2025-12-16, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvarbrade
De gjorde han inte. De var separerade eller ja om jag förstod pojken korrek när han pratade med mitt barn så var de mitt uppe i de.

Jag tycker inte det känns så rimligt att hon skulle varit rädd för pappan och att han var våldsam eller att hon/de levde under hot pga pappan. Det borde varit en lättnad då för henne om han försvinner ur deras liv och redan verkade ha flyttat ut. Om hon har levt i en hotfull relation med honom men de äntligen separerar bör hon känna frihet trots skulder, för de kan man åtminstone beta av med tiden. Men istället när han har flyttat ut drar hon ned persiennerna och tar livet av sin pojke och sig själv?

Du nämnde också själv det med bilen säkert var pga separationen och att de antagligen skulle dela upp saker, så hon fick bilen tills hon insåg det skulle påverka hennes avbetalning av skulder så då skrev de över den på honom igen. Då ville han ju hjälpa henne utifrån vad jag läser? Låter inte som en kontrollerande och hotfull partner, men självklart vet vi inget egentligen.

Jag tycker det är tydligt du tyvärr är färgad av dina egna åsikter om kvinnan. Förstår det är en chock att acceptera att en tillsynes normal individ som du har träffat utför detta hemska mordet på sitt eget barn. Men oavsett bör man inte spä på att pappan var våldsam utan några bevis, vad hemskt det måste vara att förlora sitt barn och sedan behöva läsa dessa saker om sig själv online.
Citera
Medlem
Eller vi vet ganska mycket faktiskt. Insåg jag

Citat:
Exakt så
Sen kan de finnas flera andra frågeställningar och innan analys från rättsmedicin vet ingen. Men pappan är släppt snabbt - av olika anledningar förmodligen.

Motivet är de intressanta helt klart. Att ett oskyldigt barn fått sätta livet till, de vet vi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Jag tror inte alls. Enligt min erfarenhet kan saker förändras. Just nu är det mamman som jag tänker/tror är den skyldige för att ha dödat sitt barn. Som sagt, jag är mest nyfiken på motivet.

Du skrev precis att du var ironisk när du skrev att pappan inte hade någonting med mordet att göra. Så uttalar sig inte direkt någon som är nyfiken och öppen för olika möjliga förklaringar. När jag läser resten av dina inlägg i den här tråden går de alla i exakt samma riktning. Pappan måste vara skyldig till någonting.
Citera
2025-12-16, 01:07
Medlem
Citat:
Du diskuterar mest med dig själv. Innan du fortsätter - läs kring föräldrar som mördar barn och orsakerna bakom eller motiven. Återkom sen vad statistiken säger. Så kanske du inser att jag och även fler är inte fel på de. Utifrån den aspekten. Men att märka ord när de diskuteras i olika teorier - de brukar bara vara ett sätt att skapa konflikt och synas samt höras lite.

Nej, jag bemöter dig i allra högsta grad.

Haha, vilken forskning då, som säger att det alltid är den ene förälderns fel när den andre föräldern mördar eller att det enda sättet att få ett barn ur en hederskontext är att mörda barnet?

Statistik är för övrigt bara statistik över vad som är vanligt (eller vad vi tror är vanligt, är ju inte som att statistik eller tolkning av statistik aldrig visar sig vara felaktig), det säger ingenting om vad som måste hänt i ett enskilt fall. Rent statistiskt borde inga föräldrar mörda sina barn, eftersom nästan inga föräldrar gör det. Men att nästan inga föräldrar gör någonting betyder ju inte att man kan utgå från att inga mördade barn kan ha mördats av sina föräldrar, eftersom så gott som inga föräldrar mördar barn...
Citera
2025-12-16, 01:10
Medlem
Men du... heder är mord. De hoppas jag väl att du ändå vet, vad hedersrelaterat brott är och innebörden av de. De innebär att de barnen hade inte överlevt. Och hade de det, så hade hälften suttit här inne och slängt rasistiska saker om dom, framförallt om de agerat enligt deras kultur. Då hade hälften av er önskat att de inte levde. Jävla dubbelmoral rent ut sagt... Heder har Sverige inget skydd emot, inget annat land heller. Då de är i familjesystem, inte enskilda individer.
De 2 barnen hade inte överlevt hur som, familjen är än idag hotade och förföljda. Sen nej barnamord är aldrig berättigat, men de ör inte heder heller.
De är däremot en förklaring att förstå varför hon gjorde de valet. De framkommer extremt tydligt i den boken som är skriven

