2025-12-19, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ok! Det kan vara så att själva startmotorn är kass och behöver bytas, inte ovanligt! Eller glappkontakt nånstans, antingen i kablaget till startmotorn eller nåt relä nånstans eller så! Provat att "knacka" på den med en skiftnyckel eller liknande när den strular?
Jag tycker den borde låta konstigt om den vpre kass, den låter ju helt normal i 95% av fallen. Och jag tror inte på glapp då man hör klicket i motorn men startmototorn reagera inte alls, medan 10.40 försök senare startad den perfekt!
Tror mer på "regenerering", dvs att alla ECU;er har rätt chaccisnummer samt att nyckeln ger rätt kod.
Någon på Toyota forumet sa tex att det kan påverka om andra nycklar ligger emot och därmed stör signalen. Jag har hus nyckeln med metall ihop. Ligger sjuk just ne men ska prova att start med en "ren bilnyckel".
Citera
2025-12-19, 02:03
Medlem
Dra en kabel direkt från solonoiden på startmotorn så kopplar du den till batteriet direkt när den inte vill gå igång, funkar det då kanske det är glapp någonstans i start kretsen?

Hur yttrar sig problemet, går den inte runt, klickar eller inget alls händer?
Citera
2025-12-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Dra en kabel direkt från solonoiden på startmotorn så kopplar du den till batteriet direkt när den inte vill gå igång, funkar det då kanske det är glapp någonstans i start kretsen?

Hur yttrar sig problemet, går den inte runt, klickar eller inget alls händer?
Jag tror inte på glapp då den går klockrent det 99 gångerna av 100 som den startar. Jag hör relät klickar i motorn när jag vrider om nyckeln, annars helt tyst dessa 2 gånger det har hänt.
Citera
2025-12-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag tror inte på glapp då den går klockrent det 99 gångerna av 100 som den startar. Jag hör relät klickar i motorn när jag vrider om nyckeln, annars helt tyst dessa 2 gånger det har hänt.
Hade en bil som började sådär, sen blev det värre och värre och det visade sig vara tändningslåset som började bli dåligt. Blev värre på varma dagar eller funkade inte alls på vintern till slut.
Jag hittade vad felet var genom att dra en kabel från solenoiden på start motorn som jag skrev om som jag använde när den vägrade starta, med kabeln direkt på plus och tändningen igång så gick den direkt.
Sålde bilen innan jag bytte tändningslås, den nya ägaren fick med kabeln på köpet
Citera
2025-12-21, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Hade en bil som började sådär, sen blev det värre och värre och det visade sig vara tändningslåset som började bli dåligt. Blev värre på varma dagar eller funkade inte alls på vintern till slut.
Jag hittade vad felet var genom att dra en kabel från solenoiden på start motorn som jag skrev om som jag använde när den vägrade starta, med kabeln direkt på plus och tändningen igång så gick den direkt.
Sålde bilen innan jag bytte tändningslås, den nya ägaren fick med kabeln på köpet
Jag har svårt att tro att tändningslåset är problemet, jag hör ju klicket från motorn då jag vrider om nyckeln.
Citera
2025-12-21, 10:00
Medlem
zoombos avatar
Hur gammalt är batteriet? Börjar det vara 5-6 år kan det ha tappat en stor del av sin ursprungliga kapacitet. Ett batteri kan visa 12V när man mäter obelastat men kanske bara ger 250A startström mot för de 700A-ish som ett nytt ger och vid belastning sjunker då spänningen till 8-9V. Taskiga batterier ger också upphov till att allehanda system inte fungerar eller att varningslampor lyser, ibland lite slumpmässigt.

Jag har själv varit med om exakt detta och med ett nytt batteri försvann felet.
Citera
2025-12-21, 10:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Startmotorn behövs inte lägre då motorn är igång, att den går bra då den väl har startat har ingenting med det här att göra. Om det klickar men startmotorn inte drar runt så är det sannolikt dålig kontakt.
Hade motorn velat stanna (tvärdö mitt i allt) så hade det varit solenoiden som börjat ge upp men då hade startmotorn också gått runt varje gång.

