2025-12-16, 16:36
Medlem
Hej!

Jag har autism och ADHD men det enda jag vill är att bli brandman. För att kunna göra SMO-utbildningen får man ej ha dessa diagnoser. Det är inte olagligt att ljuga om det men ifall någon får nys om att jag har dessa diagnoser så kan jag bli avskedad m.m.

Ni kanske tänker att jag är en risk för samhället ifall jag ljuger om detta och sedan inte kan rädda folk i nöd, men jag har väldigt, väldigt lindriga "symtom" och jag är stark psykiskt, och tränar just nu på min fysik. Jag vet att jag kommer bli en fantastisk brandman.

Vad tycker ni att jag ska göra, ljuga eller riskera att inte få gå SMO-utbildningen?
Btw, vill INTE bli deltidsbrandman.
Citera
2025-12-16, 16:41
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Ljuger du och undanhåller dina i sammanhanget svåra diagnoser riskerar du att utsätta såväl dina kollegor som de personer du ska rädda för fara. Men du kanske tycker det är värt det, för att ha ditt drömjobb? Lajva brandman hemma på kammaren istället, vi i det verkliga samhället vill inte ha dig som brandman, skaffa ett jobb som du är mer lämpad för. Lycka till med ditt liv, korkskalle.
Citera
2025-12-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Ljuger du och undanhåller dina i sammanhanget svåra diagnoser riskerar du att utsätta såväl dina kollegor som de personer du ska rädda för fara. Men du kanske tycker det är värt det, för att ha ditt drömjobb? Lajva brandman hemma på kammaren istället, vi i det verkliga samhället vill inte ha dig som brandman, skaffa ett jobb som du är mer lämpad för. Lycka till med ditt liv, korkskalle.

Fast inom polisen och militären kan man ha dessa diagnoser. Det är inte diagnoserna i sig som är farliga
Citera
2025-12-16, 16:47
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Att du tänker mörka dina diagnoser för att runda lämplighetskraven bevisar att du defacto är olämplig i yrkesrollen. Det där förbudet existerar av en anledning. Ljuger och bedrar för att uppnå sina mål oavsett konsekvenser för andra, check.

Dina "symptom" är f ö inte lindriga om de är så tydliga att du öht fått diagnosen. Saknar självinsikt, check.
Citera
2025-12-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Att du tänker mörka dina diagnoser för att runda lämplighetskraven bevisar att du defacto är olämplig i yrkesrollen. Det där förbudet existerar av en anledning. Ljuger och bedrar för att uppnå sina mål oavsett konsekvenser för andra, check.

Dina "symptom" är f ö inte lindriga om de är så tydliga att du öht fått diagnosen. Saknar självinsikt, check.

Nej det var en tanke, tror inte jag har det i mig att faktiskt ljuga om det. Ville bara höra vad ni tänkte om hela grejen
Citera
2025-12-16, 16:52
Medlem
Vid urvalet begärs det in journaluppgifter. Där finns väl dina diagnoser noterade.
Citera
2025-12-16, 16:54
Medlem
Är du ts diagnostiserad med med ADHD eller är det något du själv anser dig ha?
Citera
2025-12-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vid urvalet begärs det in journaluppgifter. Där finns väl dina diagnoser noterade.

Om jag inte har några diagnoser i min journal, då behöver väl inte mina diagnoser räknas? Kanske psykologen diagnostiserade fel.
Citera
2025-12-16, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Är du ts diagnostiserad med med ADHD eller är det något du själv anser dig ha?

Jag blev diagnostiserad när jag var 16 år med ADHD (fast mer åt ADD hållet), samt autism. Men känner att jag maskerat o levt så länge i en så neurotypisk vardag att jag vant mig
Citera
2025-12-16, 16:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stinkbug4
Fast inom polisen och militären kan man ha dessa diagnoser. Det är inte diagnoserna i sig som är farliga

Nej och inte till brandman heller, de kommer att begära in ett läkarintyg/friskintyg!
Citera
2025-12-16, 17:03
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Om jag inte har några diagnoser i min journal, då behöver väl inte mina diagnoser räknas? Kanske psykologen diagnostiserade fel.

Citat:
Jag blev diagnostiserad när jag var 16 år med ADHD (fast mer åt ADD hållet), samt autism. Men känner att jag maskerat o levt så länge i en så neurotypisk vardag att jag vant mig

Är du efterbliven också?
Citera
2025-12-16, 17:15
Medlem
Din adhd kan möjligen vara perfekt för att vara just brandman. Speciellt om du får hyperfokus.
Autismen kan säkert vara toppen för analys av risker.

Audhd där du är mentalt stabil i övrigt låter som en perfekt kombo för att arbeta som brandman.

Du kanske kan be om ett utlåtande från psykiatrin som man gör för dom som ska gå en polisutbildning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in