Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2025-12-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Numera känner jag inte så. Jag gör vad jag vill, känner mig inte skyldig något (jag menar i sådana fall som du beskriver, där man verkligen INTE ÄR skyldig något). Men när jag var ung var det värre.

Ett exempel: jag hängde mycket i gammeldagskretsar, och på de allmänna danserna var det mest vad andra ungdomar och jag betraktade som GAMLA människor (45-70+). Därför kunde man tycka att det var helt värdelöst, om man hade gått till en sådan dans, betalat entré - och så fanns det bara GAMLA människor där att dansa med. Därför försökte man höra sig för bland andra unga i förväg, om de skulle gå till den ena eller andra dansen.

För mig satt det där att jag inte fick göra någon besviken så hårt, att bara jag hade ANTYTT till någon kille att jag skulle gå på en viss gammeldanstillställning, så kände jag att jag MÅSTE gå dit så att han skulle ha mig att dansa med, och inte bara de GAMLA TANTERNA. Så jag gick dit även om jag inte hade ork, tid eller lust... och sedan var HAN förstås ofta inte där, utan det blev jag som fick dansa med de GAMLA FARBRÖDERNA i brist på bättre...

Ja, 40-talet var en härlig tid... Fast jag skämtar. Jag vet att folk hållit på med gammeldans senare och troligen än idag.

Men visst kan man känna att man är skyldig folk saker på olika sätt eller bör göra något för någon. Detta kan folk också utnyttja... Är man snäll finns en hel del som (kanske inte alltid av illasinnat syfte) drar nytta av det...

En lärdom är dock att folk som pockar på och kräver mycket hjälp (kanske för att man är bra på något) kanske senare inte är folk man kan förvänta sig mycket tillbaka av.
Citera
2025-12-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Att skriva en positiv recension på ett företag ifall de åtgärdat något problem utan bråk är enligt mig ett sätt för att upplysa andra potentiella kunder om att företaget faktiskt lever upp till någon viss form av ärlighet och ansvarstagande. Inte som ett tack till företaget i direkt mening.

Det är också en bra anledning. Jag brukar dock oftast inte skriva recensioner då utan bara tacka företaget direkt...
Citera
2025-12-18, 10:20
Medlem
Timoteuss avatar
I frågan om det tillrättade felet, tycker jag att man gärna skall tacka ifall man haft att göra med en levande kundtjänstanställd.
De behöver troligen all positivitet de kan få. De får ju oftast skäll för det andra gjort bakvänt eller om någon av deras kollegor varit snorkig.
Citera
2025-12-18, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
I frågan om det tillrättade felet, tycker jag att man gärna skall tacka ifall man haft att göra med en levande kundtjänstanställd.
De behöver troligen all positivitet de kan få. De får ju oftast skäll för det andra gjort bakvänt eller om någon av deras kollegor varit snorkig.

Det är ju helt självklart om det är på telefon och personen i kundservice faktiskt avhjälper felet. Är det via email är det kanske inte lika "nödvändigt" men har de varit smidiga och ersatt det de ska etc tycker jag man kan dra iväg ett tack...
Citera
2025-12-18, 11:05
Medlem
Fantens avatar
Om någon går above and beyond så är det en sak, och servicepersonal tackar jag givetvis alltid. Men jag tackar inte Netonet för att dom skickar iväg beställningar i tid.
Citera
2025-12-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag skriver faktiskt sällan negativa recensioner då jag hellre tar det med företaget och ser till att det blir ordnat. Det brukar ofta gå att ordna och då finns ingen anledning till att skriva negativ recension...

Jag menar dock inte att det inte kan vara befogat att göra det. Har ett företag gjort fel och vägrar åtgärda kan en negativ men sanningsenlig recension vara på sin plats...
Håller med. Dvs. är det problem brukar jag ta det med företaget direkt, och sedan antingen inte skriva recension eller skriva en positiv sådan om de har ordnat upp det hela.

Men om de utan god anledning vägrar lösa problemet, då blir det negativ recension. Eller för den delen om de spammar mer än de har laglig rätt till, och inte slutar på uppmaning.

Både positiva och negativa recensioner är ju, som någon skrev tidigare, bra upplysningar till andra konsumenter. Alltså egentligen inte främst tack till företagen.

Vad gäller kundtjänstpersonal brukar jag vara trevlig mot dem även om företaget har gjort fel. Säger "Jag vet att det inte är ditt fel, men..." Fast om de själva är otrevliga blir det förstås annat ljud i den här skällan...
Citera
2025-12-19, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Om någon går above and beyond så är det en sak, och servicepersonal tackar jag givetvis alltid. Men jag tackar inte Netonet för att dom skickar iväg beställningar i tid.

Såklart inte. Om ett företag ska skicka ut en beställning och de gör det behövs inget tack...
Citera
2025-12-19, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Håller med. Dvs. är det problem brukar jag ta det med företaget direkt, och sedan antingen inte skriva recension eller skriva en positiv sådan om de har ordnat upp det hela.

Men om de utan god anledning vägrar lösa problemet, då blir det negativ recension. Eller för den delen om de spammar mer än de har laglig rätt till, och inte slutar på uppmaning.

Både positiva och negativa recensioner är ju, som någon skrev tidigare, bra upplysningar till andra konsumenter. Alltså egentligen inte främst tack till företagen.

Vad gäller kundtjänstpersonal brukar jag vara trevlig mot dem även om företaget har gjort fel. Säger "Jag vet att det inte är ditt fel, men..." Fast om de själva är otrevliga blir det förstås annat ljud i den här skällan...

Ja, jag är faktiskt ofta pragmatisk med företag. Om jag inte kanske tackar ett företag (eller personalen) för något så skriver jag oftast till dem för någon sorts syfte. Att de ska ta in produkter de inte har, påpeka något blivit fel eller för att de ska ge mig ersättning. Jag slösar faktiskt sällan tid på att kontakta företag om det inte finns en bra anledning... Därför blev jag också ganska sur när ett företag klagade på att jag "kontaktat dem mycket på sistone". Jag påpekade att det var för att flera saker inträffat och att jag i vanliga fall sällan kontakter dem...

Senare har det visat sig det var någon sorts rutin de tydligen hade med kunder som kontaktade dem flera gånger under kort tid. Ganska korkat då det kan vara befogat...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in