materialet. Uppenbarligen trodde KP det förhöll sig så, och sannolikt tror även den som korrekturläst presentationen det samma. Det tror jag är den springande punkten - de hade fått detta om bakfoten.

En annan felaktig premiss åklagarens sak vilade på är att SE inte lämnar arbetsplatsen i rimlig tid för den rutt mot bostaden han berättar om. Det vill säga, han lämnar oriktiga uppgifter gällande detta och kan därmed haft andra avsikter än de han uppgett. Till exempel att svänga höger på Sveavägen.

Men tiden han stämplar ut är i själva verket väl förenlig med med hans vanliga resrutt och det han uppger.

Citat:
Anledningen till att han ser förstörd ut på pressträffen? Vid det laget hade han dragit presentationen för ett antal grupperingar. Regeringen, familjen Palme, Åklagarmyndigheten (?) och kanske fler. Att presentationen inte övertygade folk vet vi, och detta fick han sannolikt höra innan den ödesdigra dagen.

Jag tror inte något undanhölls oss på pressträffen. De hade övertygat sig själva på svaga grunder, de såg inte hur svagt materialet var, och de chansade.
Citera
2025-12-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han prickar in positionen på LJ cirka 60 sekunder efter skotten helt rätt. Hur kunde han göra det om han, som Irvell kom fram till, inte var på mordplatsen? Däremot vet vi att gärningsmannen tittade åt LJ:s håll.

SE är ett fortsatt intressant uppslag/spår. Överåklagaren sade inte heller att SE var oskyldig igår. Problemet är att polisen gjorde bort sig första tiden efter mordet. Hade riktiga mordutredare haft ansvaret för mordutredningen, hade möjligheterna varit större att fått fram gm och sedan kunnat dömt honom i domstol. CP var dock inte gm. Överåklagaren Lennart G gjorde bort sig när han hänvisade till Lisbets felaktiga/osäkra utpekande av CP. Sannolikheten är snarare hög att hon inte ens såg gm ansikte/utseende alls. Det har diskuterats i decennier förut. Dessutom att han hänvisar till ett par andra osäkra vittnesuppgifter som stöd att SE inte var gm. Det går att tolka vittnena olika.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/amr-8123-25-besluc-31-1-19.pdf

(FB) Tråden om Christer Pettersson

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-12-19 kl. 11:18.
Citera
2025-12-19, 11:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
SE är ett fortsatt intressant uppslag/spår. Överåklagaren sade inte heller att SE var oskyldig igår. Problemet är att polisen gjorde bort sig första tiden efter mordet. Hade riktiga mordutredare haft ansvaret för mordutredningen, hade möjligheterna varit större att fått fram gm och sedan kunnat dömt honom i domstol. CP var dock inte gm. Överåklagaren Lennart G gjorde bort sig när han hänvisade till Lisbets felaktiga/osäkra utpekande av CP. Sannolikheten är snarare hög att hon inte ens såg gm ansikte/utseende alls. Det har diskuterats i decennier förut. Dessutom att han hänvisar till ett par andra osäkra vittnesuppgifter som stöd att SE inte var gm. Det går att tolka vittnena olika.

https://www.aklagare.se/globalassets/dokument/ovriga-dokument/amr-8123-25-besluc-31-1-19.pdf

(FB) Skandiamannen

Vi väntar väl på vad KP har att säga om det hela.

Att kritisera poliser inblandade i PU är ju något som ligger KP nära hjärtat, så lite kritik för dåligt genomfört åklagararbete mot honom själv från en överordnad kollega är väl bara i sin ordning?
Citera
2025-12-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vi väntar väl på vad KP har att säga om det hela.

Att kritisera poliser inblandade i PU är ju något som ligger KP nära hjärtat, så lite kritik för dåligt genomfört åklagararbete mot honom själv från en överordnad kollega är väl bara i sin ordning?

KP, Melander och de övriga i sista PU ansåg att SE är skäligen misstänkt. Kan förstå varför. På vilket sätt gjorde KP ett dåligt åklagararbete? KP tog över när det gått över 30 år efter mordet. Det har inte framkommit något som oskyldigförklarat SE. Åklagarna på 1990-talet ansåg att CP var gm. Även om det mesta tyder på att CP var oskyldig, ansåg de att Lisbets utpekande var tillförlitligt (konstigt nog). Då var det deras uppgift att åtala CP. Som tur var blev CP friad i hovrätten och det blev ingen resningsansökan 1998. Anser du att Lisbets utpekande var korrekt?
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-12-19 kl. 11:46.
Citera
2025-12-19, 12:22
Medlem
ReedMes avatar
Skönt att SE har fått lite upprättelse. Att anta att han kom ut från jobbet med en skjutklar puffra i väskan och på en sekund bestämde sig för att sätta en kula i den förbipasserande statsministern är horribelt.

Länge hade jag CIA som huvudmisstänkt, men numera lutar jag åt Mossad. Skottet satt perfekt. Slet av alla nervbanor, luftstrupen och stora kroppspulsådern. Palme dog på mindre än en sekund och föll som en kägla. Lisbeth drogs med i fallet så andra kulan missade henne. Mördaren såg att Lisbeth inte tittade på honom och stack direkt utan att sätta en kula i henne.

Jag tror att hon aldrig såg mördaren. Han väntade utanför bion. Följde efter paret på motsatta sidan av gatan. Gick över gatan och ställde sig vid Dekorima. Sköt när dom passerade. Ett proffs.

