Citat:
Ursprungligen postat av
Comitium
Intressant information finns på nätet som upplyser om att Rysslands centralbank har lämnat in en stämningsansökan mot Euroclear i Moskvas skiljedomstol (Moscow Arbitration Court).
Den ryska centralbanken yrkar på att frysningen är olaglig och kräver ersättning motsvarande de frysta tillgångarna samt förlorade vinster – beloppet anges till omkring 230 miljarder USD.
Domen i Moskva skulle dock inte vara verkställbar i Belgien eller EU, eftersom EU förbjuder verkställighet av ryska domstolsbeslut som rör de frysta tillgångarna.
Kreml måste uppenbarligen vända sig till en domstol i Belgien.
Det är troligt att Euroclear
själva kommer att ta till rättsliga åtgårder för att undvika att, i princip, tas som gisslan och tvingas begå brptt mot etablerad banklagstiftning. Euroclear har starka ägare (bland dem finns t ex ett bolag kontrollerat av Kinas statliga välfärdsfond, ett annat som komntrolleras av amerikanska sorbanken J.P. Morgan och tunga franska och belgiska finansinstitut. De här ägarna har absolut råd och resurser att driva rättsprocesser i åratal för att hindra eller begränsa försök från Bryssel att lägga embargo på de tillgpngar Euroclear förvaltar.
Man ska ha klart för sig att EU-lobbyn är ute i icke kartlagda farvatten, det finns många komplikationer med det här. Inte bara finansiellt utan också ifråga om EU-kommissionens rätt att driva igenom något sådant här mot t ex den belgiska regeringens vilja.
De tio största aktieägarna i Euroclear:
https://www.euroclear.com/investorrelations/en/top-10-shareholders-Euroclear-Holding-SA-NV.html
NSW TCorp kontrolleras av J.P. Morgan, medan Kuri Atyak Investment kontrolleras av en kinesisk statlig fond.

Jag har för mig att även SEB har en aktiepost i Euroclear, jag kollade upp ägarbilden förra året. De kanske har sålt av en del och därmed hamnat utanför tio-i-topp-listan.