2025-12-17, 21:07
Medlem
Den heter ju Tidstjuven och de letar efter en skatt, skatten är ju förfan den vi sett hela tiden som Bengtsson har? Han har ju guldtackor, kronor osv. Han bara låstas leta efter den för att barnen inte ska fatta att det är DEN? och farsan skulle hitta den men han kasta iväg honom i tiden? Eller är jag ute o cyklar?
Citera
2025-12-17, 23:02
Medlem
picapicans avatar
Varför har morsan samma bruna kofta på sig i varenda avsnitt?
Citera
2025-12-17, 23:47
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Gillar årets kalender så här långt, men undrar om det kanske finns ett anti-protestantiskt perspektiv i manus? Hittills har man ju mest ägnat sig åt att förlöjliga Gustav Vasa och nu åt att driva med den protestantiska stortrons/"övertrons" 1600-tal. Får vi kanske en positiv klosterskildring från medeltiden längre fram så ber jag att få ansluta mig till denna konspirationsteori.

Efter dagens avsnitt måste alla ändå medge att jag är Sveriges förnämste julkalendersiare. En myndig och handlingskraftig abbedissa, en snäll nunna, inte särskilt mycket historisk "kritik" i jämförelse med bilden av Gustav Vasa och av häxprocesserna. Visst är det en smygpapistisk kalender vi ser.
Citera
2025-12-18, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican

För att de inte kan låta henne byta kläder när alla andra också har samma.
Citera
2025-12-18, 07:22
Medlem
Den är ju extremt bra. Vad är det med er?
Eller har jag låga krav i dessa tider? Jag är nämligen överväldigande tacksam- nästan chockerad- att inte alla skådespelare är svarta och muslimer. Tvärtom kan jag tänka mig att vänstern ger rungande kritik pga att den är så sjukt cis-vit.
8,5/10 (ur julkalender-perspektiv)
Citera
2025-12-18, 07:23
Medlem
Citat:

Det funkar så i barnprogram
Citera
2025-12-18, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag börjar tro att Bengtsson och pappan är samma person...

Citat:
Ursprungligen postat av Mingydarkjew
Den heter ju Tidstjuven och de letar efter en skatt, skatten är ju förfan den vi sett hela tiden som Bengtsson har? Han har ju guldtackor, kronor osv. Han bara låstas leta efter den för att barnen inte ska fatta att det är DEN? och farsan skulle hitta den men han kasta iväg honom i tiden? Eller är jag ute o cyklar?

Ja ingen vet! Och ingen av de i tråden som tycker årets julkalender är efterbliven heller! Underbart!
Citera
2025-12-18, 08:48
Medlem
keckoishs avatar
Tycker årets julkalender är rolig att titta på. Effektivt berättat, högt tempo och karaktärer man kommer hyfsat nära inpå. Bra, svt!
Citera
2025-12-18, 08:56
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ingen verkar ju byta kläder.
Citera
2025-12-18, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
Ja ingen vet! Och ingen av de i tråden som tycker årets julkalender är efterbliven heller! Underbart!

Jo, det tycker jag. Men ser inget fel med det. Den ska vara till barn så logik är ju knappast viktig. Inte den bästa julkalendern heller men tycker inte den är så dålig.

Ser mysteriet på greveholm från 96 varje år än, för mina barn ska fan uppskatta den också
Citera
2025-12-18, 11:10
Medlem
cosmic_dancers avatar
Tycker julkalendern är helt okej, rätt rolig och mysig. Bildsköne Bengtsson, Ingo och Mårten är bäst. Gillar även Nettan.

Fast varför går inte ungarna i skolan? De är ute och springer hela dagarna, kommer hem när som och mamman är helt obrydd kring att de är borta hela dagarna.

Varför har Clint i princip varenda scen munnen öppen, kan han inte andas genom näsan eller vad är problemet?
Senast redigerad av cosmic_dancer 2025-12-18 kl. 11:12.
Citera
2025-12-18, 21:00
Medlem
enlevandemans avatar
Tänk om Bildsköne Bengtsson och Clint är samma person?

Nä, finner ingen logik i det, men hade vart roligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in