Såna dära kraftiga skott från ett skjutvapen kan ge fysiska skador i hjärnan. Många av soldaterna i IDF som lider av PTSD har fysiska skador efter höga smällar. Jag tror att Lisbeth inte minns exakt vad som hände.
Senast redigerad av ReedMe 2025-12-19 kl. 12:27.
Citera
2025-12-19, 13:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Skönt att SE har fått lite upprättelse. Att anta att han kom ut från jobbet med en skjutklar puffra i väskan och på en sekund bestämde sig för att sätta en kula i den förbipasserande statsministern är horribelt.

Länge hade jag CIA som huvudmisstänkt, men numera lutar jag åt Mossad. Skottet satt perfekt. Slet av alla nervbanor, luftstrupen och stora kroppspulsådern. Palme dog på mindre än en sekund och föll som en kägla. Lisbeth drogs med i fallet så andra kulan missade henne. Mördaren såg att Lisbeth inte tittade på honom och stack direkt utan att sätta en kula i henne.

Jag tror att hon aldrig såg mördaren. Han väntade utanför bion. Följde efter paret på motsatta sidan av gatan. Gick över gatan och ställde sig vid Dekorima. Sköt när dom passerade. Ett proffs.

Såna dära kraftiga skott från ett skjutvapen kan ge fysiska skador i hjärnan. Många av soldaterna i IDF som lider av PTSD har fysiska skador efter höga smällar. Jag tror att Lisbeth inte minns exakt vad som hände.

Nej, det finns ingen professionalitet i någon del av utförandet. En typisk insats av exempelvis Mossad vid tiden var dess raka motsats i alla avseenden.

Mossads exekutiva specialfuktion Kidons "signatur" var sex skott i huvudet. Givetvis på en plats där omständigheter låg inom attentatsmännens kontroll. Saken utfördes till skillnad från MOP med adekvat och icke utdaterad ammunition.

Ett skott i ryggen under gång i dunkel genom tjocka vinterkläder innebär inget annat än ett taffligt tilltag. Syften likt att precisionsträffa visst kärl med det enda skottet är uppenbara efterhandskonstruktioner och inget någon tänkt sig på förhand. Kulans destruktiva verkan torde dessutom ha sin orsak främst i att den tumlar vid sin passage genom statsministern. Vilket GM inte hade en aning om skulle bli fallet.
Citera
2025-12-19, 13:26
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, det finns ingen professionalitet i någon del av utförandet. En typisk insats av exempelvis Mossad vid tiden var dess raka motsats i alla avseenden.

Mossads exekutiva specialfuktion Kidons "signatur" var sex skott i huvudet. Givetvis på en plats där omständigheter låg inom attentatsmännens kontroll. Saken utfördes till skillnad från MOP med adekvat och icke utdaterad ammunition.

Ett skott i ryggen under gång i dunkel genom tjocka vinterkläder innebär inget annat än ett taffligt tilltag. Syften likt att precisionsträffa visst kärl med det enda skottet är uppenbara efterhandskonstruktioner och inget någon tänkt sig på förhand. Kulans destruktiva verkan torde dessutom ha sin orsak främst i att den tumlar vid sin passage genom statsministern. Vilket GM inte hade en aning om skulle bli fallet.
Jag tror att det var meningen att det skulle uppfattas som lite taffligt. Mossad ville inte lämna nån signatur efter sig.

Men Palme dog på mindre än en sekund.
Citera
2025-12-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nu handlar det ju dock om något som i praktiken ger SE alibi om han inte kunnat få reda på det på något annat sätt.

Som GM kan man inte gissa sig till att ingen av de tillskyndande såg att det var Palme. Det är helt orimligt.

Det är därför jag undrar om det hade framgått i media innan dess.

Jo men syftet är väl att du tror Engström är oskyldig i grunden

Så alla inlägg går ju ut på att övertyga bla Dalulven att ändra sin åsikt !?

Det är väldigt många timmar som läggs på att övertyga andra att Engström är oskyldig

Jag har lite svårt att begripa hur det kan vara så intressant
Citera
2025-12-19, 13:31
Medlem
Citat:
Jag tror att det var meningen att det skulle uppfattas som lite taffligt. Mossad ville inte lämna nån signatur efter sig.

Men Palme dog på mindre än en sekund.

Hur förklarar du andra skottet då ?
Citera
2025-12-19, 13:36
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Hur förklarar du andra skottet då ?
Var väl menat åt Lisbeth? Hon drogs med ner i det snabba fallet.

Jag tror att mördaren ville skapa ett narrativ av att det var en palmehatare som dödat honom. Typ, palmehataren ser Palme gå in på bion, rusar hem efter puffran och inväntar sedan rätt tillfälle.

Sällan att en vanlig människa har nerver till det. I så fall skulle det handla om en polis, militär eller en mycket van jägare. Eller ett proffs.
Citera
2025-12-19, 13:38
Medlem
Citat:
Var väl menat åt Lisbeth? Hon drogs med ner i det snabba fallet.

Jag tror att mördaren ville skapa ett narrativ av att det var en palmehatare som dödat honom. Typ, palmehataren ser Palme gå in på bion, rusar hem efter puffran och inväntar sedan rätt tillfälle.

Sällan att en vanlig människa har nerver till det. I så fall skulle det handla om en polis, militär eller en mycket van jägare. Eller ett proffs.

Om det var menat åt LP så väljer proffset att inte döda henne efter missen ?

Hur förklarar du det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in