Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 12:13
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hur kan du med ett rakt ansikte använda polisens egen utredning som bevis för att staten är oskyldig? Det är ett fullständigt cirkelresonemang… Om delar av statsapparaten eller poliskåren var inblandade – tror du då på allvar att de skulle föra in bevis mot sig själva i utredningen? Skulle mördaren frivilligt bokföra sina egna walkie-talkies i polisens diarium?

Om dessa "poliser med walkie-talkies i närområdet" inte finns i "polisens diarium", hur kan du veta att de finns överhuvudtaget? Du verkar ha en konstig uppfattning om hur rättsväsendet fungerar.
Citera
2025-12-19, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Går inte att utesluta Enerström som vare sig skytt eller anstiftare/verktyg. Enerström var glad i pengar, den (eventuella) gruppen bakom mordet som Enerström (eventuellt) var inblandad i var sannolikt en kompott av såväl svenskar som utrikiska. Det är min tro, med Enerström som inblandad.

Alf Enerström var 56 år vid tiden för mordet på Olof Palme.

Enerström är känd för att framställa sig som "socialdemokrat i opposition" och bekosta annonskampanjer mot Olof Palme, s.k grå propaganda.

Han deltog också i EAPs valkampanj 1985 som bl.a. verkade för Sveriges anslutning till NATO.

Jag ser det som mindre troligt att han var skytt men involverad på något sätt och ute på stan mordkvällen/natten.

Alf Enerström tjänstgjorde i FN:s styrka i Kongo på 1960-talet och hade alltså kontakter inom Försvarsmakten. Det skulle inte förvåna mig om han kände Bertil Wedin och att de på något sätt också hade varit inblandade i mordet på Dag Hammarskjöld.

Jag skrev nog lite fel tidigare, det skall vara Hans von Hofsten som ville att Alf Enerström skulle stå i spetsen för den politiska kampen och den subversiva gruppen var nog som du säger "en kompott av såväl svenskar som utrikiska".
Senast redigerad av Utredaren 2025-12-19 kl. 12:32.
Citera
2025-12-19, 12:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BraxenLaxen
Jo spänstiga steg sade Anna Hage och vet du vad CP kallades för i kretsarna? Kutaren för han var vältränad och sprang mycket på den tiden .
Jo, det vet jag. Men Jeppsson har ju tydligt nämnt just det där.
Citera
2025-12-19, 12:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jeppsson menar ju att CPs distinkta rörelsesätt inte fanns hos den som sprang i trappan.

Det skall mycket till för att det skall knäppa till i huvudet hos Lars Jeppsson stående i en gränd, som hör skott och ser en man som mest är en mörk skugga springa förbi honom att ”aha, det där måste vara Christer Pettersson som springer förbi”. Det är möjligt att han skulle känt igen honom bara på rörelsemönstret men långtifrån säkert. Slutsatsen måste vara att det faktum att LJ inte identifierar den springande mannen som CP i viss mån talar emot att det var han, men det utesluter det inte alls.
Citera
2025-12-19, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jeppsson menar ju att CPs distinkta rörelsesätt inte fanns hos den som sprang i trappan.

Enligt vittnet Lars J var det inte CP han såg. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Inget stämmer när det gäller CP och gm rörelsemönster, klädsel och CP hade aldrig keps m.m.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen

”Förstår inte varför de drog in Christer Pettersson”
Han såg själv aldrig mördarens ansikte, men har goda minnesbilder av gärningsmannens sätt att röra sig.

– Jag har alltid varit övertygad om att Christer Pettersson inte är inblandad. Jag förstår inte varför de drog in honom."

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/

”Jag kände mig nedtryckt”
Han såg gärningsmannen bakifrån när han flydde uppför en trappa. Längre upp, på längre håll, vände sig gärningsmannen om och såg mot Jeppsson och mot mordplatsen. Jeppsson har trots många förfrågningar aldrig tidigare pekat ut någon som den gärningsman han såg fly från mordplatsen.

Han berättar i stället hur han under Christer Pettersson-utredningen pressades av polisen att peka ut Pettersson som mördare.

– De märktes att de ville få mig att säga att det var Pettersson jag sett. De upprepade samma frågor och jag kände mig nedtryckt i skoskaften. Det var lite aggressivt, en tuff stil och de försökte pressa mig.

– Men jag kände ju till Pettersson sedan tidigare från Sollentuna och visste att det inte var han jag sett. Så jag bestämde mig för att inte ge mig, utan försökte berätta korrekt vad jag sett och hört. "
Citera
2025-12-19, 12:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vet inte vad han menar men det var modigt att börja utreda stay behind. Om utredningen av stay behind kunde gått mer på djupet hade det varit teoretiskt tänkbart att fortsätta, men som det var har jag svårt att föreställa mig poliser som försöker få fram sanningen m.h.a. den misskötta utredningen.

Vad som skulle kunna leda någon vart är Utredarens förslag att allt utredningsmaterial digitaliseras och läggs upp omaskerat på internet för var och en. Då kanske det bristfälliga materialet skulle kunna vägleda privatpersoner och journalister i samverkan mot sanningen.

Ja, det är en skandal att inte så sker. Integritetsskälen till att sekretessa är i huvudsak mycket svaga efter så lång tid.
Citera
2025-12-19, 13:02
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jo spänstiga steg sade Anna Hage och vet du vad CP kallades för i kretsarna? Kutaren för han var vältränad och sprang mycket på den tiden .