Nej de handlar om att förstå. De är du som vägrar förstå faktiskt. De är inte jag som skriver statistiken, inte heller är de jag som hittar på polisen gärningsmannaprofiler eller hur utredningar bedrivs.

Men de är bra naivt och tro att pappan absolut inte skulle vara övervakad. Rättsmedicin har inte ens kommit än. Ingen dödsorsak är fastställd.... återkommande i liknande händelser så släpps den gripna personer för polisen behöver mer bevis. De är inte ovanligt

Men i detta tror jag de är mamman. Rätt säker, men man vaknar inte upp en dag som mamma och känner "nemen idag har vi lite och göra. Så jag tar livet av mitt barn och sig mig själv"
Riktigt så har de inte gått till

Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Personen du just försvarar har pratat om mord på barn som enda utvägen för heder. Det ligger i mina ögon farligt nära att säga att barnamord i vissa lägen är berättigade.

Vidare, om du läser sammanställning i mitt ovanstående inlägg är det väldigt uppenbart att det inte handlar om att förstå i största allmänhet, utan om att överföra skuld från mamman, som vederbörande sympatiserar med och tycker synd om, till pappan, som vederbörande inte sympatiserar med (och inte heller verkar tycka synd om).

Se mitt svar till MrsGossip ovan. När man letar med ljus och lykta efter förmildrande omständigheter och sätt att överföra skuld från den som mördat till mördarens partner är man inte ute efter sanningen som sådan, men har ett annat syfte.

Vadå "enda utväg"? Och vadå man kan inte döma förrän man själv varit lika trängd? Du vet ju inte ens hur trängd hon var. Hon kanske bara var en psykopat som ville hämnas på sin man för att han skilde sig och var på väg att ta barnet ifrån henne? Men även om hon var trängd, så spelar det ingen roll. Man mördar inte sitt barn för det. Och det är någonting den överväldigande majoriteten människor fattar. Om du inte fattar det, utan tror att du kanske också skulle kunna få för dig att mörda dina barn om du blev trängd nog, så ska du låta bli att skaffa barn. Enkelt.

Och avslutningsvis, kanske att sonen haft ett liv med pappan om mamman låtit bli att mörda honom? Vadå kanske? Det är väl givet att det är precis det han hade haft. Ett liv utan henne, men det kanske inte var någon större förlust ändå.
Citera
2025-12-16, 01:11
Medlem
Citat:
Eller vi vet ganska mycket faktiskt. Insåg jag

Jag har en fundering som du kanske kan svara på. Någonstans stod det att hon träffade en ny för något år sedan och efter det blev hon lite mindre social. Är den ”nya” pappan eller en annan man? Var inte hon tillsammans med barnets pappa i åtminstone 10 år sen de fick barnet eller var de inte ett par första åren och sedan blev de tillsammans när barnet var lite större? Är det något du vet?
Citera
2025-12-16, 01:11
Medlem
I samtliga studier som görs kring ämnet. Så finns motiv och bakomliggande orsaker.

Du kan inte lämna en hederskultur. De ser du väl varje år i sverige hur bra de går.

Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Nej, jag bemöter dig i allra högsta grad.

Haha, vilken forskning då, som säger att det alltid är den ene förälderns fel när den andre föräldern mördar eller att det enda sättet att få ett barn ur en hederskontext är att mörda barnet?

