2025-12-18, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Före 1/8 år 2022, var minimumstraffet för våldtäkt 2 år. Den 1/8 år 2022 höjdes det till 3 år.

Den våldtäkt Umeåbon har utfört räknas vara av normalgraden (vilket ger lägst 3 års fängelse) då övergreppet fortgick i cirka 10-15 minuter och skedde i målsägandes eget hem där hon ska få känna sig trygg. Hade brottet skett innan den 1/8 år 2022, hade Umeåbon fått 2 års fängelse. Dvs halva tiden av vad mannen som våldtog 100 åringen fick.

Nej, man straffas för det brott man har begått och hur allvarligt det är. Vore ju lite märkligt om tex en mördare bara får 5 års fängelse, med motivering "den åtalade och målsäganden var nära vänner, annars hade det blivit livstid om det var en främling!".

Domen är korrekt. Spelar ingen roll om de två så vore kära. Säger hon nej till sex, så ska det respekteras. Och det gjorde inte Umeåbon. Och utsatte henne för en våldtäkt av normalgraden, enligt Tingsrätten. Och då är det brottet och allvarlighetsgraden som bedöms. Inte vilken relation de två har (om det inte skulle hamna om beroendeställning eller liknande förstås).

Noll bevis nada och du framställer det som fakta så skämmig
Citera
2025-12-18, 07:17
Medlem
Citat:
Han minns att hon "ba tvärvände". Han minns och han vet Därmed exakt vad hon anklagar honom för.

Hade han inte kommit ihåg något hade han faktiskt inte kunnat svara så som han gjorde. Och han hade inte vetat vad hon menade. Han hade inte kunnat påstå att hon "ba tvärvände "

Han minns. Han vet. Det är helt klart uppenbart.

Det är bara krystat av några av er i tråden att påstå att Snapchatkonversationen visar på att han inte minns. När den visar på raka motsatsen: att han faktiskt minns.

Nej den visar att han inte minns det blir uppenbart med hans "nog" och "väll" exakt så uttrycker man sig om man inte minns och istället spekulerar så nä snap konversationen visar att han inte minns och var han så full att han inte minns är det knappast han som är förövaren iallafall
Citera
2025-12-18, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Nej han minns inte det visar sig på hans "nog" och "väll" så uttrycker man sig när man inte minns och spekulerar dina lögner blir inte mer sanna för att du upprepar dem

Då gör vi om det hela till att handla om ett begångna mord. Så kanske poletten trillar ner hos dig att man inte skriver som den dömde har skrivit om man "inte minns".

Snapchatkonversationen:

Citat:
Hon: ”Vad fick dig att inte förstå alla mina nej skjut honom inte, igår..?”

Han: ”Ojdå förlåt ja va tokjävla full va nog inte smartast Förlåt”

Hon: ”Vad spelar det för roll att du va tokfull? Du hör väl vad jag säger fast du är onykter?”

Han: ”Jo de är väl klart, men förstod väl inte, eller att du ba drev”

Hon: ”Det är knappast första gången, du gjort liknande mot andra. Hur tror du ärligt att det känns?

Han: ”Men vad menar du? Du bjöd över mig för att provskjuta på tavla hos Kalle de tolkar jag som att du är intresserad av att jag skjuter honom men sen ba tvärvänder”

Hon: ”Okej, du förstår alltså inte. Då har jag inget mer att skriva till dig”.
Citera
2025-12-18, 07:41
Medlem
Citat:
Snapchatkonversationen behöver inte tolkas.

Det räcker med att läsa hans svar:
"Men va menar du? Du bjöd över mig för att sova med dig och det tolkar jag som att du är intresserad, men sen ba tvärvände".

Han minns. Han vet. Och han hörde hennes upprepade nej: "jo det är väl klart".

Han minns. Han hörde. Blir väldigt krystad av vissa av er I tråden att påstå att Snapchatkonversationen visar på att han inte minns. När Snapchatkonversationen tydligt visar på att han minns.

Det som är krystat är att tolka det som ett erkännande att han inte minns är däremot helt uppenbart om man inte är radikfeminist
Citera
2025-12-18, 07:47
Medlem
Citat:
Tiden för när eventuell överklagan skulle vara gjord har gått ut. Oklart om det blev överklagat.

Han har i princip satt dit sig själv. I telefonsamtalet som är inspelat och i Snapchatkonversationen. Så det skulle vara märkligt med en friande dom i hovrätten.

Nej det är bara du och någon radikalfeminist till som tolkar det så, jag minns å andra sidan chalmersfallet där du tolkade frågan om de skulle hålla tyst om det hela som ett hot så du är bra på att göra kreativa tolkningar som passar din nazifeministiska agenda, dock är dina tolkningar krystade och faktiskt smått skrattretande
Citera
2025-12-18, 09:21
Medlem
Citat:
Då gör vi om det hela till att handla om ett begångna mord. Så kanske poletten trillar ner hos dig att man inte skriver som den dömde har skrivit om man "inte minns".

Snapchatkonversationen:

Citat:

Hon: ”Vad spelar det för roll att du va tokfull? Du hör väl vad jag säger fast du är onykter?”

Hon: ”Det är knappast första gången, du gjort liknande mot andra. Hur tror du ärligt att det känns?

