Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-17, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Det är ett så oerhört udda resonemang att man inte skulle ha hunnit ordna sängar till sina barn. För det första , så är väl något så basalt som sängar en sak som man ordnar innan eller i samband med flytten. Under dessa tre (?) månader sedan första flytten så har hon hunnit:
- Gå på flertalet danskurser.
- Umgås med vänner.
- Anordna dansklubbens julfest.
- Baka i överflöd.
- Gå till frisören.
- Flytta ytterligare en gång.
- Måla om möbler.
- Bygga en sänggavel.
- m.m.
I det lilla sovrummet förstår jag inte hur det ska få plats fler sängar.
Lindas resonemang gör mig bara illa till mods. Det är som att barnen är dockor som inte får ha egna behov eller viljor. Hur känner de inför att åka runt till olika hem och ett som är långt från deras vänner? Hur känner de inför att inte ha en egen vrå att vara i om de är hos Linda? Vi får se vilka av barnen som kommer följa med dit. Från min uppväxt har jag kvar minnen av känsla att komma till pappa och aldrig veta var min säng stod, det flyttades runt hela tiden och jag och min syster fick platsen som blev över. Det var jättejobbig känsla 😔
Citera
2025-12-17, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malincecilia76
Lindas resonemang gör mig bara illa till mods. Det är som att barnen är dockor som inte får ha egna behov eller viljor. Hur känner de inför att åka runt till olika hem och ett som är långt från deras vänner? Hur känner de inför att inte ha en egen vrå att vara i om de är hos Linda? Vi får se vilka av barnen som kommer följa med dit. Från min uppväxt har jag kvar minnen av känsla att komma till pappa och aldrig veta var min säng stod, det flyttades runt hela tiden och jag och min syster fick platsen som blev över. Det var jättejobbig känsla 😔
Jag är rätt övertygad om att L inte har den förmågan att tänka så. Det är alltför många gånger som hon bevisat det. T ex när de skulle hoppa av ekorrhjulet. Jag ställde frågan flera gånger hur de tänkte med de tonåringar som de lämnade vind för våg hemma, om de inte behövde sina föräldrar då de trots allt gick i gymnasiet. Det gick inte in vad jag menade och hon reagerade ungefär som kattmamman som kom med döda möss till sina nyfödda kattungar… Tyvärr, hon kan inte bättre än så här! Tvätta, ge mat, shoppa kläder men sen är det slut. Att vara förälder med allt det innebär funkar inte. Då är barnen som åtta dockor som man behandlar som man själv vill. Och funkar inte det så slutar man leka med dem. Det är exakt det vi ser nu! 1-2 dockor kvar… sen får hon hitta på nya lekar.
Citera
2025-12-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malincecilia76
Det enda som skulle få plats och ge sovplatser till alla är ju våningssängar. Det finns ju sådana som har plats för två där nere och en där uppe vilket skulle ge sex platser men jag har svårt att tro att L kommer skaffa sådana så det blir max fyra platser och så får någon sova på soffan. Men det kommer nog sällan hända att alla fyra små följer med så det löser sig nog ändå!
Citera
2025-12-17, 16:22
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maelha
Jag är rätt övertygad om att L inte har den förmågan att tänka så. Det är alltför många gånger som hon bevisat det. T ex när de skulle hoppa av ekorrhjulet. Jag ställde frågan flera gånger hur de tänkte med de tonåringar som de lämnade vind för våg hemma, om de inte behövde sina föräldrar då de trots allt gick i gymnasiet. Det gick inte in vad jag menade och hon reagerade ungefär som kattmamman som kom med döda möss till sina nyfödda kattungar… Tyvärr, hon kan inte bättre än så här! Tvätta, ge mat, shoppa kläder men sen är det slut. Att vara förälder med allt det innebär funkar inte. Då är barnen som åtta dockor som man behandlar som man själv vill. Och funkar inte det så slutar man leka med dem. Det är exakt det vi ser nu! 1-2 dockor kvar… sen får hon hitta på nya lekar.

Klassiskt narcissistiskt resonemang. Barnen är inte individer, de är bara en förlängning av henne och deras primära roll är att få henne att se bra ut. Det är därför det funkar sämre och sämre med barnen, ju äldre och mer självständiga de blir.

