Citat:
Ursprungligen postat av
Kontrollstyrelsen
Ja det är alldeles utmärkt. Mycket liten risk eftersom Ryssland startat ett anfallskrig, som strider mot krigets lagar.
Och som Polens premiärminister sade:
Betala nu eller upplev ett blodbad imorgon. Det gäller hela Europa.
Citat:
Ursprungligen postat av
simson12
När den dagen kommer så ska det bli härligt att döda NAZISTERNA; SÅ MÅNGA TYSKAR SOM MÖJLIGT:
Fy fan vad jag hatar TYSKAR. Döda fanstyget!!
Jag minns en diskussion jag hade för minst tio år sedan med ett par engelsmän och amerikaner om terrorbombningen av Dresden i februari 1945. Det är ju en av de mest omdiskuterade allierade operationerna under andra världskriget; staden saknade militär betydelse medan 30-40.000 civila dog, vid en tidpunkt när kriget för länge sedan var avgjort. En del av dessa var dessutom inte ens tyskar, de var flyktingar från det nyss ockuperade Polen. Många, inte bara tyskar, betraktar den här bombräden med hujndratals plan som ett grovt krigsbrott.
I synnerhet en av engelsmännen blev mer och mer uppeldad och ivrig "not to give any damn ground" i diskussionen, och till slut utropade han: "If killing a million Germans had helped save the lives of ten British soldiers, then it would have been morally right to kill a million Germans" (underförstått civila och obveväpnade tyskar vars enda "brott" var att de bodde i en tysk stad).
Det är ett snyggt exempel på hur långt folk kan gå när känslorna (och egenrättfärdigheten) drar iväg med dem. och det finns en hel del exempel här på forumet.