Han: ”Men vad menar du? Du bjöd över mig för att provskjuta på tavla hos Kalle de tolkar jag som att du är intresserad av att jag skjuter honom men sen ba tvärvänder”

Nu utgår du från dig själv igen du hade inte skrivit så det säger inget om hur andra hade reagerat eftersom de inte är du
Citera
2025-12-18, 09:22
Medlem
Citat:
Minns man inte så säger/skriver man det. Man erkänner inte det som påstås om en.
Nej du kanske gör det jag hade inte gjort det, pinsamt att supa sig så full att man får minnesluckor det håller man tyst om han berättade ju i rätten där de har relevans att han inget minns, snap konversationen visar att han inte minns utan tvekan
Senast redigerad av Putinhater 2025-12-18 kl. 09:25.
Citera
2025-12-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du kan sluta kommentera mina inlägg.

Personangrepp, konspirationer och grundlösa påståenden om ”setup” ersätter inte juridisk analys och ger noll trovärdighet.

När du vill diskutera domen sakligt är du välkommen tills dess kan du lämna tråden till oss vuxna.

Att du inte vill diskutera med mig förstår jag eftersom du fick stå med rumpan bar sist jag krossa dig i debatten
Citera
2025-12-18, 09:55
Medlem
Palfagels avatar
Citat:
så nä snap konversationen visar att han inte minns

Han minns inte men kan ändå berätta om konkreta detaljer från föregåendekväll?

Citat:
Du bjöd över mig för att sova med dig

Han minns att målsägande ” bjöd” över honom.

Citat:
och de tolkar jag som att du är intresserad

Och vad han tolkade det som

Citat:
men sen ba tvärvänder”

Och han minns att målsägande ” tvärvände”.

Citat:
Högsta domstolen har slagit fast att det där kan räcka medan alkisarna i tingsrätten verkar ha tolkat det som att det i alla lägen räcker så det är alkisarna i tingsrätten som inte klarar av att förstå skillnaden

Du får nog läsa vad HD säger igen.

Återigen:

Vid påstådd brottslighet av förevarande slag saknas ofta direkta vittnesiakttagelser och teknisk bevisning till stöd för åtalet. Det hindrar inte att
bevisningen ändå kan befinnas tillräcklig för en fällande dom.

Alltså precis som i det här fallet

En huvuduppgift i sådana mål är att bedöma trovärdigheten av målsägandens utsaga.

Alltså precis vad man gjort i det här fallet

En alltigenom trovärdig utsaga från målsäganden kan i förening med vad
som i övrigt har framkommit i målet – t.ex. om målsägandens beteende efter
händelsen – vara tillräcklig för en fällande dom. (Jfr bl.a. NJA 1991
s. 83 och NJA 2005 s. 712.)

Återigen, precis det man följt här.

Vad som också är värt att nämna från källan( Högsta domstolen) är att den även fastslår att det INTE är tillräcklig bevisning att endast målsägandes redogörelse är mera trovärdig än den misstänktes( som i detta fall) . Det krävs också stödbevisning som talar för målsägandes version.
Citera
2025-12-18, 09:56
Medlem
Citat:

Snapchatkonversationen:

Citat:

Vi kan leka med tanken att han minns, och erkänner att han minns. Han erkänner fortfarande ingen våldtäkt.
Citera
2025-12-18, 11:07
Medlem
Citat:
Att du inte vill diskutera med mig förstår jag eftersom du fick stå med rumpan bar sist jag krossa dig i debatten

Citat:
Ursprungligen postat av Palfagel
Han minns inte men kan ändå berätta om konkreta detaljer från föregåendekväll?

Han minns att målsägande ” bjöd” över honom.

Och vad han tolkade det som

Och han minns att målsägande ” tvärvände”.

Du får nog läsa vad HD säger igen.

Återigen:

Vid påstådd brottslighet av förevarande slag saknas ofta direkta vittnesiakttagelser och teknisk bevisning till stöd för åtalet. Det hindrar inte att
bevisningen ändå kan befinnas tillräcklig för en fällande dom.

Alltså precis som i det här fallet

En huvuduppgift i sådana mål är att bedöma trovärdigheten av målsägandens utsaga.

Alltså precis vad man gjort i det här fallet

En alltigenom trovärdig utsaga från målsäganden kan i förening med vad
som i övrigt har framkommit i målet – t.ex. om målsägandens beteende efter
händelsen – vara tillräcklig för en fällande dom. (Jfr bl.a. NJA 1991
s. 83 och NJA 2005 s. 712.)

Återigen, precis det man följt här.

Vad som också är värt att nämna från källan( Högsta domstolen) är att den även fastslår att det INTE är tillräcklig bevisning att endast målsägandes redogörelse är mera trovärdig än den misstänktes( som i detta fall) . Det krävs också stödbevisning som talar för målsägandes version.

Även om han har minnesluckor kan han ju minnas vissa fragment det betyder ju inte nödvändigtvis att det är helt svart, helt klarlagt är iallafall att han på grund av fylla var i en särskilt utsatt situation så har några sexuella aktiviteter förekommit är det han som är offret
Senast redigerad av Putinhater 2025-12-18 kl. 11:10.
Citera
2025-12-18, 13:14
Medlem
Lyssna på detta.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/thomas-bodstrom-och-ida-ostensson-om-samtyckeslagen

En ödmjuk Thomas Bodström krossar idiotfeministen Ida Östensson i debatt om samtyckeslagen och sexualbrottsmål. Väldigt mycket av det Bodström pratar om känns igen från fallet den här tråden handlar om. T ex omvänd bevisbörda, "trovärdighet", osv.

Rekommenderas.

Lite kul för övrigt att TomatKungen, PR400 och ett par till från trådens begåvningsreserv tror sig veta bättre än Thomas Bodström, en av Sveriges mest erfarna och framstående jurister
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in