2025-12-16, 21:04
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Men nu sa du hörde. Så att en del bonnläppar inte kan skriva enligt nationell standard är att jämställa med att utbildat folk inte kan regeln för de/dem?
Nej jag skrev (inte sa) följande:

"Varje dag ser eller hör"
Citera
2025-12-16, 21:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Det största vanliga misstaget jag märker är att inte kunna åtskilja mängd och antal. Även språkbegåvade journalister gör det väldigt ofta.

"Det är mycket poliser här" - antal, därav många
Du säger ju exempelvis inte "Hur många kaffe vill du ha i din kopp?"

Tycker man aldrig hör något om detta.

Färre/mindre, många/mycket behöver man bara vara noga med när det kan bli missförstånd.

10 items or less, blev ett jädra tjat om, trots att det var solklart vad det betyder i en snabbkassa.
Citera
2025-12-16, 21:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Det är ju ett större problem än de/dem. Varje dag ser eller hör jag folk som skriver han när det ska vara honom eller hon när det ska vara henne eller tvärtom. Varje dag. Till och med i filmer och serier.

"Jag känner han" hör man väldigt ofta. "Jag känner honom" heter det för fan.

Man säger inte jag känner hon. Däremot förekommer det i objektsform i vissa dialekter att man då säger han, an eller en. Därför känns det inte fel för dessa att säga han i objektsform.
Citera
2025-12-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Färre/mindre, många/mycket behöver man bara vara noga med när det kan bli missförstånd.

10 items or less, blev ett jädra tjat om, trots att det var solklart vad det betyder i en snabbkassa.
Är det så?

Jag tycker det låter illa när man använder mycket/mindre trots att man pratar om något som går att dela upp i antal.
Citera
2025-12-16, 21:45
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Är det så?

Jag tycker det låter illa när man använder mycket/mindre trots att man pratar om något som går att dela upp i antal.

Mycket låter ju fel för att det finns alternativa tolkningar.

"Vi ska anställa mindre poliser", låter inte skitbra...
Citera
2025-12-16, 21:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det värsta är ju när det är nån feminist som översatt vissa saker och skriver hen i texten.

Då tycker jag att "en" är mycket värre. De har läst på någon jävla språkblogg, att man ska ha ett inkluderande språk, sedan låtsas de att formuleringar som "En tar seden dit en kommer" vore helt normala.
Citera
2025-12-16, 22:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Då tycker jag att "en" är mycket värre. De har läst på någon jävla språkblogg, att man ska ha ett inkluderande språk, sedan låtsas de att formuleringar som "En tar seden dit en kommer" vore helt normala.

Så säger de äldre i de trakter jag växte upp. De är döda nu så de slipper kritiken.
Citera
2025-12-16, 22:03
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Så säger de äldre i de trakter jag växte upp. De är döda nu så de slipper kritiken.

Det säger gamla östgötar också - "En får tacke!".

Det jag syftar på är dock 50-åriga "tjejer" med akademisk utbildning, så tycker att det är sexistiskt att säga "man".
Citera
2025-12-16, 22:04
Medlem
Citat:
Mycket låter ju fel för att det finns alternativa tolkningar.

"Vi ska anställa mindre poliser", låter inte skitbra...
Beror på.. Är man kriminell så kanske det är fördelaktigt..
Citera
2025-12-16, 22:06
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Vilket i-lands problem
Citera
2025-12-16, 22:11
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det säger gamla östgötar också - "En får tacke!".

Det jag syftar på är dock 50-åriga "tjejer" med akademisk utbildning, så tycker att det är sexistiskt att säga "man".

Jag tror vi diskuterat detta innan, haha.

Är akademiker och har inte sett den trenden, men man grupperar sig ju lite olika.

På min tid lärdes vi att säga "jag" istf "man", för på den tiden ansågs det att man inte ville ta äkta ansvar om man sa man när det verkligen gällde en själv. T ex "jag blir ju hungrig", inte "man blir ju hungrig".
Citera
2025-12-16, 22:12
Medlem
Tills 80-talet var det bara norrlänningar som sade han när det skulle vara honom, men ingen sade hon isf henne. Ett stort problem är att många inte vet skillnaden mellan "de" och "dem".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in