Statistik är för övrigt bara statistik över vad som är vanligt (eller vad vi tror är vanligt, är ju inte som att statistik eller tolkning av statistik aldrig visar sig vara felaktig), det säger ingenting om vad som måste hänt i ett enskilt fall. Rent statistiskt borde inga föräldrar mörda sina barn, eftersom nästan inga föräldrar gör det. Men att nästan inga föräldrar gör någonting betyder ju inte att man kan utgå från att inga mördade barn kan ha mördats av sina föräldrar, eftersom så gott som inga föräldrar mördar barn...
Citera
2025-12-16, 01:13
Medlem
Ja jag läste. Men ingen aning om vad den grannen menar. Har hon varit otrogen tro?

Jo dessa 2 har varit tillsammans sedan länge är iallafall de jag vet eller fått en bild av. Så länge barnen tränat iallafall.

Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag har en fundering som du kanske kan svara på. Någonstans stod det att hon träffade en ny för något år sedan och efter det blev hon lite mindre social. Är den ”nya” pappan eller en annan man? Var inte hon tillsammans med barnets pappa i åtminstone 10 år sen de fick barnet eller var de inte ett par första åren och sedan blev de tillsammans när barnet var lite större? Är det något du vet?
Citera
2025-12-16, 01:17
Medlem
De jag menar med bilen är att de kan såklart varit en konfliktgrund men att hon fått ge sig. Eller så skedde de innan de ens separerat? De är väldans nyligen jag ens fick höra om de.. av mitt barn för pojken berättade de. De hängde en hel del på träningen :/ så de är liksom max någon vecka sedan.
Sen är de väl så de som händer hemma och de man berättar är 2 olika saker såklart.

Sen nej jag våldet varit en del av relationen, de brukar efterfölja med kontroll, svartsjuka, olika hot etc. Något är de som är utlösande för mamman.
Sen kan de vara enkelt - ekonomin och skam oh skuld för de. Men då borde inte pojken behöva dö. Just den delen känns som - rädsla för att pojken ska vara med pappa eller hämnd att pappan inte ska ha pojken.
Funderingen kvarstår dock - varför? Vad är de han gjort - enligt henne.

Citat:
Jag tycker inte det känns så rimligt att hon skulle varit rädd för pappan och att han var våldsam eller att hon/de levde under hot pga pappan. Det borde varit en lättnad då för henne om han försvinner ur deras liv och redan verkade ha flyttat ut. Om hon har levt i en hotfull relation med honom men de äntligen separerar bör hon känna frihet trots skulder, för de kan man åtminstone beta av med tiden. Men istället när han har flyttat ut drar hon ned persiennerna och tar livet av sin pojke och sig själv?

Du nämnde också själv det med bilen säkert var pga separationen och att de antagligen skulle dela upp saker, så hon fick bilen tills hon insåg det skulle påverka hennes avbetalning av skulder så då skrev de över den på honom igen. Då ville han ju hjälpa henne utifrån vad jag läser? Låter inte som en kontrollerande och hotfull partner, men självklart vet vi inget egentligen.

Jag tycker det är tydligt du tyvärr är färgad av dina egna åsikter om kvinnan. Förstår det är en chock att acceptera att en tillsynes normal individ som du har träffat utför detta hemska mordet på sitt eget barn. Men oavsett bör man inte spä på att pappan var våldsam utan några bevis, vad hemskt det måste vara att förlora sitt barn och sedan behöva läsa dessa saker om sig själv online.
Citera
2025-12-16, 01:18
Medlem
Citat:

Helt oväsentligt men hon hade ju redan en bil en Toyota 2014 års modell .
Citera
2025-12-16, 01:19
Medlem
Med utmätning så går den dit. De utmäter de direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Helt oväsentligt men hon hade ju redan en bil en Toyota 2014 års modell .
Citera
2025-12-16, 01:21
Medlem
Citat:
Med utmätning så går den dit. De utmäter de direkt

Det gör den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto