Citat:
Ursprungligen postat av
101000111
Jag vet inte om jag uppfattade det rätt när jag såg sammanfattningen. Men enligt Trygg Hansa är det inte en terrorattack utan en bilolycka. Det verkade lite udda eller en minst sagt förskönande omskrivning av det hela.
Men i övrigt. Det är knappast förvånande. De flesta människor i närmast alla fall förlorar mot försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen följer sin egen logik och sina egna regler som de vet hur man tolkar. Vad du tycker eller vad som borde vara rätt är av underordnad betydelse. Om du inte förlorar kommer du ändå att förlora för att överklagande kommer ta sådan tid och kosta enorma mängder. De flesta vågar knappast ens ta det till rättegång då du riskerar att mer eller mindre bli ruinerad om, eller när, du förlorar. För försäkringsbolagen kan närmast avsätta hur många tjänster och advokater som helst för att arbeta för sin sida. De har även troligen rätt av ren teknikalitet. Varpå de då vinner.
Samma sak med försäkringsläkare som tydligen är bättre på att bedöma ärenden än faktiska läkare som träffat patienterna. De egna systemen är riggade till deras fördel. Har man här en instans som i praktiken består av egna jurister och utredare kanske det inte är konstigt om de kommer fram till att bolagen som betalar dem och som de arbetar för har rätt i förhållande till personen som söker ersättning.
Möjligen är det en PR katastrof för just Trygg Hansa. Men det går över. Jag tror knappast folk kommer börja byta bolag i mängder. För de andra bolagen är precis lika ruttna i den meningen.
Jag tror du missar att försäkringsbolaget inte har denne sjukskrivne som kund. Det är ägaren av lastbilen som tecknat en trafikförsäkring*. Låt säga att det var din lastbil och den INTE var försäkrad. Skulle du tycka det vore rimligt att betala ersättning i 8 år (!) till en person som inte blev påkörd?
Diskussioner om försäkringsärenden följer ofta ett mönster: man ignorerar att pengarna som betalas ut inte kommer som manna från himlen. I detta fall finns det en direkt koppling mellan praxis för utbetalning av sveda och värk och/eller påstådda psykiska besvär och den Trafikförsäkringspremie du och jag får betala för våra fordon.
Högst befogat att klippa utbetalningarna efter 8 år.
*) med reservation för att jag missförstått att det är Trafikförsäkringen det gäller, men om det vore hans egen olycksfallsförsäkring så lär den knappast betala ut inkomstbortfall i 8 år.