2025-12-16, 17:17
Avstängd
Sagodjurs avatar
det är lite trist att det inte finns fler dataspel där man är brandman tror kanske det skulle räcka med det kanske.
Citera
2025-12-16, 17:50
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stinkbug4
Jag blev diagnostiserad när jag var 16 år med ADHD (fast mer åt ADD hållet), samt autism. Men känner att jag maskerat o levt så länge i en så neurotypisk vardag att jag vant mig
Just detta att du tidigt blev diagnostiserad tyder på ganska allvarliga problem. ADHD är ju normalt sett en diagnos som man får tjata sig till, ofta efter en lång historik av problem i vardagen.
Citera
2025-12-16, 17:56
Medlem
Tycker inte du ska ljuga men samtidigt är det ingenting du behöver nämna om dom inte frågar eller kollar upp.

Du vet nog själv om du är lämplig för yrket eller ej. ADHD och Autism är rätt breda spektrum och ingen kan säga om du är lämplig eller ej enbart för en diagnos. Vissa tror att man är ett Greta-mongo eller dampbarn bara för att man har ADHD / Autism.

Folk är för besatta av diagnoser, "labels" och psykologer tycks älska att dela ut dem idag.
Citera
2025-12-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Just detta att du tidigt blev diagnostiserad tyder på ganska allvarliga problem. ADHD är ju normalt sett en diagnos som man får tjata sig till, ofta efter en lång historik av problem i vardagen.
Blev diagnostiserad vid 13 års ålder med mycket problem. Nu vid 19 års ålder har jag inga som helst problem i vardagen utan har jag endast positiva följder av min ADHD.

Jag testade massa olika mediciner men slutade med medicinering nära jag skulle börja högstadiet. Jag skulle inte vara en ”fara” för samhället i någon av dessa arbeten pågrund av min diagnos.
Citera
2025-12-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Din adhd kan möjligen vara perfekt för att vara just brandman. Speciellt om du får hyperfokus.
Autismen kan säkert vara toppen för analys av risker.

Audhd där du är mentalt stabil i övrigt låter som en perfekt kombo för att arbeta som brandman.

Du kanske kan be om ett utlåtande från psykiatrin som man gör för dom som ska gå en polisutbildning?

Tack för ett faktiskt hjälpsamt svar! Jag ska kika in det, tack
Citera
2025-12-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Tycker inte du ska ljuga men samtidigt är det ingenting du behöver nämna om dom inte frågar eller kollar upp.

Du vet nog själv om du är lämplig för yrket eller ej. ADHD och Autism är rätt breda spektrum och ingen kan säga om du är lämplig eller ej enbart för en diagnos. Vissa tror att man är ett Greta-mongo eller dampbarn bara för att man har ADHD / Autism.

Folk är för besatta av diagnoser, "labels" och psykologer tycks älska att dela ut dem idag.

Haha, ja jag kan inget mer än hålla med dig där. Läst många otrevligheter här angående mina diagnoser men man känner ju sig själv bäst än andras fördomar.
Citera
2025-12-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theicebear
Blev diagnostiserad vid 13 års ålder med mycket problem. Nu vid 19 års ålder har jag inga som helst problem i vardagen utan har jag endast positiva följder av min ADHD.

Jag testade massa olika mediciner men slutade med medicinering nära jag skulle börja högstadiet. Jag skulle inte vara en ”fara” för samhället i någon av dessa arbeten pågrund av min diagnos.

Det verkar som att den diagnos-utredningen tjänade dig väl, kul att höra att det blivit bättre för dig (folk tycks inte veta att även de med diagnoser kan växa och förändras).
Citera
2025-12-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Är du efterbliven också?

Med tanke på din smala förståelse (du verkar inte alls kunna se andras perspektiv) och tålamod för de som ej är du själv, så skulle jag vilja hävda att det du verkar anklaga mig för är en projicering av din verklighet. Hoppas du får hjälp!
Citera
2025-12-16, 18:25
Medlem
Citat:
Det verkar som att den diagnos-utredningen tjänade dig väl, kul att höra att det blivit bättre för dig (folk tycks inte veta att även de med diagnoser kan växa och förändras).
Ja en annan grej som som har blivit större på senaste är att ompröva sin diagnos i vuxen ålder om man känner att man har vuxit ifrån den och förändrats. Det skulle kanske vara något att ge ett försök om man vill ha ett yrke som oftast kräver att man är diagnos fri.
Citera
2025-12-16, 18:29
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Med tanke på din smala förståelse (du verkar inte alls kunna se andras perspektiv) och tålamod för de som ej är du själv, så skulle jag vilja hävda att det du verkar anklaga mig för är en projicering av din verklighet. Hoppas du får hjälp!

Min smala förståelse för din efterblivenhet, eftersom du tycks tro att dina diagnoser inte står i din journal.
Citera
2025-12-16, 18:46
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Fail redan när du skapade tråden! Nej du bör inte bli brandman! Om du går dit och är ärlig med dina diagnoser och du får och kan gå igenom utbildningen och du klarar det och blir brandman ser jag inga problem med dina diagnoser - men nu är tyvärr läget annorlunda!

Tänker på några olämpliga diagnosmänniskor jag mött inom omsorg! Av någon jävla anledning så säger dom att dom tänker bli polis när dom inte klarar av sitt eget liv och jobbet inom omsorg!
Citera
2025-12-16, 18:51
Medlem
Citat:
Tack för ett faktiskt hjälpsamt svar! Jag ska kika in det, tack

Det är möjligt att dina utmaningar kommer ligga i att du måste “bli vän” med tanken på att det inte går att rädda alla, alltid.

Med lite tur tar kanske din autism bromsar dom överempatiska sidorna som tycks förfölja en adhd-person och därav inte blir totalt förkrossad ifall det inte gick att rädda Greta 93 som ligger på hemmet och får palliativ vård.
Det är sas inte logiskt att du ska offra ditt liv för henne (kändes fel att skriva men tror du förstår).
Ditt egna liv är minst lika viktigt som som någon annans.

Som tur är rycker inte brandmän ut 8h per dag som på en “vanlig” arbetsplats.
Men kom ihåg återhämtning, och särskilt om du har en högre processhastighet och lätt för att hamna i hyperfokus.

Det förvånar mig att just brandmän har förbud mot diagnoser. Det är vanligt med adhd i akutsjukvården och brandmän tar väl också snabba livsavgörande beslut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in