Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-16, 23:40
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast nu antar du att vilken befolkning som helst kan bli extremister, eller iaf rösta fram extremister. SD:s framväxt torde vara ett fint bevis på motsatsen. Det var först när de började närma sig den politiska mittfåran som de började växa till sig ordentligt. Sveriges väljare hade inget intresse av ett etnonationalistiskt parti, de ville bara få stopp på massinvandringen.

Att högerextrema och vid tidpunkten halvnazistiska SD kom in visar att saker förändras. Ge det ett eller två val till så kanske AFS kommer in. Det vrider på saker å ting.

Se bara på muppen Trump som hade somalier som är aktiva i Republikanerna och vissa är till och med på valda positioner. Nu kallar han dem för sopor och säger att han vill ha ut dem från landet trots att de är amerikanska medborgare. Det har gått på nolltid att USA blev ett fascistiskt land.

Så finns lagen och den inte är väldigt hårt definierad så kan det potentiellt lyftas om 15-20 år av en högerextrem mupp som fått makten när folket gått bananas på islam och röstat i den sjukaste protest någonsin. Så lyfter denna muppen lagen som SD tog fram 2025 och använder den som det inte riktigt var tänkt och skickar ut de som helt klart borde få stanna i Sverige när han definierar en pensionärsklubb i boule som gängkriminella för att en av gubbarna kommer från Italien och systematiskt undvikit att betala parkeringsboten.
Citera
2025-12-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Dags att ändra på det, tyvärr tar det lång tid och är väldigt svårt.

Precis som exakt alla andra lagar måste vi ändra på nu när vi har en annan demografi, svenska lagar är för mesiga när det är så mycket grottmänniskor. De utnyttjar allt de kan likt demostrationsfriheten, det var aldrig tänkt för att utlänningar ska i all evighet störa allmänheten.

Blir till att införa Sharialagar då i Swediztan. Det brukar man ju ha i länder med liknande demografi. En tand för en tand.
Citera
2025-12-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Partier som inte ställer upp på SDs förslag har bekänt färg inför valet. Förmodligen plockar SD en hel del röster från inte minst (S) på detta.

Nu var det inte SDs förslag jag kommenterade utan fantasin om att SD skall leda regeringen. Kommer inte hända helt enkelt om du frågar mig.

Citat:
Tror du verkligen att du behöver förklara det för någon?

Med tanke på hur TS uttryckte det så verkar det dock vara så.

Citat:
Blir det brottsligt att vara gängkriminell har man de facto begått ett brott genom att vara gängkriminell. Rätten dömer förstås efter lagstiftningen.

Ja även där verkade ju TS också ha någon slags märklig föreställning om att domstolen inte skulle göra det och som lök på laxen inte ställa de beviskrav som brukar gälla vid brottsmål...
Citera
2025-12-17, 00:17
Medlem
MrFishboys avatar
Fast det här är ju rent juridiskt enbart det som i USA kallas RICO? En lag som gör det olagligt att tillhöra sammanslutningar som begår brott. Vad det gäller medborgarskapsfrågan så praktiseras ju den typen av lösningar överallt i Europa?

Det här är ju varken nytt eller kontroversiellt.
Citera
2025-12-17, 00:23
Medlem
De visar styrka? Jaha, varför har de inte visat denna styrka de tre senaste åren? Är det en slump att de visar "styrka" nu när det är mindre än ett år kvar före valet och de måste säkra sina karriärer, löner, och övriga intäkter från skattebetalarna? De har suttit tysta och endast höjt rösten när det handlat om Israel eller vapenfrågor. Nej SD är ett riktigt clownparti och man måste vara extremt lättlurad om man köper det här.
Citera
2025-12-17, 01:04
Medlem
diakos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Fast det här är ju rent juridiskt enbart det som i USA kallas RICO? En lag som gör det olagligt att tillhöra sammanslutningar som begår brott. Vad det gäller medborgarskapsfrågan så praktiseras ju den typen av lösningar överallt i Europa?

Det här är ju varken nytt eller kontroversiellt.

Låter bra i mina öron. Och något som faktiskt kan stävja dessa kriminella nätverk.

Det jag blir orolig över är om en större konsekvensanalys har genomförts vad gäller tillgången på diverse narkotikum för allmänheten.

Man kan säga vad man vill om dessa gängen och det som.följer i deras köllvatten, men det har ju fullkomligen regnat narkotikum i sådana mängder och kvalité att det t o m är inflationsresistent. Och det i dessa tider gemene man redan har ont om pengar.

