2025-12-16, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
KF utmäter som praxis inte bilar med ett värde under 30 000 kr. Det kan en skuldsatt ha hur många som helst. De kan också låta bilar av något högre värde gå om den behövs för att ta sig till jobb. Det räcker i princip att du hävdar att den behövs för att ta dig till jobbet eller köra barn till skolan så får du behålla den, de är inte så hårda.
Toyotan är värd ca 100 000 kr? Den utmäts i så fall, gissar att det redan skett. Eller ett löfte om att sälja den och köpa en billigare.

Det heter inte existensminimum längre och ja, du får behålla mycket av lönen. Speciellt om du har barn.

De har bytt namn till normalbelopp istället, men vi äldre vet vad existensminimum betyder..
Är nya ord hela överallt..

Det var som attan att en sådan gammal Toyota avensis är så dyr, fick dubbel kolla... Sen om denna är utrustad så är den värd ännu mer...

Förr i tiden för många år sedan angående det du skriver att man fick ha en bil för max 20.000kr..
Men jag fick höra av folk på den tiden att kronofogden var stenhårda på vissa plan..

När jag läser idag hur kronofogden verkar vara idag så verkar det vara lugnt och stilla...
Är ungefär som på slutet innan jag gick i pension, att vi skulle hålla låg profil och ändå vara bestämda vid vissa tillfällen...
Citera
2025-12-16, 19:09
Medlem
Kan ju tänka sig att mamman börjat bete sig extremt underligt sista veckan och i pappans kultur så kanske man då inte kontaktar psyket och att han istället flydde fältet.

Har ju svårt att tro att man vaknar upp en dag och ska mörda sin lille grabb, utan det har nog varit grubblande, märkliga uttalanden osv som föregått mordet.
Citera
2025-12-16, 19:26
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Jag trodde att pappan fick hjälp av polismyndigheten att byta adress omedelbart när han släpptes, även om han haft lägenheten sen innan..
Eftersom lägenheten där tragedin inträffade är avspärrad, så måste postgången gå omedelbart till nya adressen.
Det var så jag trodde....

För övrigt tack för förklaringen 💝

Där kanske du slog huvudet på spiken!!!
När han i förhör sade att han har annat boende kanske snuten hotade att anmäla honom för folkbokföringsbrott. Så han korrigerade kvickt
Citera
2025-12-16, 19:45
Medlem
exoticspices avatar
Vad är ekonomiskt våld? Våldsutövaren kontrollerar den utsattas pengar och ekonomi. Konsekvenserna för den utsatta blir ofta långvariga.

Fyra exempel på ekonomiskt våld.

* Begränsningar gällande den gemensamma ekonomin och ingen insyn i den.
* Tillåter inte den utsatta att ha eget bankkort eller bankkonto.
* Kontrollerar den utsattas pengar. Kan även gälla andra tillgångar.
* Tvinga den utsatta att stå ensam på lån eller ta lån i den utsattas namn.

Fler exempel går att läsa i länken;
https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/vald-och-fortryck/vald-i-nara-relationer/vad-ar-vald-i-nara-relationer/ekonomiskt-vald/
Citera
2025-12-16, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Där kanske du slog huvudet på spiken!!!
När han i förhör sade att han har annat boende kanske snuten hotade att anmäla honom för folkbokföringsbrott. Så han korrigerade kvickt

Hahaha, då troligtvis på väg ifrån eller till arresten så inte någon annan hörde då de anmäler varandra inom kåren till höger och vänster 💥
De brukar vara flera under förhör plus advokaten när det gäller grova våldsbrott, då är det inte så lyckat att vräka av sig om vad som helst..
Citera
2025-12-16, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Man kan inte bestämma när en utmätning ska starta......... de tar av lönen från lönekontoret

Dock kan man komma överens med handläggaren om lämplig start för utmätning som det står på på kronofogdens sajt..
När vederbörande har visat om allt som ska betalas till exempel i slutet av november, så kan handläggare flytta datum framåt..
Men för att säkra pengarna för december så är det inte konstigt att det sätts ett sådant datum, då jag inte vet om mamman hade bostads- barnbidrag dessutom..
Detta betalas väl ut mellan 18-20e varje månad eller har jag fel..
Detta var så när mina knattar var små iallafall..
Citera
2025-12-16, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
Aaa hittade nu. Ja där var ledig bostad i höstas minns den för en väninnas dotter tittade. Således en planerad flytt, sen om den var tom eller de andra flyttade tidigare vet jag inte. Men ksn säkert ta reda på

Ni andra som kanske inte varit i hörby. Hörby är en extremt liten by

Jaså det är den..
Tycker det är konstigt att de byggt klart Willys, stc och jem och fix där i år om det är en liten by..
Utöver det så finns det Hörby lågpris, Ica Kvantum, Coop X-tra och vanlig Coop.
Dessutom byggs det kontinuerligt nya lägenheter...
Dessutom ett stort utbud av olika restauranger..
I en extremt liten by finns det varken apotek eller Systembolag vad jag vet...

Sen bor det 9000 i tätorten, sorry jag menar i själva byn så det blir korrekt...
Dessutom byggs det nya läg
Citera
2025-12-16, 20:34
Medlem
Familjen flyttade till Utgårdsgatan 30 B i 2022
Innan bodde familjen på Lågedammsgatan, sedan 2020.

Någon som vet om Utgårdsgatan 30 B är hyresrätt, om det köpt ägendom eller om de hyrde lägenheten/ flerfamiljbostaden?
Kunne lönesutmätningen ha tvungit mamman och sonen att flytta till något mindre?
Kunne det vara så att hela familjen skulle flytta till den nya lägenheten som pappan nu bor i?
Citera
2025-12-16, 20:40
Medlem
Citat:
Jaså det är den..
Tycker det är konstigt att de byggt klart Willys, stc och jem och fix där i år om det är en liten by..
Utöver det så finns det Hörby lågpris, Ica Kvantum, Coop X-tra och vanlig Coop.
Dessutom byggs det kontinuerligt nya lägenheter...
Dessutom ett stort utbud av olika restauranger..
I en extremt liten by finns det varken apotek eller Systembolag vad jag vet...

Sen bor det 9000 i tätorten, sorry jag menar i själva byn så det blir korrekt...
Dessutom byggs det nya läg

Reagerade också på det .
Citera
2025-12-16, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Familjen flyttade till Utgårdsgatan 30 B i 2022
Innan bodde familjen på Lågedammsgatan, sedan 2020.

Någon som vet om Utgårdsgatan 30 B är hyresrätt, om det köpt ägendom eller om de hyrde lägenheten/ flerfamiljbostaden?
Kunne lönesutmätningen ha tvungit mamman och sonen att flytta till något mindre?
Kunne det vara så att hela familjen skulle flytta till den nya lägenheten som pappan nu bor i?

Bägge adresser de bott i hyreslägenheter..
Jag tror att det är Hörby bostäder som äger husen på sista adressen...
Citera
2025-12-16, 20:47
Medlem
Citat:
Bägge adresser de bott i hyreslägenheter..
Jag tror att det är Hörby bostäder som äger husen på sista adressen...

Det ser ut till att vara rätt...

Citera
2025-12-16, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakvendt
Det ser ut till att vara rätt...

Ser ut och vara ett fint område att bo i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in