2025-12-19, 11:20
Medlem
Ratads avatar
Med tanke på den övriga brottsligheten och de problem med att ta egenansvar som Shakir har i bagaget så liknar han de frånvarande och kriminella farsor jag känner till. De är mer en begränsning och belastning för sina barn. Tror dottern klarar sig bättre med fittnyllet Shakir inlåst eller så långt från henne som möjligt.
Citera
2025-12-19, 11:21
Medlem
det är nästan värre än 1945 då var gränsen "eight to 80"

https://www.theguardian.com/books/2002/may/01/news.features11

nu verkar det vara 5 tili 100?
Citera
2025-12-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Det handlar ju inte om att KÖRA ÖVER utan en bedömning att straffrätten tillmäts en större betydelse
än Barnkonventionen och EKMR.
Notera att jag inte är jurist utan enbart resonerar utifrån min begränsade juridiska erfarenhet.

1. Man gjorde ju en lagändringen i frågan så sent som 2022. Lagändringen syftade till att det skall bli enklare att utvisa personer. Konkret innebar detta att man numera kan yrka på utvisning vid klart lindrigare fall av brottslighet än tidigare, närmare bestämt vid brott med ett minimistraff på 6 månaders fängelse(!) samt att man inte längre behöver ta lika mycket hänsyn anknytning.

2. Det har alltså gjorts ändringar i just frågan som diskuteras - och det finns många exempel på när man utvisat, trots att (nära) anknytning funnits. Ett bra exempel är domen i mål B5600-25 från Hovrätten för Västra Sverige som för några månader sedan utvisade en person som dömdes till 2 år 3 månaders fängelse för bl.a Grov misshandel. Denna personen kom till Sverige som 14-åring och hade därefter levt permanent i Sverige i 33 år(!) Han hade även beviljat uppehållstillstånd. Vidare så hade han dessutom alla föräldrar och syskon i Sverige - och ingen närmare anknytning till hemlandet Kosovo. Han hade en längre tid tillbaks genomgått en svetsutbildning och hade därefter haft en anställning som senare upphörde. Det fanns också obekräftade och vaga uppgifter om att hans svenska flickvän var gravid i sjätte månaden.

3. Tilläggas bör att barnets bästa skall beaktas vid alla frågor eller myndighetsbeslut som berör ett barn. Så att ha en ordning där straffrätten alltid skall ha företräde gentemot Barnkonventionen är inte möjlig. Framförallt inte då artikel 9 anger att respektive stat skall respektera rätten och tillgodose att barnet regelbundet kan upprätthålla ett personligt förhållande och direkta kontakter med bägge föräldrarna, så länge det inte strider mot barnets bästa. Samt att det framgår att ett barn inte skall skiljas från sin förälder mot sin egna vilja - om inte behöriga myndigheter bedömer att det är nödvändigt för barnets bästa. Man anger då att detta kan genomföras i särskilda fall som övergrepp eller vanvård av föräldern gentemot barnet, vilket inte omfattas i sådana här fall.
Senast redigerad av Haaaaag 2025-12-19 kl. 11:31.
Citera
2025-12-19, 11:23
Medlem
LKKINGENs avatar
Sen skakade Dvärgen på huvudet med ett snett leende när Trumps kommentar om att Sverige är förstört..

Hur kan de styrande vara så verklighetsfrånvända att dom låter detta fortgå??
Huvudsaken är att dom i mitt namn kan ta ett lån på 80 miljarder för att skicka till Ukraina, det går bra nu Sverige.
Citera
2025-12-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Du nämnde nyss att förmildrande omständigheter inte ska beaktas. Detta låter som förmildrande omständigheter. Politiskt vänsterorienterade människor letar såklart efter alla möjliga anledningar till att mörka kriminella människor ska få stanna. Det ingår i vänsterns politiska värdegrund. I ett sunt rättssystem ska naturligtvis ingen hänsyn tas till någon dotter eller liknande. En våldtäkt av en 100-åring bör naturligtvis alltid och utan undantag alltid leda till straff och utvisning. Allt annat är vänsterorienterad sinnesjukdom.

Nej, det gjorde jag inte. Jag nämnde att det inte fanns några förmildrande omständigheter i detta fallet. Frågan om stark anknytning, i enlighet med 8a kap. 2§ Utlänningslagen, är sådant som ev. utgör hinder för utvisning - men det har ingenting med förmildrande omständigheter att göra.

Jag upprepar återigen att barnets bästa skall beaktas vid alla frågor eller myndighetsbeslut som berör ett barn. Jag kommer inte upprepa detta fler gånger, så nu är det upp till dig att visa att du har läsförståelse!
Citera
2025-12-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Bara massa blattar i Expressens ” De är männen som våldtar i äldrevården” så oväntat.

