2025-12-17, 21:03
Medlem
Hejsan!

Jag är 43 år gammal och fick nyligen ADHD diagnos.

Ingen aning om vilken medicin jag får. Men har medelsvår kombinerad. (Vad brukar man börja med?)

Det jag funderar på. Läser att folk kraschar om kvällen. Jag har ett arbete som ofta kräver fullt kör hela dagen med efterföljande middag.

Vad fan gör man då?
Citera
2025-12-17, 21:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Hejsan!

Ingen aning om vilken medicin jag får. Men har medelsvår kombinerad. (Vad brukar man börja med?)

Det jag funderar på. Läser att folk kraschar om kvällen. Jag har ett arbete som ofta kräver fullt kör hela dagen med efterföljande middag.

Vad fan gör man då?

Också diagnostiserad som vuxen, med ADD som det hette då. Från början fick jag inte ha en separat diagnos, men jag tror att när den bröts ut är den också medelsvår. Jag vet dock inte vad man inte ska klara med medelsvår jämfört med mild eller svår.

Klarar du av din dag? Känns inte som du berättar det.
Citera
2025-12-17, 21:07
Medlem
Citat:
Hejsan!

Vad fan gör man då?

Behöver du medicin som fick diagnosen vid 43 år ålder?
Citera
2025-12-17, 21:26
Avslutad
Det är svårt att svara på med så ytlig information. Trivs du med livet i övrigt eller ser du fram emot detta som avgörande för livskvaliten? Gratulerar oavsett, eftersom du får möjlighet till hjälp.

Det finns inget generellt svar då det är ett brett spektrum och hur du påverkas av medicinen måste du känna själv.

Nu vet jag inte hur väl, men uppenbarligen har du klarat dig i 43 år så du kommer få tydliga kontraster med både för och nackdelar att överväga.
Citera
2025-12-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Behöver du medicin som fick diagnosen vid 43 år ålder?

Vuxna med barn, heltidsjobb och allt som medför..
Det är inte ovanligt att en väl maskad npf:are kraschar om odiagnostiserad när vuxenlivet kan vara som mest intensivt.
Är TS dessutom tidigt in i klimakteriet (om kvinna) kan ADHD:n yttra som värst just då.

Har man rätt verktyg för en hållbar vardag är det inte säkert att TS behöver medicin.
Finns ju ingen anledning att knapra piller i onödan.
Men om medicinen hjälper TS för dom vanligaste svårigheterna med ADHD som ex: glömska, hålla rutiner och planering är det väl bättre att TS får en den dos som behövs.
Jag har ingen vidare lust att betala hur mycket skatt som helst för att TS ska vara sjukskriven pga. "gått in i väggen" som exempel.

Tack vare utredningen har TS nu rätt till olika “kurser” både i grupp och induviduellt, arbetsterapeut mm.
Det blir också enklare för vården efter en lång utredning att förebygga och ge rätt vård för eventuella svårigheter.
Dom har helt enkelt fått svar på vilka styrkor och såklart svagheter TS kämpar med.
Citera
2025-12-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Vuxna med barn, heltidsjobb och allt som medför..
Det är inte ovanligt att en väl maskad npf:are kraschar om odiagnostiserad när vuxenlivet kan vara som mest intensivt.
Är TS dessutom tidigt in i klimakteriet (om kvinna) kan ADHD:n yttra som värst just då.

Har man rätt verktyg för en hållbar vardag är det inte säkert att TS behöver medicin.
Finns ju ingen anledning att knapra piller i onödan.
Men om medicinen hjälper TS för dom vanligaste svårigheterna med ADHD som ex: glömska, hålla rutiner och planering är det väl bättre att TS får en den dos som behövs.
Jag har ingen vidare lust att betala hur mycket skatt som helst för att TS ska vara sjukskriven pga. "gått in i väggen" som exempel.

Tack vare utredningen har TS nu rätt till olika “kurser” både i grupp och induviduellt, arbetsterapeut mm.
Det blir också enklare för vården efter en lång utredning att förebygga och ge rätt vård för eventuella svårigheter.
Dom har helt enkelt fått svar på vilka styrkor och såklart svagheter TS kämpar med.

Absolut jag håller med dig men det kanske inte är det första man ska göra att dela ut medicin och inte börja med den dyra elvanse som du får betala det med dina skattepengar!
Citera
2025-12-17, 22:22
Moderator
Lapapps avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-12-17, 23:20
Medlem
Charlie-Whites avatar
Hur fick du diagnosen? Vad för "test" gör dom? Misstänker att jag också har adhd.
Citera
2025-12-17, 23:29
Medlem
Citat:
Hejsan!

Vad fan gör man då?

Att kombinera två mediciner är väl vanligast. Cs dagtid och sen en medicin som har effekt över hela dygnet. Då blir det inte lika tufft när cs går ur kroppen. Sen är det inte alla som kraschar när medicinen går ut så det är inte säkert att du skulle få dom problemen. /Mamma med npfbarn som allihopa haft helt olika reaktioner på medicinen 😊
Senast redigerad av Gammalsjukling 2025-12-17 kl. 23:32.
Citera
2025-12-18, 07:32
Medlem
Citat:
Absolut jag håller med dig men det kanske inte är det första man ska göra att dela ut medicin och inte börja med den dyra elvanse som du får betala det med dina skattepengar!

Det blir betydligt billigare att medicinera än att dom ska gå hemma och inte vara någon som helst samhällsnytta.
Det säger sig självt.

Adhd medicin sätts inte bara in huxflux.
Det är väldigt kontrollerat och det är sällan någon startar med den dyraste, Elvanse.
Psykiatrin gör en plan ihop med TS.
Vilka problem behövs lösas mer akut och hur behandlar vi förebyggande.
Inte ovanligt med kbt under innan, under, eller efter ett tag.
Citera
2025-12-18, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Det blir betydligt billigare att medicinera än att dom ska gå hemma och inte vara någon som helst samhällsnytta.
Det säger sig självt.

Adhd medicin sätts inte bara in huxflux.
Det är väldigt kontrollerat och det är sällan någon startar med den dyraste, Elvanse.
Psykiatrin gör en plan ihop med TS.
Vilka problem behövs lösas mer akut och hur behandlar vi förebyggande.
Inte ovanligt med kbt under innan, under, eller efter ett tag.

Du får läsa på Elvanse skrivs ofta ut som första medicin när det inte ska och det är inte många som har någon som helst kontakt med psykiatrin kolla med Läkemedelsverket om du inte tror mig!
Citera
2025-12-18, 12:08
Medlem
Citat:
Du får läsa på Elvanse skrivs ofta ut som första medicin när det inte ska och det är inte många som har någon som helst kontakt med psykiatrin kolla med Läkemedelsverket om du inte tror mig!

Barn brukar få Elvanse pga mindre biverkningar. Kan va värt att veta.

Det är säkert möjligt att vården har svårt att hinna med uppföljning i en del regioner eller att någon personal på psykiatrin inte sköter sitt jobb (ingen egen erfarenhet av sådant bemötande dock).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in