Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-12-18, 00:55
Medlem
Typ ett företag har gjort något fel och refunderar pengar. Känner du att du bör tack dem, t.ex. via email?

Du har köpt saker av ett företag till ett bra eller hyfsat pris och leveransen gick snabbt och bra. De pockar på att du ska skriva en recension. Känner du att du kanske borde göra det eller att det kan vara detsamma?

Det finns nog många andra exempel man kan komma på men ni ser nog mönstret...

Vissa sorters situationer där man (eller i varje fall vissa) kan känna att man kanske bör göra något visst i linje med att tacka ett företag eller något...

Jag tror dock inte att alla känner så... Hur är det för er i fall som dessa och liknande?
Senast redigerad av Snobird 2025-12-18 kl. 01:05.
Citera
2025-12-18, 01:06
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Typ ett företag har gjort något fel och refunderar pengar. Känner du att du bör tack dem, t.ex. via email?

Varför skulle jag tacka någon för att de gjort ett fel och rättat till det? Om något borde de tacka mig för att jag varit tålamodig.

Citat:
Du har köpt saker av ett företag till ett bra eller hyfsat pris och leveransen gick snabbt och bra. De pockar på att du ska skriva en recension. Känner du att du kanske borde göra det eller att det kan vara detsamma?

Att dom vill ha en recension en (1) gång är okej, mer än det och jag kommer att fundera på att köpa från ett annat företag nästa gång som inte spammar sina kunder.

Citat:

Vissa sorters situationer där man (eller i varje fall vissa) kan känna att man kanske bör göra något visst i linje med att tacka ett företag eller något...

Jag tror dock inte att alla känner så... Hur är det för er i fall som dessa och liknande?

Kort och gott: Företag? nej. Personer? ja.
Citera
2025-12-18, 01:10
Avstängd
Citat:

Nej jag skulle aldrig tacka för något de rättar till som blivit fel, det är deras jäkla skyldighet!
Citera
2025-12-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Varför skulle jag tacka någon för att de gjort ett fel och rättat till det? Om något borde de tacka mig för att jag varit tålamodig.

Förvisso har de egentligen bara gjort det de ska men det kan kanske vara en trevlig gest att tacka dem? Alla företag ersätter faktiskt inte i situationer där de borde...

Citat:
Att dom vill he en recension en (1) gång är okej, mer än det och jag kommer att fundera på att köpa från ett annat företag nästa gång som inte spammar sina kunder.

Där har du en bra poäng... Det är inte nödvändigt att en kund ska skriva en recension och om de kanske flera gånger "påminner" om att skriva en recension kan vara jobbigt. Å andra sidan är det bara ett script eller något som skickar ut email till kunder som inte skrivit en recension. Det finns dock en rimlig gräns för hur många såna email det är hyfsat att skicka ut...

Citat:
Kort och gott: Företag? nej. Personer? ja.

Ja, personer som gör ett bra jobb eller något förtjänar ett tack Fast ibland är det ju också personer på ett företag som väljer att fatta ett rätt och fördelaktigt beslut för kunden om kompensation. Ett litet tack kanske indikerar man är nöjd med hur de agerar?

Jag tycker åtminstone det ofta känns bäst att skicka ett kort tack...
Citera
2025-12-18, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej jag skulle aldrig tacka för något de rättar till som blivit fel, det är deras jäkla skyldighet!

Visst, men vissa företag gör det inte eller strular med det. Kanske lämpligt att tacka de som faktiskt sköter sig?
Citera
2025-12-18, 01:16
Avstängd
Citat:
Visst, men vissa företag gör det inte eller strular med det. Kanske lämpligt att tacka de som faktiskt sköter sig?

Nej de gör bara vad de ska det blir inga tack från mig!
Citera
2025-12-18, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej de gör bara vad de ska det blir inga tack från mig!

Men om de går "beyond the call of duty"? Typ du får mer pengar tillbaka än vad de produkter du inte fick kostade, extra produkter eller liknande? Kan inte det vara värt ett tack?

Jag tycker dock att vissa företag jämfört med förr har blivit sämre på att dela ut rabatter. Jag vet inte om det går sämre i vissa branscher eller något, men den frikostighet som rådde för några år sedan verkar sen länge borta..
Citera
2025-12-18, 01:22
Medlem
Actuallysos avatar
Citat:

”Bör” är ofta bara internaliserad kundtjänst.
Citera
2025-12-18, 01:22
Medlem
Jag skickar inte tack via email för att företag gör vad de ska.

Däremot skriver jag gärna en positiv recension på Trustpilot (efter att ha väntat lite för att se om de är spammare, då blir det negativt).
Citera
2025-12-18, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Nej, ingen vanlig människa känner så, du är ett psykfall.

Så du menar att människor som kanske i högre grad har ett samvete är sjuka? Jag menar inte att man saknar samvete om man inte känner för att tacka. Det kan ha andra orsaker...

Fast att man skulle vara sjuk för att man gör det är nog dock knappast relaterat till psykisk ohälsa.

Men jag anar att du inte är seriös typ troll...
Citera
2025-12-18, 01:31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

1. tacka en person för bra service kan man ju göra. Å har du varit på en restaurang ned bra service ger du hela restaurangen bra betyg
2. Tacka, gilla eller tala väl om ett företag utan att en person varit inblandad kan jag också göra.
3.Tycka att man har en personlig relation till ett företag utan att man har det kan jag också uppleva
- jag kör ju Mercedes
Eller några sekunder då och då uppleva ngn slags kontakt med chatGTP även när man får automatiskt inprogrammerat beröm - "väldigt intressant tanke Kurt".
Citera
2025-12-18, 01:31
Moderator
tobess avatar
Citat:
Förvisso har de egentligen bara gjort det de ska men det kan kanske vara en trevlig gest att tacka dem? Alla företag ersätter faktiskt inte i situationer där de borde...

Jag följer inte riktigt tankegången här. Ska man tacka för att de gör det som dom borde göra?

Citat:
Där har du en bra poäng... Det är inte nödvändigt att en kund ska skriva en recension och om de kanske flera gånger "påminner" om att skriva en recension kan vara jobbigt. Å andra sidan är det bara ett script eller något som skickar ut email till kunder som inte skrivit en recension. Det finns dock en rimlig gräns för hur många såna email det är hyfsat att skicka ut...

Det är givetvis någon på företaget som bestämt hur ofta och hur många gånger dessa "påminnelser" ska skickas ut. Det är inte som att det är utanför deras kontroll.

Citat:
Ja, personer som gör ett bra jobb eller något förtjänar ett tack Fast ibland är det ju också personer på ett företag som väljer att fatta ett rätt och fördelaktigt beslut för kunden om kompensation. Ett litet tack kanske indikerar man är nöjd med hur de agerar?

Jag tycker åtminstone det ofta känns bäst att skicka ett kort tack...

I ungefär 99% av fallen så har de gjort exakt så mycket som de kan/får göra enligt deras företags policy. Men om man nu nödvändigtvis känner att man måste tacka någon så bör man fråga efter deras chefs kontaktuppgifter och skicka det dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in