2025-12-19, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Behöver du medicin som fick diagnosen vid 43 år ålder?

Hur vet man om man behöver det?
Har ju överlevt i 43 år.. Kan man överleva bättre? Hur långt är ett snöre..
Citera
2025-12-19, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Vuxna med barn, heltidsjobb och allt som medför..
Det är inte ovanligt att en väl maskad npf:are kraschar om odiagnostiserad när vuxenlivet kan vara som mest intensivt.
Är TS dessutom tidigt in i klimakteriet (om kvinna) kan ADHD:n yttra som värst just då.

Har man rätt verktyg för en hållbar vardag är det inte säkert att TS behöver medicin.
Finns ju ingen anledning att knapra piller i onödan.
Men om medicinen hjälper TS för dom vanligaste svårigheterna med ADHD som ex: glömska, hålla rutiner och planering är det väl bättre att TS får en den dos som behövs.
Jag har ingen vidare lust att betala hur mycket skatt som helst för att TS ska vara sjukskriven pga. "gått in i väggen" som exempel.

Tack vare utredningen har TS nu rätt till olika “kurser” både i grupp och induviduellt, arbetsterapeut mm.
Det blir också enklare för vården efter en lång utredning att förebygga och ge rätt vård för eventuella svårigheter.
Dom har helt enkelt fått svar på vilka styrkor och såklart svagheter TS kämpar med.

Vad är npf:are?

Tack.
Citera
2025-12-19, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Hur vet man om man behöver det?
Har ju överlevt i 43 år.. Kan man överleva bättre? Hur långt är ett snöre..

Det beror på hur stora problem du har i ditt liv!
Citera
2025-12-19, 13:41
Medlem
Citat:
Hejsan!

Jag är 43 år gammal och fick nyligen ADHD diagnos.

Ingen aning om vilken medicin jag får. Men har medelsvår kombinerad. (Vad brukar man börja med?)

Det jag funderar på. Läser att folk kraschar om kvällen. Jag har ett arbete som ofta kräver fullt kör hela dagen med efterföljande middag.

Vad fan gör man då?

Samma sak som du gjorde innan? Uppenbart klarar du dig på jobbet och så gjort ett antal år. Du blir inte annorlunda som genom ett trollspö för att du får en diagnos - diagnosen ändrar ingenting, det är bara papper med bokstäver på. Det är vad DU gör med dig själv, med eller utan medicin, som förändrar utkomsten.

Vuxna med ADHD har redan på många områden redan lyckats implamentera strategier för att klara sig i livet, och har därför egentligen mindre behov än unga som inte har haft den möjligheten innan och kanske tom kraschat redan i skolan.

Vad gäller ev. medicin är det doktorn som bestämmer om det är aktuellt och vilken sort du kommer få. Men oavsett vilken sort, det är en medicin - inte ett mirakel. Du kommer inte ta en tablett, vakna upp nästa dag och du är en helt annan person och ALLT fungerar fantastiskt. Så är det inte. Det finns tom risken att medicinen inte fungerar alls - heller inte så ovanligt. Så allt beror ju på.
Citera
2025-12-19, 17:10
Medlem
Citat:
Vad är npf:are?

Tack.

Npf = Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
ADHD
Autism
Språkstörning
Tourettes
Dyslexi
Dyskalkyli

Vården använder ibland den snälla varianten "funktionsvarierad".
Jag brukar bara säga att jag har damp eller är handikappad
Citera
2025-12-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-sand
Samma sak som du gjorde innan? Uppenbart klarar du dig på jobbet och så gjort ett antal år. Du blir inte annorlunda som genom ett trollspö för att du får en diagnos - diagnosen ändrar ingenting, det är bara papper med bokstäver på. Det är vad DU gör med dig själv, med eller utan medicin, som förändrar utkomsten.

Vuxna med ADHD har redan på många områden redan lyckats implamentera strategier för att klara sig i livet, och har därför egentligen mindre behov än unga som inte har haft den möjligheten innan och kanske tom kraschat redan i skolan.

