Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ska man byta arbete för att man inte tycker om jultröjor enligt dig?

Om man tycker så illa om jultröjor att det blir ett problem så är det ju rimligare än att förbjuda alla andra att bära dem.

Det säger ju sig själv kan jag tycka.
Citera
2025-12-19, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Ska man byta arbete för att man inte tycker om jultröjor enligt dig?

Om man till den grad stör sig på fenomenet, att man behöver starta en tråd kring det, så - absolut.
Citera
2025-12-19, 09:49
Medlem
Connykrims avatar
Det är väl kul? Sluta va en tönt och va så anti? Antagligen sätter du på dig en ful jultröja eller inte. Själv tycker jag de bidrar till en julstämning.
Citera
2025-12-19, 09:50
Medlem
Merwinnas avatar
Usch då, har den fåniga amerikanska traditionen nått hit nu? Där har de även utväxter på huvudet vid den här tiden på året, som ska föreställa renhorn... De vet inte ens hur en ren och dess horn ser ut i verkligheten.

Tur att man jobbar hemifrån!
Citera
2025-12-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch då, har den fåniga amerikanska traditionen nått hit nu? Där har de även utväxter på huvudet vid den här tiden på året, som ska föreställa renhorn... De vet inte ens hur en ren och dess horn ser ut i verkligheten.

Tur att man jobbar hemifrån!
Jadå, utväxter på huvudet förekommer definitivt!

Det var kul första gången när några enstaka gjorde det som ironisk grej, när det dessutom var fula fultröjor på riktigt! Men när det fnissas från företagsledningen och nedåt att det ska bli HELT GALET med en dag med fula jultröjor så blir det beordrad tvångsmys och noll procent kul.
Citera
2025-12-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplats­traditioner: kravet på att bära jultröja. Gärna en ful. Helst väldigt ful.
För det är ju så kul! Titta, Hasse på ekonomi – han som aldrig pratar med någon och aldrig ler – han har på sig en grön jultröja. En GRÖN. På jobbet. Helt galet. Oj oj oj vad han bjuder på sig själv. Vilken lirare. Vilken stämningshöjare.
Madde däremot har ingen jultröja. Aj aj aj. Vilken trist medarbetare. Orkar hon inte ens anstränga sig lite? Detta bör givetvis tas upp på nästa utvecklingssamtal:
”Din prestation är utmärkt, men vi saknar lite tomtar i ditt uttryck.”
Det finns ett ord för detta fenomen: patetiskt.
PATETISKT.
Jag går till jobbet för att få lön. För att kunna betala räkningar. Inte för att delta i någon sorts obligatorisk glädjeteater där lojalitet mäts i stickade renar och blinkande LED-ljus.
Jag hatar vad jultröjan symboliserar på arbetsplatsen: idén att jobbet alltid måste vara mer än ett jobb. Att det inte räcker att göra sitt arbete väl – man ska också vara mysig, delta i ritualerna och visa att man ”bidrar till trivseln”.
Som om trivsel uppstår ur akryl och tvång.
Så vad tycker ni – borde jultröjor förbjudas omedelbart, eller ska vi bara införa poängsystem och koppla dem till bonus?