Den äldsta dottern valde pappas lägenhet framför Fritzl-källaren. Detta tror jag Linda såg som ett svek och bröt därför mer eller mindre kontakten med henne. Samma med Hampus dotter, hon hade en egen vilja och vägrade underkasta sig. Man kan ju se hur det gick för henne...
Citera
2025-12-17, 16:29
Medlem
Citat:
Jag frågade också flera gånger hur de kan lämna sina barn hemma, fick ett surt svar att de faktiskt är vuxna snart och bra att de lär sig klara sig själva?? Hon har absolut inga känslor för sina barn och har aldrig haft. Du beskriver de bra med att snart har hon inga dockor kvar att leka med och det enda hon saknar är att få vika tvätt (som hon sa i senaste vloggen)
Citera
2025-12-17, 17:00
Medlem
Citat:
Jag håller med, förmågan att förstå frågor och ge ett vettigt svar finns fortfarande inte. Hon fattar inte helt enkelt utan då kommer istället en massa trams om hur otrevliga frågor hon får.
Citera
2025-12-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svbk-tant
Jag håller med, förmågan att förstå frågor och ge ett vettigt svar finns fortfarande inte. Hon fattar inte helt enkelt utan då kommer istället en massa trams om hur otrevliga frågor hon får.
Precis, hon kan inte svara på frågor, hon verkar inte förstå. Hon svarar alltid otrevligt.
Citera
2025-12-17, 20:26
Medlem
Kognitiv dissonans kallas det som kan uppstå verkligheten inte stämmer med ens egen självbild . Vilket gör att man hittar förklaringar till sitt beteende istället för att ta tag i dem.
Barnen har inga sängar >många barn får dela rum
Träffar barnen några dagar i månaden >många barn har skilda föräldrar och träffar dem mer sällan
Flyttar 10 mil bort >vanligt att man flyttar från Strömsund till Östersund
Prioriterar sig själv istället för barnen> man måste se till att man själv mår bra först

Så för att upprätthålla en bild av sig själv som en bra förälder kommer dessa , i många fall, helt orimliga förklaringar
Citera
2025-12-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesan
Kognitiv dissonans kallas det som kan uppstå verkligheten inte stämmer med ens egen självbild . Vilket gör att man hittar förklaringar till sitt beteende istället för att ta tag i dem.
Träffar barnen några dagar i månaden >många barn har skilda föräldrar och träffar dem mer sällan
Prioriterar sig själv istället för barnen> man måste se till att man själv mår bra först

Så för att upprätthålla en bild av sig själv som en bra förälder kommer dessa , i många fall, helt orimliga förklaringar

Så bra beskrivet, exakt så här är hon ju och har väl alltid varit!
Citera
2025-12-18, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesan

Precis så! Och sen lägger hon in en kommentar om att det hänger på att de andra föräldrarna hjälper till för att det ska fungera.. tar enot dem vid bussen och tar dem till skolan! Hur kan det vara vanligt, som hon säger, att små barn åker buss 10 mil till och från skolan? Och vad gör hon när de har aktiviteter på kvällarna? Fast det blir väl bara på helgen hon kommer ha barnen, och troligen kommer de bli i Strömsund hos de andra föräldrarna..
Citera
2025-12-18, 05:58
Medlem
Nils väljer ju ofta att åka till den förälder som är själv, för han har ett stort behov av egentid. Men han har ALDRIG valt att åka till Linda
Citera
2025-12-18, 06:50
Medlem
När Erik och Linda skulle dela på sig så ville inte Linda flytta till lägenhet för hon ville ha en tomt. Sen gick det ganska fort tills hon inte trivs i Strömsund. Hon vill in till stan och leva singelliv. Hon kan inte styra sina impulser , så vad kommer hända härnäst? Jag undrar hur barnen känner och tänker om att inte kunna träffa sin mamma så ofta. De har kanske aldrig varit Linda som varit den omhändertagande, så det är inte så stor skillnad? För mig där mina barn alltid varit det viktigaste är det så svårt att förstå hennes val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in