2025-12-16, 19:47
Medlem
sonicguides avatar
Kan man inte bara göra lite hypnos på honom och se vad han egentligen minns. Ge han 50 000 och direktsänd. Det känns så konstigt att den här typen av diskussion kan pågå så länge....
Citera
2025-12-16, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag konstaterar fakta. Det handlar inte om kvalitet och pris, det handlar om den rådande kulturen och hur ett verk betraktas i det samhället vid en viss tidpunkt.

Men nu hittar du ju på en helt egen betydelse till ordet som inte existerar i ordboken. Vilket är fine, antar jag, men du borde vara klar över gentemot dig själv och omgivningen att du har en personlig definition av ordet.

Ett exempel vore att jag kallade person X för mördare och spammar på att person X är en mördare. Men för mig så är en mördare någon som slaktar ett djur. I min värld blir det säkert rätt men ordet mördare har ju en helt annan definition och betyder något väldigt speciellt. Samma med ordet konstnär. Så den enda faktan du konstaterar är att du inte klarar av att skilja på din egna åsikt och hur ett ord defineras enligt ordboken

Citat:
Synonymer till konstnär är yrkesidkare,konstidkare, artist, yrkesman och arbetare
Citera
2025-12-16, 19:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Men nu hittar du ju på en helt egen betydelse till ordet som inte existerar i ordboken. Vilket är fine, antar jag, men du borde vara klar över gentemot dig själv och omgivningen att du har en personlig definition av ordet.

Ett exempel vore att jag kallade person X för mördare och spammar på att person X är en mördare. Men för mig så är en mördare någon som slaktar ett djur. I min värld blir det säkert rätt men ordet mördare har ju en helt annan definition och betyder något väldigt speciellt. Samma med ordet konstnär. Så den enda faktan du konstaterar är att du inte klarar av att skilja på din egna åsikt och hur ett ord defineras enligt ordboken
Jag hittar inte på. Det är så det funkar. Du får nog fundera en sväng extra.
Citera
2025-12-16, 19:52
Medlem
Citat:
Jag hittar inte på. Det är så det funkar. Du får nog fundera en sväng extra.

Ett ord har en bestämd betydelse. Vad du, din morsa eller någon pantad batikhäxa på kvällskurserna på folkets hus tutat i dig är helt irrelevant. Om du inte själv förstår att ord betyder saker så är du ju helt tappad.
Citera
2025-12-16, 19:52
Medlem
99% fruntimmer som försvarar Joakim på Facebook. Men dom andra 1%, vad ska man kalla dom? Inte män skulle jag säga
Citera
2025-12-16, 19:56
Medlem
Antipats avatar
Citat:
Men nu hittar du ju på en helt egen betydelse till ordet som inte existerar i ordboken. ....

Ni två, get a fucking room. Finns säkert nått språkforum.
Senast redigerad av Antipat 2025-12-16 kl. 19:56. Anledning: .
Citera
2025-12-16, 19:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Kan man inte bara göra lite hypnos på honom och se vad han egentligen minns. Ge han 50 000 och direktsänd. Det känns så konstigt att den här typen av diskussion kan pågå så länge....
Plus med en lögndetektor.
Citera
2025-12-16, 19:57
Medlem
Vad är detta! Helt obegripligt!

Jag ser framför mig hur alla blir sams och bästa vänner igen. De kan lägga upp 1000 Youtube videos och fortsätta tjäna pengar, för detta är deras levebröd. Skriva en ny bok och kanske göra en egenproducerad dokumentärserie hur de tagit sig vidare detta trauma. Jag tror de har en grupp-chatt på gång redan där de lägger upp strategin! :-D
Citera
Medlem
https://youtu.be/JLANnB8GMtk?si=MTEdr6TlmeUOUpnj

Har sett att några frågat när han började minnas saker, här är en video där han precis fått ut papper ifrån socialen och där han säger att han börjar minnas mer och mer. Mängden papper ifrån socialen har jag tidigare skrivit om och hur den har minskat ifrån ca 6000 papper, till 3000 och ner till de dokument som Joakim lagt ut som är ca 200 stycken.

Tycker att dokumentären som helhet är bra men det hade förmodligen behövts lika många program till för att få med allt han sysslat med och alla han hängt ut. Synd att de inte tog med hur han senast i år hotade byggnadsnämnden med att hänga ut dom på sociala medier för att de förbjöd han att hyra ut på airbnb.
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ett ord har en bestämd betydelse. Vad du, din morsa eller någon pantad batikhäxa på kvällskurserna på folkets hus tutat i dig är helt irrelevant. Om du inte själv förstår att ord betyder saker så är du ju helt tappad.
Jag säger ju raka motsatsen. En konstnär är en person som samhället definierar som konstnär, och det kan vara olika och skiftar över tid.
Citera
2025-12-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antipat
Ni två, get a fucking room. Finns säkert nått språkforum.

Mnja. Nu var ju diskussionen gällande huruvida det var korrekt av SVT att benämna Widerstedt som "konstnär" istället för "sexarbetare", "f.d misslyckad porrskådis" eller helt enkelt bara "luder".
Citera
2025-12-16, 20:00
Medlem
Citat:
Jag säger ju raka motsatsen. En konstnär är en person som samhället definierar som konstnär, och det kan vara olika och skiftar över tid.

Ja. Och då har du en egen hittepå definition av ordet. För oss andra så defineras ett ord enligt ordboken. Det är så vi kommunicerar med varandra på ett begripligt vis. Alltså att ord betyder specifika saker, du kan slå upp ord i en ordbok, och vi använder oss av dessa orden för att kommunicera begripligt med varandra.

Vad du gör är att fantisera ihop en personlig definition av ordet, som inte står med när man slår upp ordet i en ordbok. Vilket kan vara fine antar jag men som sagt så måste du vara klar med dig själv och med omgivningen att du har en egen hittepå definition av ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in