Vad gäller ev. medicin är det doktorn som bestämmer om det är aktuellt och vilken sort du kommer få. Men oavsett vilken sort, det är en medicin - inte ett mirakel. Du kommer inte ta en tablett, vakna upp nästa dag och du är en helt annan person och ALLT fungerar fantastiskt. Så är det inte. Det finns tom risken att medicinen inte fungerar alls - heller inte så ovanligt. Så allt beror ju på.

Håller med dig på sista delen för medicin är just ett hjälpmedel att skapa balans och inte lösningen i sig.

Håller inte med om att vuxna skulle ha mindre behov av medicinering än unga eller att historik som fungerande spelar roll.
Sena diagnoser kommer ofta till följd av att förutsättningarna för personen förändras och leder till att gamla strategier spricker. I delen av utredningen som handlar om nedsättning utgår man från personen. TS kanske fick ihop saker hälften så gammal, singel och enkelt jobb. Hade i det läget inte fått diagnos. Kan checka alla boxar i hyperaktivitet etc men finns ingen negativ påverkan är det inte en nedsättning.

Plötsligt är TS äldre, kanske fått ett krävande jobb och några kids. Ett liv som de flesta reder ut men TS som fortfarande har alla adhd-symptom tappar greppet. Nu finns en konkret påverkan vilket gör att diagnos är möjlig.

I utredningen skall fastslås att tecken på ADHD fanns i ung ålder men att man funkade som yngre spelar ingen roll.

Av samma anledning kan diagnos tas bort om en person med diagnos ADHD hittar strategi som gör att det inte längre skapar nedsättning.
Citera
2025-12-20, 15:20
Medlem
Vanlig anledning att vuxna utreds är att de själva fått barn med ADHD vilket gjort vardagen övermäktig samtidigt som de ser sitt eget beteende.
Citera
2025-12-20, 15:53
Medlem
Citat:
Hejsan!

Jag är 43 år gammal och fick nyligen ADHD diagnos.

Ingen aning om vilken medicin jag får. Men har medelsvår kombinerad. (Vad brukar man börja med?)

Det jag funderar på. Läser att folk kraschar om kvällen. Jag har ett arbete som ofta kräver fullt kör hela dagen med efterföljande middag.

Vad fan gör man då?

Behöver du medicinen får du en hel dag hjälp i utbyte mot en svacka på kvällen. En dipp när effekten går ur kan du vänta dig men långt från alla får krasch. Litet pris i det stora hela och alla mediciner har baksida. Rätt dos och preparat minskar i regel denna biverkning men den är mycket vanlig.
Citera
2025-12-27, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Håller med dig på sista delen för medicin är just ett hjälpmedel att skapa balans och inte lösningen i sig.

Håller inte med om att vuxna skulle ha mindre behov av medicinering än unga eller att historik som fungerande spelar roll.
Sena diagnoser kommer ofta till följd av att förutsättningarna för personen förändras och leder till att gamla strategier spricker. I delen av utredningen som handlar om nedsättning utgår man från personen. TS kanske fick ihop saker hälften så gammal, singel och enkelt jobb. Hade i det läget inte fått diagnos. Kan checka alla boxar i hyperaktivitet etc men finns ingen negativ påverkan är det inte en nedsättning.

Plötsligt är TS äldre, kanske fått ett krävande jobb och några kids. Ett liv som de flesta reder ut men TS som fortfarande har alla adhd-symptom tappar greppet. Nu finns en konkret påverkan vilket gör att diagnos är möjlig.

I utredningen skall fastslås att tecken på ADHD fanns i ung ålder men att man funkade som yngre spelar ingen roll.

Av samma anledning kan diagnos tas bort om en person med diagnos ADHD hittar strategi som gör att det inte längre skapar nedsättning.

Hoppas ju på att bli en bättre mor med medicin. Och säkert bättre i min yrkesutövning.
Citera
2025-12-27, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tio1000
Vanlig anledning att vuxna utreds är att de själva fått barn med ADHD vilket gjort vardagen övermäktig samtidigt som de ser sitt eget beteende.

Precis så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in