2025-12-16, 19:03
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Det är möjligt att dina utmaningar kommer ligga i att du måste “bli vän” med tanken på att det inte går att rädda alla, alltid.

Med lite tur tar kanske din autism bromsar dom överempatiska sidorna som tycks förfölja en adhd-person och därav inte blir totalt förkrossad ifall det inte gick att rädda Greta 93 som ligger på hemmet och får palliativ vård.
Det är sas inte logiskt att du ska offra ditt liv för henne (kändes fel att skriva men tror du förstår).
Ditt egna liv är minst lika viktigt som som någon annans.

Som tur är rycker inte brandmän ut 8h per dag som på en “vanlig” arbetsplats.
Men kom ihåg återhämtning, och särskilt om du har en högre processhastighet och lätt för att hamna i hyperfokus.

Det förvånar mig att just brandmän har förbud mot diagnoser. Det är vanligt med adhd i akutsjukvården och brandmän tar väl också snabba livsavgörande beslut?
Jag har Autism och ADHD och har även hög empati! Jag upplever inte att min autism gör mig mindre empatisk! Jag skulle inte klara av att se folk dö som jag inte kunnat rädda! Har redan ptsd av att jag sett mycket och varit med om mycket och jag skulle inte kunna hantera och kunna sova efter en dag där jag inte kunnat rädda tant Agda 85 med katter som blivit innebrända. Och så är det mycket annat som skulle göra mig totalt oduglig som brandman eller polis!

Alla är olika och alla med diagnoser är också olika och diagnoser som autism och adhd kan också vara en förbannat stark styrka i olika egenskaper också!

Jag tror bara inte ts ska gå in och mörka att han har diagnoser!
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-12-16 kl. 19:09.
Citera
2025-12-16, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theicebear
Ja en annan grej som som har blivit större på senaste är att ompröva sin diagnos i vuxen ålder om man känner att man har vuxit ifrån den och förändrats. Det skulle kanske vara något att ge ett försök om man vill ha ett yrke som oftast kräver att man är diagnos fri.

Jaha det får jag nog göra, annars blir det nog svårt att bli antagen
Citera
2025-12-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Fail redan när du skapade tråden! Nej du bör inte bli brandman! Om du går dit och är ärlig med dina diagnoser och du får och kan gå igenom utbildningen och du klarar det och blir brandman ser jag inga problem med dina diagnoser - men nu är tyvärr läget annorlunda!

Tänker på några olämpliga diagnosmänniskor jag mött inom omsorg! Av någon jävla anledning så säger dom att dom tänker bli polis när dom inte klarar av sitt eget liv och jobbet inom omsorg!

Det var mest för att se folks åsikter på det oetiska att ljuga. Det är klart att jag inte vill göra det, jag letar aktivt efter andra alternativ.
Citera
2025-12-16, 19:08
Medlem
Jag har ADHD och jag kan lova dig att om du undviker att tala om det så kommer det inte ta långt tid innan folk börja märka att du är annorlunda. Pratar från erfarenhet, bättre å va ärlig.
Citera
2025-12-16, 19:13
Medlem
Citat:
Det är möjligt att dina utmaningar kommer ligga i att du måste “bli vän” med tanken på att det inte går att rädda alla, alltid.

Med lite tur tar kanske din autism bromsar dom överempatiska sidorna som tycks förfölja en adhd-person och därav inte blir totalt förkrossad ifall det inte gick att rädda Greta 93 som ligger på hemmet och får palliativ vård.
Det är sas inte logiskt att du ska offra ditt liv för henne (kändes fel att skriva men tror du förstår).
Ditt egna liv är minst lika viktigt som som någon annans.

Som tur är rycker inte brandmän ut 8h per dag som på en “vanlig” arbetsplats.
Men kom ihåg återhämtning, och särskilt om du har en högre processhastighet och lätt för att hamna i hyperfokus.

Det förvånar mig att just brandmän har förbud mot diagnoser. Det är vanligt med adhd i akutsjukvården och brandmän tar väl också snabba livsavgörande beslut?

Haha ja jag förstår precis, må Greta 93 vila i frid. Ja det känns som att man kommer bli väldigt ledsen de första gångerna men jag antar att man blir bättre på att processera o hantera död och avskurna kroppsdelar med tiden, o har hört att brandmänskollegor är väldigt tajta och stöttar varandra.