Som jag förstått det omtalades CP som kutaren inte på grund av en dragning till frisksport och spänst, utan av skälet att hans verksamhet var av typen att gå in på Systemet och kuta ut genom kassan med ett par sjuttisar eller i ränna runt överallt i största allmänhet, hålla sig undan, kuta iväg och så vidare.
Citera
2025-12-19, 13:05
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Enligt vittnet Lars J var det inte CP han såg. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Inget stämmer när det gäller CP och gm rörelsemönster, klädsel och CP hade aldrig keps m.m.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mKxMG/polisen-har-forhort-flera-vittnen-om-skandiamannen

”Förstår inte varför de drog in Christer Pettersson”
Han såg själv aldrig mördarens ansikte, men har goda minnesbilder av gärningsmannens sätt att röra sig.

– Jag har alltid varit övertygad om att Christer Pettersson inte är inblandad. Jag förstår inte varför de drog in honom."

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/

”Jag kände mig nedtryckt”
Han såg gärningsmannen bakifrån när han flydde uppför en trappa. Längre upp, på längre håll, vände sig gärningsmannen om och såg mot Jeppsson och mot mordplatsen. Jeppsson har trots många förfrågningar aldrig tidigare pekat ut någon som den gärningsman han såg fly från mordplatsen.

Han berättar i stället hur han under Christer Pettersson-utredningen pressades av polisen att peka ut Pettersson som mördare.

– De märktes att de ville få mig att säga att det var Pettersson jag sett. De upprepade samma frågor och jag kände mig nedtryckt i skoskaften. Det var lite aggressivt, en tuff stil och de försökte pressa mig.

– Men jag kände ju till Pettersson sedan tidigare från Sollentuna och visste att det inte var han jag sett. Så jag bestämde mig för att inte ge mig, utan försökte berätta korrekt vad jag sett och hört. "

Jeppsson kunde inte avgöra om det var CP han såg men det kunde huvudvittnet nr 1 göra, nämligen Lisbeth Palme som både såg och kunde peka ut CP. Tyvärr var ju vittneskonfrontationen usel från Polisens sida men det kan man inte lasta Lisbeth för. Hon var 100% säker på sin sak att det var CP hon såg och var så hela tiden tills hon gick bort.
Citera
2025-12-19, 13:38
Medlem
Citat:
Jeppsson kunde inte avgöra om det var CP han såg men det kunde huvudvittnet nr 1 göra, nämligen Lisbeth Palme som både såg och kunde peka ut CP. Tyvärr var ju vittneskonfrontationen usel från Polisens sida men det kan man inte lasta Lisbeth för. Hon var 100% säker på sin sak att det var CP hon såg och var så hela tiden tills hon gick bort.

Lars J anser att det inte var CP han såg. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Lisbets utpekande är sannolikt felaktigt. Det har alla jurister bedömt i rättegångarna mot CP 1989. Även vittnespsykologer anser att Lisbets utpekande var fel.

(FB) Tråden om Christer Pettersson

(FB) Skandiamannen
Citera
2025-12-19, 13:59
Avstängd
BraxenLaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Lars J anser att det inte var CP han såg. Lars hade sett CP många ggr. i Sollentuna. Lisbets utpekande är sannolikt felaktigt. Det har alla jurister bedömt i rättegångarna mot CP 1989. Även vittnespsykologer anser att Lisbets utpekande var fel.

(FB) Skandiamannen

Enda människan som sett mördaren på nära håll var Lisbeth Palme och hon var och var hela tiden säker på sin sak nämligen att det var CP hon mötte den där mordnatten. CP blev fälld i tingsrätten men HvR ansåg att Lisbeths vittnesmål inte höll och CP friades. Lisbeth blev såklart förtvivlad men man ska inte lasta henne för polisens dåliga jobb. Men det CP 100% som mördade OP men det går aldrig bevisa då han är död och mordvapmet ligger på Östersjöns botten . Case Closed
Citera
2025-12-19, 14:12
Medlem
Citat:
Enda människan som sett mördaren på nära håll var Lisbeth Palme och hon var och var hela tiden säker på sin sak nämligen att det var CP hon mötte den där mordnatten. CP blev fälld i tingsrätten men HvR ansåg att Lisbeths vittnesmål inte höll och CP friades. Lisbeth blev såklart förtvivlad men man ska inte lasta henne för polisens dåliga jobb. Men det CP 100% som mördade OP men det går aldrig bevisa då han är död och mordvapmet ligger på Östersjöns botten . Case Closed

Nej det är 99,9% säkert att CP inte mördade Olof Palme.
Citera
2025-12-19, 14:22
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket bisarrt uttalade av Joakim Palme. Var var det för modigt av Krister Petersson med att peka ut en man utan bevis och avsluta förundersökningen?

Minst sagt bisarrt. Tvärtom ytterst omodigt att peka ut en (död) man helt utan möjligheter att försvara sig, inte minst när den framlagda "bevisningen" i bästa fall rörde sig om vaga indicier. Med lite mer mod hade Krister Peterson givit en försvarsadvokat chans att ta del av indiciekedjan och fått utrymme att tala på samma famösa presskonferens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in