Såsom det fungerar i vården idag med dessa typer, så verkar det nästan mer ett straff att som äldre behöva ha hemtjänst, än att som kriminell hamna i fängelse.
Invandrarmän skulle inte alls få jobba i hemtjänst eller vården.
Citera
2025-12-19, 11:40
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det gjorde jag inte. Jag nämnde att det inte fanns några förmildrande omständigheter i detta fallet. Frågan om stark anknytning, i enlighet med 8a kap. 2§ Utlänningslagen, är sådant som ev. utgör hinder för utvisning - men det har ingenting med förmildrande omständigheter att göra.

Jag upprepar återigen att barnets bästa skall beaktas vid alla frågor eller myndighetsbeslut som berör ett barn. Jag kommer inte upprepa detta fler gånger, så nu är det upp till dig att visa att du har läsförståelse!

Ja det är ett svepskäl för att hitta ursäkter för att våldtäktsmannen skall få stanna. 8a kap. 2§ Utlänningslagen bör inte gälla för att påverka utvisningsbeslut öht. Självklart bör det vara ett illigetimt skäl. Allt en del av vänstermänniskors värdegrund där våldtäktsmän ska få stanna till vilket pris som helst.
Citera
2025-12-19, 11:48
Medlem
De här männen som våldtar är helt chanslösa på arbetsmarknaden, psykosociala problem och drogproblematik. De kan förmodligen knappast ens ta hand om sig själva.
Förmodligen så mycket mera elände utöver våldtäkter som åldringar får utstå av hemtjänsten
Senast redigerad av mangne 2025-12-19 kl. 11:52.
Citera
2025-12-19, 11:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men "skiter du i vad det kostar" även när det handlar om utvisningar som alla vet inte kommer ske? Isåfall kan ju du berätta vart vi skall ta dom pengarna ifrån...skolan? vården? omsorgen?

Gällande "gemene svensks väl och ve" så tillgodoses deras behov genom att man sätter denna person i fängelse och där bedriver rehabilitering/behandling. Man kan dessutom utgå ifrån att han aldrig mer kommer få en anställning i äldrevården. Vad det gäller ev. återfallsrisk så vet vi ju faktiskt INGENTING om det, så det kan inte användas som argument i frågan om "gemene svensks väl och ve".

Att du skiter i EU spelar mindre roll eftersom Barnkonventionen både är FN- och svensk lag.

Du har genomgående pratat om att gärningsmannens väl och ve sätts i första hand. Men du har inte en enda gång nämnt barnet. För i stora delar så har ju denna personen fått stanna för att han har en dotter - och det är ju barnet som lagstiftningen skyddar i denna frågan. Det är alltså snarare barnets/dotterns väl och ve man sett till här - och inte gärningsmannens!

Ja, jag skriver ju det att jag totalt skiter i kostnaderna då det tydligen finns hur mycket pengar som helst, så länge det inte läggs på väsentliga ting... Nu har vi tydligen råd att lägga +100 miljarder på Ukraina och du påstår att inga pengar finnes? Sedan har vi den fortsatta massinvandringen som pågår och kostar multum, mer och mer för varje år. Vi har biståndspengar som går till korrupta skitländer i ex. Afrika. Vi har pengar som går till 48 000 EL-mopeder i Ghana. Northvolt och annan grön energi och dynga som det slängs pengar efter. Skall jag fortsätta?

Lagarna måste ändras så att de blir som jag vill att de skall se ut eller i liknande former. Det går att få till - bara den politiska viljan funnits, men det gör den inte. Men, du vill inte förändra lagarna ett dyft då du är den borne paragrafryttaren och följer lagboken till punkt och pricka, hur skruvade än lagarna är och hur anpassade dessa var för ett mer naivt Sverige, förr i tiden... Vad anser du förresten om att åklagaren väljer att överklaga domen?

Herregud - "rehabilitera/behandling" på våra anstalter - tillåt mig småle! Sexbrottslingar är ytterst svårt att vårda och rehabilitera - denne äcklige arab hade väl minst två våldtäkter under sitt bälte (i alla fall misstänkt)? Tror du denne kommer vara "rehabiliterad" och färdigvårdad när amöban kommer ut om dryga 2.5 år? Tror du alltså vidare att denne bestialiske våldtäktsman behöver äldrevårdens potentiella offer för att tillgodose sina sjuka begär? Det finns väl miljontals andra denna kan våldta inom landets gränser och detta är du och dina likar med att bereda honom möjlighet till - är du stolt?

Herregud - du pratar om att vi inget vet om återfallsrisken då han mest sannolikt våldtagit minst två kvinnor! Du skämtar, eller? Varför ens chansa, menar du? Skiter även i vilka lagar- och förordningar vi anslutit oss till då dessa kan och borde dessa ratificeringar brytas när de inte tar hand om oss etniska svenskars väl- och ve, bättre än vad dessa för närvarande gör.

