2025-12-16, 20:01
Medlem
Tearsinrains avatar
Det är ju ett större problem än de/dem. Varje dag ser eller hör jag folk som skriver han när det ska vara honom eller hon när det ska vara henne eller tvärtom. Varje dag. Till och med i filmer och serier.

"Jag känner han" hör man väldigt ofta. "Jag känner honom" heter det för fan.
Citera
2025-12-16, 20:11
Medlem
Queutards avatar
Ja, folk och fä har alldeles tappat språkförmågan nuförtiden. Man säger hon och henne i nominativ och dativ, men sedan går det fel i ackusativ (hana, inte hon) och genitiv (hennar, inte hennes).
Citera
2025-12-16, 20:28
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Det är ju ett större problem än de/dem. Varje dag ser eller hör jag folk som skriver han när det ska vara honom eller hon när det ska vara henne eller tvärtom. Varje dag. Till och med i filmer och serier.

Att höra "känner han" är inte detsamma som att det skrivs så. Dialektalt finns många oegentligheter rent grammatiskt i talspråk
Citera
2025-12-16, 20:30
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

That Mitchell and Webb Look - Grammar Nazi

Det här måste vara som porr för dig.

Nä men jag förstår precis vad du menar, folk som skriver sej och dej var nåt som retade gallfeber på mig ett tag.
Citera
2025-12-16, 20:37
Medlem
Citat:

Det värsta är ju när det är nån feminist som översatt vissa saker och skriver hen i texten.
Citera
2025-12-16, 20:42
Bannlyst
Citat:

Det beror nog lite på var man bor någonstans.
Citera
2025-12-16, 20:44
Medlem
Citat:

Håller med dig känns väldigt svårt med han/honom.
Citera
2025-12-16, 20:54
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Att höra "känner han" är inte detsamma som att det skrivs så. Dialektalt finns många oegentligheter rent grammatiskt i talspråk
Man kan ju både höra det och läsa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tesomiw
Det beror nog lite på var man bor någonstans.
Hör allt från skåningar till norrlänningar ha fel. Ska vi ta en kändis så säger Truls Möregårdh aldrig honom. Alltid exempelvis "Senast jag mötte han så vann jag"
Citera
2025-12-16, 20:54
Medlem
Med tanke på att de allra flesta varken har problem med jag- mig, vi - oss, eller they - them, så är det inte så jävla svårt med de - dem heller. Man KAN tänka efter innan man skriver/öppnar käften.
Citera
2025-12-16, 20:57
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Med tanke på att de allra flesta varken har problem med jag- mig, vi - oss, eller they - them, så är det inte så jävla svårt med de - dem heller. Man KAN tänka efter innan man skriver/öppnar käften.
När jag gick i skolan var det under en period godkänt att skriva "dom" istället för de/dem. Jag ägnade något år senare 5 minuter åt att lära mig. Är mycket gnäll på de/dem men hör sällan gnäll på han/honom (förutom i "En man som heter Ove")
Citera
2025-12-16, 21:00
Medlem
Det största vanliga misstaget jag märker är att inte kunna åtskilja mängd och antal. Även språkbegåvade journalister gör det väldigt ofta.

"Det är mycket poliser här" - antal, därav många
Du säger ju exempelvis inte "Hur många kaffe vill du ha i din kopp?"

Tycker man aldrig hör något om detta.
Citera
2025-12-16, 21:03
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Man kan ju både höra det och läsa det.
Men nu sa du hörde. Så att en del bonnläppar inte kan skriva enligt nationell standard är att jämställa med att utbildat folk inte kan regeln för de/dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in