2025-12-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Reagerade också på det .
Ja. Då blev det korrekt!
Citera
2025-12-16, 21:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
De är ingen som vet om de varit våld där eller inte. Han är släppt just nu, för bevisen håller inte för mord.
———————-
Döda barn och en förälder gör uteslutande att närstående blir misstänkt. Men att han är släppt innebär inte att de tror på honom. Bevisen håller helt enkelt inte.
Dödsorsaken vet ingen ännu. Inte heller vad som försigått hemma mellan deras väggar- de är de man ska ta reda på nu.

Du vägrar verkligen ta in fakta från åklagarens och polisens uttalanden.
Jo det har begåtts ett mord här - på barnet.
Ja bevisen talar för att mamman genomfört mordet på barnet.
Ja, pappan är släppt och avskriven från utredningen.

Såvitt framkommit har pappan inte gjort något fel, annat än att vara skuldsatt. Dock inte lika mycket som mamman.

Åklagaren pekar ut mamman som ensam skyldig. Det får nog vi som utomstående köpa, även om mamman lyckats dupera sin omgivning före mordet.

Pappans ex har enligt utredningen mördat hans barn. Då borde han visas respekt i sin sorg.
Det är naturligtvis därför hemskt synd om denne pappa som förlorat sitt barn.
Gör inte hans lidande ännu värre genom att utan minsta framkomna bevis spekulera kring och beskylla honom för helt påhittade saker. Han är också ett offer här.
Citera
2025-12-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Familjen flyttade till Utgårdsgatan 30 B i 2022
Innan bodde familjen på Lågedammsgatan, sedan 2020.

Någon som vet om Utgårdsgatan 30 B är hyresrätt, om det köpt ägendom eller om de hyrde lägenheten/ flerfamiljbostaden?
Kunne lönesutmätningen ha tvungit mamman och sonen att flytta till något mindre?
Kunne det vara så att hela familjen skulle flytta till den nya lägenheten som pappan nu bor i?

Det är hyres.
Nej, Kronofogden bryr sig inte om var du bor eller hur dyr hyra du har.
Citera
2025-12-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Det är hyres.
Nej, Kronofogden bryr sig inte om var du bor eller hur dyr hyra du har.

Ne precis, hyrorna i hörby är dessutom rimliga
Citera
2025-12-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Varför behöver man hjälp av myndigheter för omedelbar adressändring? Ibland är det som ingen i tråden bytt adress sedan 90-talet
Ett bank ID, Skatteverkets e-tjänst & det är klart inom några min. då du ser din nya adress.
På Ratsit syns ändringar snabbast för utomstående. MrKoll är sega.

Ja, man undrar ju hur utdragen separationen var. Jag tror hon levde för familjen & såg barnet / familjen som en förlängning av sig själv. Fasaden hade rämnat = kontrollförlust. Och vem var hon nu? Hon ville kanske inte separera.

Och hur länge han haft lägenheten. Ngn månad, månader, t.om år? En del lever dubbelliv under lång tid. Han kanske försvann dit då & då innan de bestämde sig för att separera. Eller rättare sagt: innan de gjorde det offentligt. För separerat har man oftast gjort på sätt & vis ändå - långt tidigare - innan man berättar för andra.

Svaret har jag gett ovan flertalet ggr. Nära vänner till familjen berättar att seperation var ny, de kunde inte bo ihop
Citera
2025-12-16, 22:03
Medlem
MgM och HH verkade inte vara gift.

Pappan har lagt ut bilder av sin son, verkar vara stolt av honom, men det verkar som mamman har varit mycket ensam. Har något sett dem lyckliga tillsammans?
Kan förhållandet ha varit proforma?

(Hon får ett barn, han får ett barn + uppehållstillstand?)

Angåande uppehållstillstand om man har ett barn i Sverige (enligt AI):

Citat:
Ja, man kan få uppehållstillstånd i Sverige på grund av barn som bor här, främst genom anhöriginvandring (om du är förälder till ett barn under 18 år med uppehållstillstånd, eller om barnet är ensamkommande) eller som familjemedlem till en person med uppehållstillstånd eller arbetstillstånd, men reglerna varierar och det krävs att barnet har en stabil situation (t.ex. tillstånd eller medborgarskap) och att du uppfyller kraven för anknytning.

Citat:
Om ditt barn under 18 år har uppehållstillstånd eller är svensk medborgare, kan du ansöka om tillstånd för att bo med barnet (om barnet kom ensamt eller om du har en etablerad kontakt

Citat:
Anknytning: Det måste finnas en stark anknytning till barnet, som att ni ska bo tillsammans eller ha regelbunden kontakt (umgänge).
Citera
2025-12-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Jag har inte menat att det är fantasi.. Jag utgick direkt vad som står på kronofogden sajt..

Jo jag vet hur inkasso fungerar nu för tiden när jag läst i forum hur de kan behandla människor så illa..
De kan göra en kreditupplysning på en person och ser att personen har flera skulder hos Kronofogden..
Då struntar inkassobolag att skicka in det till kronofogden..

