2025-12-17, 00:13
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om han påstår detta så talar han osanning.

Patienter blir inte ens inlagda om de är suicidala. Psykotiker har tvångsmedicinering men bor hemma.

Det hade varit lätt att triagera om man visste vilka som var suicidala. Det är bara Dumpen-Sara som besitter förmågan att bedöma suicid i Sverige.

Jag har väldigt svårt att tro på Krakowski när han påstår (om det är så det faktiskt står i artikeln; jag kommer inte åt fulltext) att lätt deppiga personer upptar nån större del av slutenvårdplatserna.

Anekdoter om att det förekommer vansinnigheter kan man väl tro på, men mer fakta om hur det faktiskt ser ut hade varit välkommet, men det kanske finns siffror i artikeln?
Citera
2025-12-17, 00:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag har väldigt svårt att tro på Krakowski när han påstår (om det är så det faktiskt står i artikeln; jag kommer inte åt fulltext) att lätt deppiga personer upptar nån större del av slutenvårdplatserna.

Min första bekant som begick självmord gjorde det över en skilsmässa där han inte fick träffa sina barn. Denne överläkare skulle bara säga att det är en livskris och inte ett psykiatriskt tillstånd. Det kanske var sant. Men lik förbannat dog han. Har man noll empati kanske man inte förstår hur djupt folk kan rasa över någon "mindre" livskris.
Citera
2025-12-17, 00:25
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Min första bekant som begick självmord gjorde det över en skilsmässa där han inte fick träffa sina barn. Denne överläkare skulle bara säga att det är en livskris och inte ett psykiatriskt tillstånd. Det kanske var sant. Men lik förbannat dog han. Har man noll empati kanske man inte förstår hur djupt folk kan rasa över någon "mindre" livskris.

Det finns sannolikt inte nån objektivt lättåtkomlig allvarsgrad i krisen heller att använda sig av i en riskbedömning.

Akuta kriser är, inbillar jag mig, nog inte så betungande vad gäller hur mycket av slutenvårdsplatserna de tar i anspråk. Man behöver nog vara lätt institutionaliserad för att vilja stanna längre än absolut nödvändigt, och där finns det kanske ett reellt problem i hur psykiatrin arbetar.

Beklagar din vän. Det lät väldigt väldigt onödigt.
Citera
2025-12-17, 00:34
Avstängd
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Detta är psykiatrins minsta problem 😂

I Sverige ska man inte bli gammal eller få en allvarlig psykisk sjukdom.
Så är det. Det är det nya världs-ordnings-Sverige som älskar lyda satanisterna. Demondockorna i makten lyder blint och mördar sin egen befolkning.

Karma skiter man helt i, trots att den ackumuleras snabbare än en covidpandemi. Men man kan inte se karma, så den finns inte. Inte heller syre, eller gravitationen finns, man kan inte se dessa heller.
Citera
2025-12-17, 01:24
Medlem
Jag har svårt att tro honom. Min erfarenhet är att människor åker till psykakuten i yttersta nödfall. Det är liksom lite allmänt känt att om man verkligen inte tänker akut ta livet av sig så har man det bättre hemma. Riskerna för att bli avvisad är också stor.

Jag har tack och lov aldrig behövt den typen av hjälp men jag lider med de sköra människor som inte har något annat val än att söka sig till psykiatrin.
Citera
2025-12-17, 01:37
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diama
Jag har svårt att tro honom. Min erfarenhet är att människor åker till psykakuten i yttersta nödfall. Det är liksom lite allmänt känt att om man verkligen inte tänker akut ta livet av sig så har man det bättre hemma. Riskerna för att bli avvisad är också stor.

Ja, jag tror det är patienter som faktiskt behöver omedelbar vård. De allra flesta blir inte inlagda. Det kan ju vara olika saker som ligger bakom, ångest som blivit ohållbar, läkare i öppenvården som glömmer att förnya recept på medicin man måste ha, skov med total sömnlöshet... osv.
Citera
2025-12-17, 03:51
Medlem
Tror det är toppen på ett isberg.
Personer som inte vill jobba eller ens sköta vardagliga sysslor som att tvätta, städa och laga mat.
Låssas vara sjuk och har lagt massa tid på att läsa in exakt hur dom ska spela för att få igenom det.
Visst det finns dom som verkligen är sjuka också. Men dom är nog inte så lätta att ställa diagnos på och får ingen eller dålig vård.

Ta en sådan sak som att vi har satt höga staket över alla broar.
Var i världen har man gjort det förutom i Sverige?
Citera
2025-12-17, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diama

Jag har tack och lov aldrig behövt den typen av hjälp men jag lider med de sköra människor som inte har något annat val än att söka sig till psykiatrin.

1) Finns en större offermentalitet i dagens samhälle. Förr var det färre som misskötte sin psykiska hälsa.
2) Det var enklare att sköta sin psykiska hälsa förr när lockelser när var färre.
3) Folk utnyttjar vården mer idag än förr.

Lägger man samman detta är det vi sett inom psykvården en logisk konsekvens.
Citera
2025-12-17, 05:02
Medlem
Låter som en skröna
Citera
2025-12-17, 05:33
Avslutad
Eller tvärtom, nu när det är mer socialt accepterat så vågar folk sig fram också. I kombination med att samhället är i ett mycket dåligt skick så ökar våld, stress och oro. Klart att det spelar roll. En stor del som belastar sjukvården är grupperingen invandrare och det är klart att det inte gör saken bättre.

Men du vill lägga skulden på dom som mår dåligt och söker hjälp, värderar deras behov och sågar det jäms fotknölarna. Du kanske sitter tryggt och bekvämt och har svårt med sympati och empati för att förstå läget? Ingen kan väl må sämre än dig eller vara sämre rustade än vad du är? Marianne Antoinette där..
Citera
2025-12-17, 06:15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ta en sådan sak som att vi har satt höga staket över alla broar.
Var i världen har man gjort det förutom i Sverige?

Tycker du det är dåligt?
Citera
2025-12-17, 06:20
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Så Krakowski ljuger alltså?
Citat:
Om han påstår detta så talar han osanning.

Patienter blir inte ens inlagda om de är suicidala. Psykotiker har tvångsmedicinering men bor hemma.

Precis så är det. Krakowski ljuger och är ohederlig och omoralisk ut i fingerspetsarna som försöker måla upp det som att patienter försöker "checka in på hotell". Snacka om att skuld och skambelägga och psykiskt belasta personer som redan ligger på gränsen och kanske driva dom till självmord. Vad jag har förstått så finns denna kultur inom slutenpsykiatrin hos överläkare och annan personal. Att man skickar hem till och med suicidala patienter med argument att "dom hittar på" och annat befängt taget ur luften. Detta är personalens allmänna jargong/kultur. Vilket vi ser ta sig uttryck i Krakowskis uttalanden.

Givetvis så var det så att dessa personer som ville läggas in pga att dom "gjort slut med flickvän" etc, ville läggas in av andra orsaker än just det. Det var väl bara just den händelsen som blev toppen på isberget. Vilket varje människa med ett normalt fungerande förnuft förstår. Men Krakowski är korkad och impulsiv och glömmer bort att tänka på hur sjukt det han säger är. Pga att den sjukliga jargongen/kulturen är så genomsyrad i honom att han glömt av att det kan vara bra att spela normal också.

Det var väl någon skandal nyligen om några överläkare på psykiatrin som systematiskt hade uppmanat folk att begå självmord istället för att ta upp en plats på psyket. Och att patienter i fråga hade spelat in dessa samtal i smyg, på så sätt kom det ut.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2025-12-17 kl. 06:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in