Kolla och putsa alla kopplingar fram till startmotorn, fungerar inte det så byt kolen i startmotorn om du har sådana.
Senast redigerad av ReijoHervonen 2025-12-21 kl. 10:56.
Citera
2025-12-21, 11:34
Medlem
Slitna kol i startmotorn medför 2 effekter:
I o m att kolen blivit korta har fjäderkraften, som pressar kolen mot kollektorn, blivit för klen.
Härutöver kan korta kol medföra risk för "byrålådeeffekt" = kolen fastnar i "loppet".
En tredje felkälla är om startmotorn oxiderat/rostat i "fjäderloppen" så att de inte förmår trycka tillräcklig hårt mot kollektorn.
Det senare inte ovanligt på offroadbilar, som ibland dränker startmotorn i lervatten i djupa diken.

I alla 3 fallen brukar det hjälpa att knacka på startmotorn, enligt min erfarenhet.

Provisoriskt kan man förlänga startmotorns liv något genom att "dra ut" fjädrarna eller - om det är möjligt - placera brickor under fjädrarna.
Citera
2025-12-21, 11:51
Medlem
Det låter ju som om du har kontaktsvårigheter mellan batteri och pluspolen på startmotorn ev jordproblem.
Men jag kanske inte har läst igenom tråden tillräckligt

Gör ren kabeln i bägge ändar och dra åt på nytt
Gör samma för jordkabeln
Citera
2025-12-22, 12:53
Medlem
zoombos avatar
Jag säger det igen: batteriet är slut.

Jag har haft ett 30-tal Toyotor so far och på en enda av dessa - från 1993 - fanns det ett intermettent fel på startmotorn, solenoiden drog inte alla gånger. Det brukar sällan eller aldrig vara fel på tändningslåset eller startmotorn på nyare Toyotor men däremot ger ett dåligt batteri allehanda konstiga problem och fenomen. Oavsett bil.

Slitna kol? Aldrig. En startmotor går inte många varv under sin livstid jämför med t ex en generator.

Enkelt tips för att utröna detta: Mät spänningen på batteriet när startmotorn går. Kräver dock en medhjälpare. Ska inte gå mycket under 12V.
Citera
2025-12-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det låter ju som om du har kontaktsvårigheter mellan batteri och pluspolen på startmotorn ev jordproblem.
Men jag kanske inte har läst igenom tråden tillräckligt

Gör ren kabeln i bägge ändar och dra åt på nytt
Gör samma för jordkabeln

Jordfel är oftast lättast att åtgärda, men det är ändå det sista folk tänker på när elektriska komponenter i moderna bilar börjar bråka. Startmotorn måste jordas, liksom motor och växellåda. Dessutom måste alla moderna bilars ECU:er vara jordade, annars kan de märkligaste felen uppstå. Och du levererar bilen till en verkstad där de felsöker med avancerade datorer och inte hittar något, medan pengarna tar slut.

För TS, ta en startkabel från batteriets minuspol direkt till startarens jordningspunkt och se vad som händer.

Vissa bilar har öppna flätade jordkablar. Dessa nöts ner av salt och skräp och kommer till slut inte att kunna göra sitt jobb. Som att leda många hundra ampere i startögonblicket. Biltema säljer isolerade jordkabler i många varianter. Min egen bil är full av elektronik, och jag har extra jordkabel både från motorn till chassit och från växellådan till chassit.
Citera
2025-12-22, 14:30
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att tändningslåset är problemet, jag hör ju klicket från motorn då jag vrider om nyckeln.
Aha trodde inget alls hände, då är det nog något annat, händer det igen så kan du ta något och slå lite lätt på startmotorn då kan den fungera men det är en ytters tillfällig lösning.

Kan vara som många sagt batteriet men då borde det märkas snabbare och tydligare, blir ett batteri dåligt går det fort utför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in