Citat:
Ursprungligen postat av
Detvarbrade
Nej... nu är vi inne i fantasier. För att de ens ska gå till fogden så ska hon först missat en hel del och de händer inte...
- inkasso bolag försökt få pengar och de ska medvetet då inte ha betalats eller inte kunnats betalats. Tar lång tid innan de skickar till fogden. De flesta bolagen drar på de.
- för att utmätning ska måste. Ska personen delges - delgivning skickas för underskrift med bankid eller delgivningsman letar upp personen.
- sedan skickas förslag på utmätning som är alla inkomster, allting man äger och likande. Konton kollas osv osv. Tex privatspar- till barn och vuxna tas, privata pensionkonton tas osv.
- sedan ges personen möjlighet att kommentera eller ändra i sin utmätning
- sedan skickas utmätningen till HR/Lön hos arbetsgivaren
Och sedan börjar en utmätning på lönen.
De är således en väldigt LÅNG process.
Så nej. Snarare ekonomiskt våld än urkund. I en seperation kan han vägra ta på sig kanske lån som egentligen är hans eller tvärtom .
Jag har inte menat att det är fantasi.. Jag utgick direkt vad som står på kronofogden sajt..
Jo jag vet hur inkasso fungerar nu för tiden när jag läst i forum hur de kan behandla människor så illa..
De kan göra en kreditupplysning på en person och ser att personen har flera skulder hos Kronofogden..
Då struntar inkassobolag att skicka in det till kronofogden..
Inkassobolagen har ockerräntor dessutom och sedan kan de sälja skulder mellan olika inkassobolag...
Får en person skuldsanering godkänd så ingår alla skulder i detta även inkasso.. Dock inte nya skulder efter godkänt beslut..
Men man kan även få nedslag på skuldsanering om en viss procentsats av inkasso och kreditbolag inte godkänner att en skuldsanering ska inledas..
Det beror på liknande det du skriver..
Ser de att kronofogden får in utmätning på lönen, så ser övriga bolagen som väntar på att skicka in till kronofogden för indrivning..
Vad tror du om hon har fått avslag på skuldsanering då det finns utrymme för utmätning av lönen...
Det andra du beskriver är jag medveten om processen att det tar tid ifrån start..
Står på kronofogdens sajt väldigt bra formulerat dessutom så alla kan förstå skriften...
Men jag förstår inte vad ekonomiskt våld är för något som finns i tråden 🥵
Jag har undrat det en tid..
Är så himla många nya ord nuförtiden så jag håller blir skolbarn på nytt imellanåt..