Så du tror att dottern kommer må bra att först ha en frånvarande "far" som sitter i fängelse och som våldtagit fyra kvinnor, bland annat en 100-årig dam, för att sedan bo tillsammans med denne perverterade avart? Om det är så viktigt för dem att vara tillsammans så får hon väl flytta med till sin fars forne hemland! Hon borde väl sättas i fosterhem och aldrig mer behöva återse äcklet, om hon nu inte redan gör det? Vem vet vad denne gjort och kommer göra med henne när hans lustar faller in? Men, det är väl inga problem för dig att chansa här heller? Skulle du låta din fru och/eller flickvän vara ensam med denne arab? Dina barn? Om inte - varför? Är det kanske okey att chansa med alla andras liv, men inte din egen familjs? Ja, jag spekulerar men intressant att höra din åsikt här...

Att man ser till GM och dennes väl- och ve må du väl ändå se att man gör eller tror du att den enda orsaken till att han undslipper utvisning och så kort straff är för barnets skull? Man gömmer sig snarare bakom en slik formulering.

Nej, USCH, för sådana som dig som inte kan se att lagarna måste ändras utan följer dessa blint...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2025-12-19 kl. 12:21.
Citera
2025-12-19, 11:57
Medlem
Svenssonovics avatar
Det enda som biter på MENA folk är öga för öga, tand för tand principen. Att ge honom ett litet fängelsestraff och sedan inte heller utvisa svinet signalerar bara för andra MENA att det är fritt fram att göra precis vad du vill.

Jag är själv blatte och säger ut med skiten. Men det är inte mitt land, det säger SD. Det tråkiga är att svenska män är ett gäng cucks som spelar tuffa bakom tangentbordet. Sedan tar de sin fru till närmaste MENA restaurang och tittar på medan Abdullah 45år öppet raggar på deras minderåriga dotter. Fega jävlar.
Citera
2025-12-19, 11:58
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Mohhamed ali snyggt expressen.se spä på rasismen.
Hur ställer sig mannen till anklagelserna?
En 100åring blev pullad under en hjärtattack.
Hör själv

Utan tydliga bevis och om mannen har en logisk förklaring tror jag mer på att mannen är felaktigt dömd.

Har inte kunnat finna någonting hur mannens version är mer än att han blivit friad för en annan våldtäkt på en 94åring. Ser ju inte ljust ut för kamelryttaren men jag ör ändå nyfiken på helheten när mycket känns skumt.

Ingen rök utan eld - denne äcklige arab har dömts för fyra våldtäkter, eller i alla fall varit misstänkt i flera - vad säger detta dig?

>Edit: eller minst två fall - vet inte vart jag fick fyra ifrån, men att denne inte förgripit sig på fler än dessa två fall ter sig ganska osannolikt, eller hur?
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2025-12-19 kl. 12:02.
Citera
2025-12-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, jag skriver ju det att jag totalt skiter i kostnaderna då det tydligen finns hur mycket pengar som helst, så länge det inte läggs på väsentliga ting... Nu har vi tydligen råd att lägga +100 miljarder på Ukraina och du påstår att inga pengar finnes? Sedan har vi den fortsatta massinvandringen som pågår och kostar multum, mer och mer för varje år. Vi har biståndspengar som går till korrupta skitländer i ex. Afrika. Vi har pengar som går till 48 000 EL-mopeder i Ghana. Skall jag fortsätta?

Lagarna måste ändras så att de blir som jag vill att de skall se ut eller i liknande former. Det går att få till - bara den politiska viljan funnits, men det gör den inte. Men, du vill inte förändra lagarna ett dyft då du är den borne paragrafryttaren och följer lagboken till punkt och pricka, hur skruvade än lagarna är och hur anpassade dessa var för ett mer naivt Sverige, förr i tiden...

Herregud - "rehabilitera/behandling" på våra anstalter - tillåt mig småle! Sexbrottslingar är ytterst svårt att vårda och rehabilitera - denne äcklige arab hade väl fyra våldtäkter under sitt bälte? Tror du denne kommer vara "rehabiliterad" och färdigvårdad när amöban kommer ut om dryga 2.5 år? Tror du alltså vidare att denne bestialiske våldtäktsman behöver äldrevårdens potentiella offer för att tillgodose sina sjuka begär? Det finns väl miljontals andra denna kan våldta inom landets gränser och detta är du och dina likar med att bereda honom möjlighet till - är du stolt?

