Citat:
Ursprungligen postat av
Trams82
KF utmäter som praxis inte bilar med ett värde under 30 000 kr. Det kan en skuldsatt ha hur många som helst. De kan också låta bilar av något högre värde gå om den behövs för att ta sig till jobb. Det räcker i princip att du hävdar att den behövs för att ta dig till jobbet eller köra barn till skolan så får du behålla den, de är inte så hårda.
Toyotan är värd ca 100 000 kr? Den utmäts i så fall, gissar att det redan skett. Eller ett löfte om att sälja den och köpa en billigare.
Det heter inte existensminimum längre och ja, du får behålla mycket av lönen. Speciellt om du har barn.
De har bytt namn till normalbelopp istället, men vi äldre vet vad existensminimum betyder..
Är nya ord hela överallt..
Det var som attan att en sådan gammal Toyota avensis är så dyr, fick dubbel kolla... Sen om denna är utrustad så är den värd ännu mer...
Förr i tiden för många år sedan angående det du skriver att man fick ha en bil för max 20.000kr..
Men jag fick höra av folk på den tiden att kronofogden var stenhårda på vissa plan..
När jag läser idag hur kronofogden verkar vara idag så verkar det vara lugnt och stilla...
Är ungefär som på slutet innan jag gick i pension, att vi skulle hålla låg profil och ändå vara bestämda vid vissa tillfällen...