2025-12-16, 00:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Snarare en fråga för Försäkringskassan. Eller är tanken att Trygg-Hansa ska betala full lön resten av livet?
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Givetvis inte. Det är ett engångsbelopp precis som alla andra försäkringar.
Om det rör framtida inkomstförlust kan ersättning utgå som månadsutbetalning baserad på graden av nedsatt arbetsförmåga. Detta regleras i försäkringsavtalet. Försäkringstagaren försäkrar ett visst belopp, ofta uttryckt i eller kopplat till prisbasbelopp. Ersättningen beräknas som en procentuell andel av detta belopp och kan därför vara indexerad över tid. Utbetalning sker löpande så länge villkoren är uppfyllda.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-16 kl. 00:24.
Citera
2025-12-16, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Klart han inte var ett brottsoffer. Saknas ju uppenbart kausalitet. Han står typ 15 meter från lastbilen stsnnade.
Kränkning och psykiskt lidande gör dig till ett brottsoffer, det är inte bara fysiska skador som räknas vid brott... Alla 100+ brottsoffer som fått ersättning från brottsoffermyndigheten blev inte påkörda.
Citera
2025-12-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Givetvis inte. Det är ett engångsbelopp precis som alla andra försäkringar.
Nej, tolkningen som går att göras utifrån informationen i artiklarna är att det handlar om livränta, det vill säga ersättning så länge hans inkomst är nedsatt på grund av händelsen.

https://www.advokatwilensky.se/livranta-fran-forsakringsbolag-viktiga-aspekter/
Citera
2025-12-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Det känns som att det kan finnas mycket bakom detta vi ännu inte vet, 8 års sjukskrivning för en traumatisk upplevelse man bevittnat, vett fan, låter svagt och överdrivet, personligen känner jag människor som gått igenom betydligt tuffare saker och varit tillbaka på banan efter 1-2 år, 8 år känns överdrivet.

Men det är jävligt ruttet av TryggHansa ur ett PR-perspektiv, dom framstår som hjärtlösa och borde bara betala, får detta spridning kommer folk antagligen bli motiverade att köra en jämförelse och byta!

Man måste ju nyktert titta på vad som verkligen har hänt.

Han har NÄSTAN varit med om en trafikolycka.

Att bli sjukskriven 8 år för att NÄSTAN ha blivit skadad är INTE rimligt.

Nej, jag hatar försäkringsbolag men i detta fallet så är jag på Trygg Hansas sida.
Citera
2025-12-16, 09:47
Medlem
Jag vet inte om jag uppfattade det rätt när jag såg sammanfattningen. Men enligt Trygg Hansa är det inte en terrorattack utan en bilolycka. Det verkade lite udda eller en minst sagt förskönande omskrivning av det hela.

Men i övrigt. Det är knappast förvånande. De flesta människor i närmast alla fall förlorar mot försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen följer sin egen logik och sina egna regler som de vet hur man tolkar. Vad du tycker eller vad som borde vara rätt är av underordnad betydelse. Om du inte förlorar kommer du ändå att förlora för att överklagande kommer ta sådan tid och kosta enorma mängder. De flesta vågar knappast ens ta det till rättegång då du riskerar att mer eller mindre bli ruinerad om, eller när, du förlorar. För försäkringsbolagen kan närmast avsätta hur många tjänster och advokater som helst för att arbeta för sin sida. De har även troligen rätt av ren teknikalitet. Varpå de då vinner.

Samma sak med försäkringsläkare som tydligen är bättre på att bedöma ärenden än faktiska läkare som träffat patienterna. De egna systemen är riggade till deras fördel. Har man här en instans som i praktiken består av egna jurister och utredare kanske det inte är konstigt om de kommer fram till att bolagen som betalar dem och som de arbetar för har rätt i förhållande till personen som söker ersättning.

Möjligen är det en PR katastrof för just Trygg Hansa. Men det går över. Jag tror knappast folk kommer börja byta bolag i mängder. För de andra bolagen är precis lika ruttna i den meningen.
Citera
2025-12-16, 09:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidhellacopter
Hur fan kan man kräva skadestånd och livstids sjukskrivning för att han stod 15 meter från en vägg där en lastbil körde in. Vi kan inte ha ett välfärdssystem/försäkringssystem där man kan kräva vad som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Är du kund hos Trygg-Hansa? Hur är ett privat bolag en del av välfärden?
Om en person som nästan blir påkörd av en lastbil kan kräva 8 års (!) sjukskrivning så drabbar det dels skattebetalarna (sjukförsäkringen), dels alla försäkringstagare som får höjd premie på Trafikförsäkringen.

8 veckor rimligt, 8 år helt åt h-e orimligt.
Citera
2025-12-16, 10:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Jag vet inte om jag uppfattade det rätt när jag såg sammanfattningen. Men enligt Trygg Hansa är det inte en terrorattack utan en bilolycka. Det verkade lite udda eller en minst sagt förskönande omskrivning av det hela.