Ja jag förstår inte heller, det har fått mycket kritik från t.ex DO. Det är ju väldigt gammaldags att avfärda någon enbart på grund av diagnoser. Mycket av det vi "känner till" om diagnoser som ADHD och autism är fördomar även fast de såklart stämmer i vissa fall också.

Även fast det finns många svagheter med diagnoserna så finns det styrkor. Neurotypiska personer likaså.
Citera
2025-12-16, 19:15
Medlem
Citat:
Jag har Autism och ADHD och har även hög empati! Jag upplever inte att min autism gör mig mindre empatisk! Jag skulle inte klara av att se folk dö som jag inte kunnat rädda! Har redan ptsd av att jag sett mycket och varit med om mycket och jag skulle inte kunna hantera och kunna sova efter en dag där jag inte kunnat rädda tant Agda 85 med katter som blivit innebrända. Och så är det mycket annat som skulle göra mig totalt oduglig som brandman eller polis!

Alla är olika och alla med diagnoser är också olika och diagnoser som autism och adhd kan också vara en förbannat stark styrka i olika egenskaper också!

Jag lovar jag kommer inte ljuga om det
Citera
2025-12-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powerpuffprincess
Jag har ADHD och jag kan lova dig att om du undviker att tala om det så kommer det inte ta långt tid innan folk börja märka att du är annorlunda. Pratar från erfarenhet, bättre å va ärlig.

Ja jag förstår men jag är väldigt bra på att maskera, men givetvis, det kan ju leda till utbrändhet och det går inte att lösa med en brandsläckare hahaha
Citera
2025-12-16, 19:16
Medlem
Vem0ths avatar
Nej, för samhällsviktiga funktioner som brandmän är det inte bra att ljuga om det. Däremot kan man accepteras in om man verkligen brinner för att bli brandman och genomgå alla prövningar. Om man klarar prövningarna så nog det värsta som kan ske är att bli reserv dvs du jobbar när för många är sjuka eller lediga. Men tror inte att du kommer få en heltidstjänst som brandman med dem diagnoserna.
Citera
2025-12-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Nej, för samhällsviktiga funktioner som brandmän är det inte bra att ljuga om det. Däremot kan man accepteras in om man verkligen brinner för att bli brandman och genomgå alla prövningar. Om man klarar prövningarna så nog det värsta som kan ske är att bli reserv dvs du jobbar när för många är sjuka eller lediga. Men tror inte att du kommer få en heltidstjänst som brandman med dem diagnoserna.

Okej tack för ärligheten och din fantastiska pun!
Citera
2025-12-16, 19:19
Avslutad
Though shit. Är väl av en god anledning de sållar med hjälp av de diagnoserna?
Citera
2025-12-16, 19:23
Medlem
Citat:
Fail redan när du skapade tråden! Nej du bör inte bli brandman! Om du går dit och är ärlig med dina diagnoser och du får och kan gå igenom utbildningen och du klarar det och blir brandman ser jag inga problem med dina diagnoser - men nu är tyvärr läget annorlunda!

Tänker på några olämpliga diagnosmänniskor jag mött inom omsorg! Av någon jävla anledning så säger dom att dom tänker bli polis när dom inte klarar av sitt eget liv och jobbet inom omsorg!

Citat:

Har inte själv autism så mina fördomar säger att det logiska i bästa fall kan “stötta upp”.
Själv reder jag inte ens ut att följa nyheterna.
Hade jag utsatt mig själv för det dagligen hade jag redan kollapsat, för längesedan.

Jag tror att TS vinner på att vara öppen om sina diagnoser. Och ännu bättre om han får ett utlåtande med sig från psykiatrin.
Citera
2025-12-16, 19:35
Medlem
Citat:
Har inte själv autism så mina fördomar säger att det logiska i bästa fall kan “stötta upp”.
Själv reder jag inte ens ut att följa nyheterna.
Hade jag utsatt mig själv för det dagligen hade jag redan kollapsat, för längesedan.

Jag tror att TS vinner på att vara öppen om sina diagnoser. Och ännu bättre om han får ett utlåtande med sig från psykiatrin.

Utlåtande från psykiatrin låter bra, man ska ju inte gömma sitt riktiga jag har ju alla fått höra ända sedan barnsben
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in