2025-12-17, 01:01
Medlem
Jag har en drygt 10år gammal Toyota Avensis (disel). Den går normalt som en klocka, men vid 2 tillfällen senaste 6 veckorna har den varit (nästan) omöjlig att starta! Första gången tog det 6-7 försök att starta innan startmotorn drog igång. Idag tog det ca 10-15 minuter och säkert 25-30 försök. Får dessa varningar i klustret https://postimg.cc/xkd7GPT2. Den ena är ju servon vilket inte vore orsaken problemet. Men motorlampan som har med motorstyrenheten att göra (EMS) så borde det ligga där (någon form av problem med regenereringen?).

Någon som har haft liknandet problem med era bilar.

Jag har jobbat med bilar och utveckling av styrenheter samt inte minst klustret (instrument-panelen) i ca 30år. Men aldrig stött på just detta innan.
Citera
2025-12-17, 01:03
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag har en drygt 10år gammal Toyota Avensis (disel). Den går normalt som en klocka, men vid 2 tillfällen senaste 6 veckorna har den varit (nästan) omöjlig att starta! Första gången tog det 6-7 försök att starta innan startmotorn drog igång. Idag tog det ca 10-15 minuter och säkert 25-30 försök. Får dessa varningar i klustret https://postimg.cc/xkd7GPT2. Den ena är ju servon vilket inte vore orsaken problemet. Men motorlampan som har med motorstyrenheten att göra (EMS) så borde det ligga där (någon form av problem med regenereringen?).

Någon som har haft liknandet problem med era bilar.

Jag har jobbat med bilar och utveckling av styrenheter samt inte minst klustret (instrument-panelen) i ca 30år. Men aldrig stött på just detta innan.

Provat att "kickstarta" med starthjälp? Grannens startbatteri eller nåt annat?
Citera
2025-12-17, 01:05
Medlem
karlgunnars avatar
Vad händer om någon knackar lite lagom på startmotorn samtidigt som du vrider på nyckeln?
Citera
2025-12-17, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Provat att "kickstarta" med starthjälp? Grannens startbatteri eller nåt annat?
Inga problem med batteriet då det vid bägge gångerna så hade bilen gått en lång sträcka. Det har bara varit vid tillfällen då jag skulle köra tillbaka efter en längre tur (+30min).
Citera
2025-12-17, 02:38
Medlem
Klickar det bara när du vrider nyckeln/trycker på startknappen så är det solenoiden.
Citera
2025-12-17, 04:56
Medlem
Det kan vara så enkelt som att det är startmotorn som börjar bli dålig. Kan ge lite varierande symptom i början. Det är ofta en så pass billig del att man byter ut den istället för att försöka reparera/renovera, men jag vet inte hur det är just på din bil.
Citera
2025-12-17, 06:31
Medlem
Utan att vara bilelektriker så skulle jag gissa på att det är startmotorn som håller på att ge upp. Står bilen inomhus i värmen eller utomus i kylan och fukten?
Citera
2025-12-17, 06:47
Moderator
Startmotor eller matningen till den, börja med att kontrollera och dra åt alla anslutningar.
Citera
2025-12-17, 09:59
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Inga problem med batteriet då det vid bägge gångerna så hade bilen gått en lång sträcka. Det har bara varit vid tillfällen då jag skulle köra tillbaka efter en längre tur (+30min).

Ok! Det kan vara så att själva startmotorn är kass och behöver bytas, inte ovanligt! Eller glappkontakt nånstans, antingen i kablaget till startmotorn eller nåt relä nånstans eller så! Provat att "knacka" på den med en skiftnyckel eller liknande när den strular?
Citera
2025-12-17, 10:32
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Vad händer om någon knackar lite lagom på startmotorn samtidigt som du vrider på nyckeln?
En klassiker! Men där de flesta bilmekaniker inte har en aning om vad som egentligen händer.

Man behöver inte knacka på startmotorn samtidigt som man startar. Räcker att först lyfta huven och knacka till lagom hårt några gånger med en hammare och sedan prova att starta. Går då startmotorn igång så betyder det att kolen inne i startmotorn som leder ström till de roterande lindningarna är slut.

När de fjäderbelastade kolen blivit slitna når de inte längre riktigt fram till kommutatorn på startmotoraxeln och ingen ström går fram. När man knackar så skakar kolen till och med lite tur når de fram till kommutatorn och får elektrisk kontakt.

Det de flesta inte vet är att startmotorns dragmagnet (solenoiden) har dubbla lindningar. Den ena går från startnyckeln (via något relä) och jordas sedan i motorblocket. Den andra lindningen går också från startnyckeln men jordas i själva startmotorns PLUSPOL. Anledningen är att det behövs mycket starkare magnetfält för att dra in startmotorns lilla kugghjul i startkransen än att bara hålla kvar det i position medan startmotorn snurrar.

Så fort startmotorn gått igång har dess pluspol ström direkt från batteriet via solenoidens startrelä. Den andra lindningen på dragmagneten får då + 12V i bägge ändar och slutar då dra. Anledningen till konstruktionen är att den andra lindningen är mycket grövre och drar en massa ström. Hade den varit fortsatt inkopplad medan startmotorn snurrar hade den lätt bränts sönder av all värmeutveckling i själva lindningen. Startmotorn behöver förstås också all ström den kan få för att orka dra runt motorn.

Alltså, om startmotorn bara går igång när man knackar på den är det hög tid att byta startmotor. Den händige kan förstås plocka fram stora lödkolven och löda dit nya kol inne i startmotorn men det är överkurs...
Citera
2025-12-17, 16:40
Medlem
Nyckel eller startknapp ??
Med knapp är ju startsystemet lite mer avancerat.
I moderna bilar kan alla möjliga märkliga problem uppstå när batteriet inte är riktigt frisk, även fast man tycker det fungerar.
Hade en BMW med flera märkliga elproblem som kom och gick, elhissar, speglar, klima, ABS/DTC, larm som falsklarmade mm, motorn startade alltid. Efter bytt batteri (AMG) funkade allt som det skulle igen.
Citera
2025-12-18, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Nyckel eller startknapp ??
Med knapp är ju startsystemet lite mer avancerat.
I moderna bilar kan alla möjliga märkliga problem uppstå när batteriet inte är riktigt frisk, även fast man tycker det fungerar.
Hade en BMW med flera märkliga elproblem som kom och gick, elhissar, speglar, klima, ABS/DTC, larm som falsklarmade mm, motorn startade alltid. Efter bytt batteri (AMG) funkade allt som det skulle igen.
En nyckel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in