Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-18, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag följer inte riktigt tankegången här. Ska man tacka för att de gör det som dom borde göra?

Varför inte? En servitris som lämnar ens mat gör också bara sitt jobb men i det fallet kan det verka ohyfsat att inte säga "tack". Såklart lite annorlunda med ett företag som efter påpekande via email eller något skickar en ersättning. Men ibland kanske ett kort tack via email kan vara på sin plats...

Citat:
Det är givetvis någon på företaget som bestämt hur ofta och hur många gånger dessa "påminnelser" ska skickas ut. Det är inte som att det är utanför deras kontroll.

Hehe nej, om det inte är någon sorts AI-bot de tappat kontrollen över som tok-spammar kunder. Så visst, företag bör inte spamma kunder i onödan.

Citat:
I ungefär 99% av fallen så har de gjort exakt så mycket som de kan/får göra enligt deras företags policy. Men om man nu nödvändigtvis känner att man måste tacka någon så bör man fråga efter deras chefs kontaktuppgifter och skicka det dit.

Kanske det men det är enklare att bara skicka tack tillbaka som svar på mejlet där man fick reda på ersättningen. Möjligen läser samma person som beviljade den e-mejlet
Citera
2025-12-18, 02:12
Medlem
En lite liknande situation är faktiskt om man ska "tacka" bilister som stannat när man går över ett övergångsställe. Som en debattör nämnde handlar det då såklart om en person (i motsats till företag)...

Fast man "behöver" egentligen inte tacka. Bilisten är tvungen att stanna enligt lag... Ändå så har en bilist stannat och släpper över en och en kort nick eller en gest för att tacka kan inte skada...
Citera
2025-12-18, 02:21
Medlem
pn222jws avatar
Om man själv jobbat och fått trevlig feedback uppskattar man det, och då kan man ge tillbaks lite i rollen som klient och kund.
Citera
2025-12-18, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Om man själv jobbat och fått trevlig feedback uppskattar man det, och då kan man ge tillbaks lite i rollen som klient och kund.

Jo, men man behöver väl inte ha jobbat med det för att göra det? Att bemöta folk trevligt är väl alltid positivt? Fast just med företag och tacka via email inser jag det kanske inte alltid är nödvändigt... Men hursomhelst... Att tacka kan inte skada...
Citera
2025-12-18, 05:47
Medlem
Ja gör det, det är MITT tips, alltid. Så.
Citera
2025-12-18, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Typ ett företag har gjort något fel och refunderar pengar. Känner du att du bör tack dem, t.ex. via email?

Du har köpt saker av ett företag till ett bra eller hyfsat pris och leveransen gick snabbt och bra. De pockar på att du ska skriva en recension. Känner du att du kanske borde göra det eller att det kan vara detsamma?

Det finns nog många andra exempel man kan komma på men ni ser nog mönstret...

Vissa sorters situationer där man (eller i varje fall vissa) kan känna att man kanske bör göra något visst i linje med att tacka ett företag eller något...

Jag tror dock inte att alla känner så... Hur är det för er i fall som dessa och liknande?

Ja, om det inte tar någon nödvändig tid så är det bra om man gör det.

Underlättar för bra företag och bra personer och försvårar för dåliga företag och dåliga personer.

Svårare att utvärdera tjänster när endast de som är missnöjda lämnar recension.
Citera
2025-12-18, 06:39
Medlem
Nej. Om det inte direkt rör mig eller någon privatperson så har jag inget behov att göra något.
Citera
2025-12-18, 06:48
Medlem
Som regel så brukar jag göra saker när det gäller att agera gentemot en människa och strunta i det när det är en automatiskt process.

Som t.ex att säga tack så mycket för service man fått av någon människa, men totalt strunta i att ge en recension av en leverans eller en produkt där det är uppenbart automatiserat meddelande om att göra det.

Recension ger jag när jag är väldigt nöjd eller väldigt missnöjd, då kan jag aktivt söka upp var jag kan lägga den texten och på det sättet belöna eller straffa den som jag köpt något av.
Citera
2025-12-18, 09:34
Medlem
Merwinnas avatar
Numera känner jag inte så. Jag gör vad jag vill, känner mig inte skyldig något (jag menar i sådana fall som du beskriver, där man verkligen INTE ÄR skyldig något). Men när jag var ung var det värre.

Ett exempel: jag hängde mycket i gammeldagskretsar, och på de allmänna danserna var det mest vad andra ungdomar och jag betraktade som GAMLA människor (45-70+). Därför kunde man tycka att det var helt värdelöst, om man hade gått till en sådan dans, betalat entré - och så fanns det bara GAMLA människor där att dansa med. Därför försökte man höra sig för bland andra unga i förväg, om de skulle gå till den ena eller andra dansen.

För mig satt det där att jag inte fick göra någon besviken så hårt, att bara jag hade ANTYTT till någon kille att jag skulle gå på en viss gammeldanstillställning, så kände jag att jag MÅSTE gå dit så att han skulle ha mig att dansa med, och inte bara de GAMLA TANTERNA. Så jag gick dit även om jag inte hade ork, tid eller lust... och sedan var HAN förstås ofta inte där, utan det blev jag som fick dansa med de GAMLA FARBRÖDERNA i brist på bättre...
Citera
2025-12-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ja, om det inte tar någon nödvändig tid så är det bra om man gör det.

Underlättar för bra företag och bra personer och försvårar för dåliga företag och dåliga personer.

Svårare att utvärdera tjänster när endast de som är missnöjda lämnar recension.

Jo, jag tycker just med recensioner det egentligen inte känns så nödvändigt. Typ om det funkar bra så är kanske inte motivationen stor att skriva "vilken fantastisk service".

Å andra sidan kan det som du skriver vara bra då företag ofta får in flera negativa än positiva recensioner. Fast företag som nästan alltid sköter saker bra har troligen redan ganska bra betyg...
Citera
2025-12-18, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Som regel så brukar jag göra saker när det gäller att agera gentemot en människa och strunta i det när det är en automatiskt process.

Som t.ex att säga tack så mycket för service man fått av någon människa, men totalt strunta i att ge en recension av en leverans eller en produkt där det är uppenbart automatiserat meddelande om att göra det.

Recension ger jag när jag är väldigt nöjd eller väldigt missnöjd, då kan jag aktivt söka upp var jag kan lägga den texten och på det sättet belöna eller straffa den som jag köpt något av.

Jag skriver faktiskt sällan negativa recensioner då jag hellre tar det med företaget och ser till att det blir ordnat. Det brukar ofta gå att ordna och då finns ingen anledning till att skriva negativ recension...

Jag menar dock inte att det inte kan vara befogat att göra det. Har ett företag gjort fel och vägrar åtgärda kan en negativ men sanningsenlig recension vara på sin plats...
Senast redigerad av Snobird 2025-12-18 kl. 10:29.
Citera
2025-12-18, 09:52
Medlem
Att skriva en positiv recension på ett företag ifall de åtgärdat något problem utan bråk är enligt mig ett sätt för att upplysa andra potentiella kunder om att företaget faktiskt lever upp till någon viss form av ärlighet och ansvarstagande. Inte som ett tack till företaget i direkt mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in