Varför är du så extremt känslomässig i detta? Varför bry sig? Antingen har du på dig en jultröja eller inte. Du skriver dock "kravet" så kanske din arbetsplats är lite speciell? Hoppas du klarar dig. Prata gärna med en terapeut om det blir för jobbigt.
Citera
2025-12-19, 10:00
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ja, att det dessutom finns folk som lägger 300-400 kr på en ful jultröja för att imponera på sina kollegor för att få flest fniss! Seriöst, skjut mig, jag använder hellre pengarna för att förtränga min arbetsplats.
Kollade på Temu, finns massor av fula jultröjor för 50-200 kr.
Citera
2025-12-19, 10:07
Medlem
cebejs avatar
Citat:
Då var det jul igen, och därmed den kanske märkligaste av alla arbetsplats­traditioner: kravet på att bära jultröja. Gärna en ful. Helst väldigt ful.
För det är ju så kul! Titta, Hasse på ekonomi – han som aldrig pratar med någon och aldrig ler – han har på sig en grön jultröja. En GRÖN. På jobbet. Helt galet. Oj oj oj vad han bjuder på sig själv. Vilken lirare. Vilken stämningshöjare.
Madde däremot har ingen jultröja. Aj aj aj. Vilken trist medarbetare. Orkar hon inte ens anstränga sig lite? Detta bör givetvis tas upp på nästa utvecklingssamtal:
PATETISKT.
Jag går till jobbet för att få lön. För att kunna betala räkningar. Inte för att delta i någon sorts obligatorisk glädjeteater där lojalitet mäts i stickade renar och blinkande LED-ljus.
Jag hatar vad jultröjan symboliserar på arbetsplatsen: idén att jobbet alltid måste vara mer än ett jobb. Att det inte räcker att göra sitt arbete väl – man ska också vara mysig, delta i ritualerna och visa att man ”bidrar till trivseln”.
Så vad tycker ni – borde jultröjor förbjudas omedelbart, eller ska vi bara införa poängsystem och koppla dem till bonus?
Jag kanske är sjuk i huvudet, men jag tycker det är kul! Däremot att det är ett krav tycker jag inte alls är roligt och heller inte alls kul att syftet är det du skriver och som jag fetlagt.
Citera
2025-12-19, 10:13
Medlem
Galejans avatar
Jultröjor är trevligt. Även vi här på kontoret rockar jultröjor. Idag har Sergej exempelvis på sig den här.

https://www.ubuy.com.se/en/product/YEN95IC0-vladimir-putin-merry-putmas-funny-christmas-sweatshirt

Mycket tjusigt.

Jag tycker naturligtvis att man ska få ha på sig vad man vill i Det Fria Väst(TM). Det verkar emellertid som att en del svenskar vill återgå till sjuttiotalets tydligt Mao-inspirerade unisexoveraller. Det är ett tråkigt tänk, särskilt såhär i juletider.
Citera
2025-12-19, 10:16
Medlem
bomhulls avatar
Har mött en herre som har haft på sig en skrikig/ful jultröja hela veckan.
Han är kort och flintskallig så med denna jultröja så ser han inte attraktiv ut😂
Citera
2025-12-19, 10:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
PATETISKT.

Ja jag tycker det är jättelarvigt, och bryr mig faktiskt inte om det. Om någon tycker att jag är en tråkmåns, så får det väl vara så. En del människor älskar att göra saker i grupp, men de är för att de är dåliga människor, och mindre värda än oss andra.

Å andra sidan borde du kanske jobba lite på anger management, då du skapat dessa trådar:

(FB) Vem är idioterna som åker på skidresor? Vansinnigt dyrt!
(FB) Varför tar det så HELVETES lång tid för tjejer på toa???
(FB) Varför lägger sig vissa så förbannat tidigt på semestern???
(FB) Henrik Schyfferts slips på SVT på julafton
Citera
2025-12-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ja jag tycker det är jättelarvigt, och bryr mig faktiskt inte om det. Om någon tycker att jag är en tråkmåns, så får det väl vara så. En del människor älskar att göra saker i grupp, men de är för att de är dåliga människor, och mindre värda än oss andra.

Å andra sidan borde du kanske jobba lite på anger management, då du skapat dessa trådar:

(FB) Vem är idioterna som åker på skidresor? Vansinnigt dyrt!
(FB) Varför tar det så HELVETES lång tid för tjejer på toa???
(FB) Varför lägger sig vissa så förbannat tidigt på semestern???
(FB) Henrik Schyfferts slips på SVT på julafton
Flashback är väl ändå en plattform där man fritt får uttrycka sina åsikter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in