Herregud - du pratar om att vi inget vet om återfallsrisken då han mest sannolikt våldtagit 4 kvinnor! Du skämtar, eller? Varför ens chansa, menar du? Skiter även i vilka lagar- och förordningar vi anslutit oss till då dessa kan och borde dessa ratificeringar brytas när de inte tar hand om oss etniska svenskars väl- och ve, bättre än vad dessa för närvarande gör.

Så du tror att dottern kommer må bra att först ha en frånvarande "far" som sitter i fängelse och som våldtagit fyra kvinnor, bland annat en 100-årig dam, för att sedan bo tillsammans med denne perverterade avart? Om det är så viktigt för dem att vara tillsammans så får hon väl flytta med till sin fars forne hemland! Hon borde väl sättas i fosterhem och aldrig mer behöva återse äcklet, om hon nu inte redan gör det? Vem vet vad denne gjort och kommer göra med henne när hans lustar faller in? Men, det är väl inga problem för dig att chansa här heller? Skulle du låta din fru och/eller flickvän vara ensam med denne arab? Dina barn? Om inte - varför? Är det kanske okey att chansa med alla andras liv, men inte din egen familjs? Ja, jag spekulerar men intressant att höra din åsikt här...

Att man ser till GM och dennes väl- och ve må du väl ändå se att man gör eller tror du att den enda orsaken till att han undslipper utvisning och så kort straff är för barnets skull? Man gömmer sig snarare bakom en slik formulering.

Nej, USCH, för sådana som dig som inte kan se att lagarna måste ändras utan följer dessa blint...

1. Bra! Då har jag förstått att du gladeligen accepterar kostnaderna för underlag/bevisning från myndigheter som Migrationsverket och Gränspolisen osv, för vittneskostnader och för utökade rättegångstimmar/dagar - trots att det kommer finnas åtskilliga fall där detta är helt verkningslöst då inga reella utsikter för en utvisning finns. Klokt resonemang, tack då kan vi lämna det!

2. Beträffande "att det går att få till" så väntar jag fortfarande svar på hur man skall få till en ordning som helt kör över EKMR artikel 8 (rätten till privat- och familjeliv) och Barnkonventionen, samt bestämmelsen om att barnets bästa skall beaktas vid alla frågor eller myndighetsbeslut som berör ett barn. Kommer jag få något svar på denna frågan tro (...ingen har nämligen lyckats hittills).

3. Det är möjligt att sexualbrottsdömda är svåra att rehabilitera. Men statistiken säger ändå att det är just sexualbrotten som är ett av de brott som har lägst återfallstal (endast 4% visar den senaste statistiken). Vidare så har han NOLL våldtäkter på sitt CV, Sverige tillämpar nämligen oskuldspresumtionen. Jag vill också tillägga att din beräknade strafftid, och villkorlig frigivning, KAN bli en annan. För om Hovrätten skulle anse att denna gärningen motsvarar (minst) 6 års fängelse så kommer 3/4 dels villkorlig frigivning gälla, eftersom att denna domen kommer att ha vunnit laga kraft under 2026 och att man då startar igång lagändringen på de domar som avser minst 6 års fängelse.

4. Vad jag tror om dottern OCH tankarna kring att hon kan "hälsa på sin pappa i Irak" har jag berört den frågan hundra gånger tidigare. Läs: (FB) Hemtjänstanställd från Irak våldtog 100-åring. Utvisas inte. OCH (FB) Hemtjänstanställd från Irak våldtog 100-åring. Utvisas inte.

5. Beträffande "att hon borde sättas i fosterhem (läs familjehem) och aldrig mer träffa pappan" visar ju din okunskap i ämnet. För dels framgår det av domen att hon bor stadigvarande hos mamman i Eskilstuna kommun (och hälsar på pappan varannan helg). Det framgår inte att några risker eller omsorgsbrister föreligger hemma hos mamman - så varför skall hon då fosterhemsplaceras? Det har heller inte framkommit något liknande vid vistelserna hos pappan. Hon har ju ändå tidigare bott 1-2 hela veckor hos sin pappa och har vid uppnådd skolålder övergått till att träffa honom varannan helg, vilket inte är särskilt konstigt/ovanligt/anmärkningsvärt för en ensamstående pappa som bor 1,5h ifrån sin dotter. Skulle det framgå några konkreta omsorgsbrister eller risker för barnet och pappan skulle bli av med vårdnaden så fungerar det ju inte så att man stänger igen butiken och ser till att barnet aldrig mer får träffa sin pappa. Socialtjänsten och Familjehemmet skall arbeta aktivt för en återförening och om detta inte är möjligt så skall man försöka hitta lösningar så som umgänge. Du får inte glömma att detta handlar om ett 6-årigt barn. Hon skall vara barn i många år till och det finns därmed lång tid för pappan att stabilisera sitt liv och ändra på situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in