Om det skulle påverka utbudet negativt då bör folk vara avogt inställda. Om det hela kan gå hand i hand med mer drogliberala reformer så gasa på!

My two cents!
Citera
2025-12-17, 07:12
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nu var det inte SDs förslag jag kommenterade utan fantasin om att SD skall leda regeringen. Kommer inte hända helt enkelt om du frågar mig.

Håller med.

SD kommer aldrig att leda en svensk regering, tack och lov.

Sverige behöver inte någon nationalism i sådan position.

Citat:
Med tanke på hur TS uttryckte det så verkar det dock vara så.

Håller med.

Många SDare tillhör lägre arbetarklass så det är inom det förväntade.

Citat:
Ja även där verkade ju TS också ha någon slags märklig föreställning om att domstolen inte skulle göra det och som lök på laxen inte ställa de beviskrav som brukar gälla vid brottsmål...

Enligt lagförslaget ska det som sagt räcka att polisen identifierar dig som gängkriminell för att du ska åka på utvisning el. livstids fängelse. Med detta förslag tror jag SD kommer att plocka en del (S)-röster.

Toppen!

Kör stenhårt!!!
Citera
2025-12-17, 07:51
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Enligt lagförslaget ska det som sagt räcka att polisen identifierar dig som gängkriminell för att du ska åka på utvisning el. livstids fängelse.
Nej, det är inte förslaget. Förslaget är att de inför en ny brottsrubricering som gör det förbjudet att delta i ett kriminellt gäng. En brottsrubricering som motsvarar förbudet mot att delta i en terroristorganisation (terroristbrottslagen, 4 a §). För att åka dit för det nya brottet kommer det inte krävas att någon har begått något annat brott än att vara med i ett kriminellt gäng. Det vill säga, polisen behöver inte få fram bevis på att just den personen har mördat någon, eller langat knark, eller sagt åt någon att göra det. Det räcker med att det finns bevisning på att personen är med i ett kriminellt gäng. Om sådan bevisning finns leder det sen till åtal, precis som för andra brott. Den anklagade är oskyldig till motsatsen bevisats, åklagaren har bevisbördan, det ska vara ställt utom rimligt tvivel att den anklagade har begått brottet i fråga. Allt det där gäller precis som vanligt även om det aktuella förslaget går igenom.
Citera
2025-12-17, 08:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men det är ju just det. För det första så har gängen inget medlemsskapsregister som man kan slå i begriper du väl? Så hur definieras det? Hur kan man göra det så att någon som inte är kriminell men kanske har en bror som är det inte råkar illa ut i skiten?
Jag har inte sett förslaget i detalj, men självklart går det att genomföra på ett tillräckligt rättssäkert sätt. Så det behöver du inte oroa dig för.
Citera
2025-12-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I botten handlar det om en skillnad i värderingar mellan olika människor.

Somliga anser

● A Allmänheten får känna sig mer otrygg och blir beskjuten eller bombad ibland - det centrala är att inga gangsters spärras in i onödan.

andra anser

● B Gangsters får bli inspärrade utan helt vattentäta bevis - det centrala är att allmänheten skyddas mot skottlossningar och bombdåd

Är lite skeptiskt till att det finns några argument som förändrar vad en person intuitivt betraktar som CENTRALT.
Rätt typiskt dig med de falska dikotomierna. Jag har då aldrig sett någon hävda att "det centrala är att inga gangsters spärras in i onödan" Har du?

Något jag däremot har sett så är det en oro för att oskyldiga blir inspärrade. För det tror jag vi kan vara överens om att det är jävligt dåligt, eller?
Citera
2025-12-17, 10:20
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har inte sett förslaget i detalj, men självklart går det att genomföra på ett tillräckligt rättssäkert sätt. Så det behöver du inte oroa dig för.

Men det är just det som är samtalet. Hur ska de göra det rättssäkert. Min erfarenhet av SD är att de är klåpare.

https://www.youtube.com/watch?v=1_1_mtEwwZY

Där har du Sverigedemokraterna i sitt esse.
Citera
2025-12-17, 10:24
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men det är just det som är samtalet. Hur ska de göra det rättssäkert.
Om du orkar vänta två månader så kommer denna utredning att redovisas. Då kommer du få en god chans att få ett gediget svar på den frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in