Inkassobolagen har ockerräntor dessutom och sedan kan de sälja skulder mellan olika inkassobolag...

Får en person skuldsanering godkänd så ingår alla skulder i detta även inkasso.. Dock inte nya skulder efter godkänt beslut..
Men man kan även få nedslag på skuldsanering om en viss procentsats av inkasso och kreditbolag inte godkänner att en skuldsanering ska inledas..

Det beror på liknande det du skriver..
Ser de att kronofogden får in utmätning på lönen, så ser övriga bolagen som väntar på att skicka in till kronofogden för indrivning..

Vad tror du om hon har fått avslag på skuldsanering då det finns utrymme för utmätning av lönen...

Det andra du beskriver är jag medveten om processen att det tar tid ifrån start..
Står på kronofogdens sajt väldigt bra formulerat dessutom så alla kan förstå skriften...

Men jag förstår inte vad ekonomiskt våld är för något som finns i tråden 🥵
Jag har undrat det en tid..
Är så himla många nya ord nuförtiden så jag håller blir skolbarn på nytt imellanåt..

Hon kan inte få skuldsanering ännu iom inkasso. Reglerna är ändrade sedan en tid tillbaka. De får inte vara nya skulder hos inkasso och du ska förfalla till kronofogden. Du kan söka med enbart inkasso men de beviljas oerhört sällan om ens då. Du måste ha uppvisat din betalningsförmåga OCH utmätning ägt rum redan på de du äger och har.

Ekonomiskt våld innefattar bla att du under hot eller våld tvingas ta lån åt din partner, inte har insyn i din egen ekonomi (så att en flytt är omöjlig att genomföra tex). De kan vara att partner är oaktsam med sin inkomst så att den andra får betala exakt allt. De är vanligt ur kontrollsyfte
Citera
2025-12-16, 22:09
Medlem
Citat:
De är inte så som du får de också låta. De är många småbyar runt hörby som har hörby som närmaste punkt att handla.
Sedan är de inte så att affärerna är stora. Willys och ica är. Men de ligger i anslutning till påfart av motorväg. Tex många från Höör kör till Hörby för att handla, butikerna är större. Du har helt sträckan mot eslöv samma sak, även mot kristanstad hållet och även mot sjöbo.
De är alltså inte så konstigt.

Vad berör bostäderna i Hörby är dom under all kritik och knappt renoverade sedan 70-talet. Majoriteten av dom. En del av hörby har inte ens drickbart vatten i sina lägenheter. Sååå välkommen till Hörby

Nja nu tror jag du citerar fel person jag reagerade på att du skrev att Hörby är en EXTREMT
LITEN by. Allting är ju relativt men för mig är det inte så, finns massor av orter som är betydligt mindre. Har som sagt varit extremt mkt i Hörby ,har bott där ,varit anställd av ett företag där i 25 år. Så är rätt bekant med orten!

Bostäderna som jag tyckte var fina är byggda runt 1990.
Citera
2025-12-16, 22:10
Medlem
Va ni alla jiddrar, spånar och spekulerar. Avvakta FUP och sen får vi se! Skärpning!!
Citera
2025-12-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
MgM och HH verkade inte vara gift.

Pappan har lagt ut bilder av sin son, verkar vara stolt av honom, men det verkar som mamman har varit mycket ensam. Har något sett dem lyckliga tillsammans?
Kan förhållandet ha varit proforma?

(Hon får ett barn, han får ett barn + uppehållstillstand?)

Angåande uppehållstillstand om man har ett barn i Sverige (enligt AI):

Nej oh de ÄR märkligt med tanke på hans hemland och kultur. Oerhört märkligt faktiskt/ovanligt.
Jadå dom har varit på träningar tillsammans. Men hon är mer tillbaka och de gör flytten från Småland ÄN mer märklig. Varför flyttade inte han dit? Där hon har släkt? De är något vi alla funderar kring nu såklart. För han har ingen riktig anknytning här.

Nej relationen har varit länge.
Citera
2025-12-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkeodoktorn
Va ni alla jiddrar, spånar och spekulerar. Avvakta FUP och sen får vi se! Skärpning!!

Kommer det komma en FUP i detta fall, jag har noll koll på sånt?
Citera
2025-12-16, 22:33
Medlem
Citat:
Nej oh de ÄR märkligt med tanke på hans hemland och kultur. Oerhört märkligt faktiskt/ovanligt.
Jadå dom har varit på träningar tillsammans. Men hon är mer tillbaka och de gör flytten från Småland ÄN mer märklig. Varför flyttade inte han dit? Där hon har släkt? De är något vi alla funderar kring nu såklart. För han har ingen riktig anknytning här.

Nej relationen har varit länge.

Flytten från Småland, var det i 2020 eller tidigare?

Sonen är född i 2015?

Kanske de flyttade på grund av att någon av dem fick ett jobb i Hörby?

Hur länge har hon jobbat i kommunen?
Senast redigerad av Bakvendt 2025-12-16 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in