Men i övrigt. Det är knappast förvånande. De flesta människor i närmast alla fall förlorar mot försäkringsbolagen. Försäkringsbolagen följer sin egen logik och sina egna regler som de vet hur man tolkar. Vad du tycker eller vad som borde vara rätt är av underordnad betydelse. Om du inte förlorar kommer du ändå att förlora för att överklagande kommer ta sådan tid och kosta enorma mängder. De flesta vågar knappast ens ta det till rättegång då du riskerar att mer eller mindre bli ruinerad om, eller när, du förlorar. För försäkringsbolagen kan närmast avsätta hur många tjänster och advokater som helst för att arbeta för sin sida. De har även troligen rätt av ren teknikalitet. Varpå de då vinner.

Samma sak med försäkringsläkare som tydligen är bättre på att bedöma ärenden än faktiska läkare som träffat patienterna. De egna systemen är riggade till deras fördel. Har man här en instans som i praktiken består av egna jurister och utredare kanske det inte är konstigt om de kommer fram till att bolagen som betalar dem och som de arbetar för har rätt i förhållande till personen som söker ersättning.

Möjligen är det en PR katastrof för just Trygg Hansa. Men det går över. Jag tror knappast folk kommer börja byta bolag i mängder. För de andra bolagen är precis lika ruttna i den meningen.
Jag tror du missar att försäkringsbolaget inte har denne sjukskrivne som kund. Det är ägaren av lastbilen som tecknat en trafikförsäkring*. Låt säga att det var din lastbil och den INTE var försäkrad. Skulle du tycka det vore rimligt att betala ersättning i 8 år (!) till en person som inte blev påkörd?

Diskussioner om försäkringsärenden följer ofta ett mönster: man ignorerar att pengarna som betalas ut inte kommer som manna från himlen. I detta fall finns det en direkt koppling mellan praxis för utbetalning av sveda och värk och/eller påstådda psykiska besvär och den Trafikförsäkringspremie du och jag får betala för våra fordon.

Högst befogat att klippa utbetalningarna efter 8 år.

*) med reservation för att jag missförstått att det är Trafikförsäkringen det gäller, men om det vore hans egen olycksfallsförsäkring så lär den knappast betala ut inkomstbortfall i 8 år.
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-12-16 kl. 10:12.
Citera
2025-12-16, 10:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om en person som nästan blir påkörd av en lastbil kan kräva 8 års (!) sjukskrivning så drabbar det dels skattebetalarna (sjukförsäkringen), dels alla försäkringstagare som får höjd premie på Trafikförsäkringen.

8 veckor rimligt, 8 år helt åt h-e orimligt.
Ja exakt, det är rimligt att få beslut efter åtta veckor. Inte efter åtta år där det startas nya utredningar gång på gång.

Om Försäkringskassan och läkare godkänt en sjukskrivning så är förstår jag inte varför Trygg-Hansa ska bråka. Ser heller inte hur trafikförsäkringar utanför Trygg-Hansa ska kunna påverkas. Personligen har jag Dina försäkringar. Påverkas deras premie mot mig beroende på om Stig får beviljad inkomstförlustersättning hos deras konkurrent (Trygg-Hansa) ?
Hur då?
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-16 kl. 10:22.
Citera
2025-12-16, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Orkade inte klicka på länken eller gå in på detaljer, det känns bara märkligt att vara helt satt ur spel under 8 års tid, jag är fortfarande av uppfattningen att det känns konstigt, speciellt då det rör sig om en man, och vid närmare eftertanke kommer jag fortsätta tycka det är konstigt att så långt efter vara förstörd, men det är fortfarande galet illa skött av TryggHansa som framstår som giriga och osympatiska fittor.

I kliniska studier för behandlingar av PTSD har man sett att många med krigsinducerad PTSD har haft diagnosen i 16-17 år i USA.

De har alltså levt på welfare den tiden.
Citera
2025-12-16, 10:57
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
I kliniska studier för behandlingar av PTSD har man sett att vissa med krigsinducerad PTSD har haft diagnosen i 16-17 år i USA.

De har alltså levt på welfare den tiden.

Som sagt, krig är någonting annat, och jag är ledsen, men jag tycker det är konstigt att vara söndertrasad mentalt 8 år efter att ha bevittnat en hemsk händelse, det är konstigt och udda!
Citera
2025-12-16, 11:39
Medlem
är ”rådgivarna” av samma kategori där man kan gå och sjukskriva sig efter tycke?

Förlamad, deprimerad, utbränd, orkar inte etc??

Tror Trygg Hansa anat oråd här!!
Citera
2025-12-16, 13:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ja exakt, det är rimligt att få beslut efter åtta veckor. Inte efter åtta år där det startas nya utredningar gång på gång.

Om Försäkringskassan och läkare godkänt en sjukskrivning så är förstår jag inte varför Trygg-Hansa ska bråka. Ser heller inte hur trafikförsäkringar utanför Trygg-Hansa ska kunna påverkas. Personligen har jag Dina försäkringar. Påverkas deras premie mot mig beroende på om Stig får beviljad inkomstförlustersättning hos deras konkurrent (Trygg-Hansa) ?
Hur då?
Trygg-Hansa har givetvis all anledning att bestrida orimliga utbetalningar till 3:e part kopplade till en Trafikförsäkring för lastbilen i fråga:
Citat:
Stig Westlund var en hårsmån från att dö under terrordådet på Drottninggatan, och blev sjukskriven för posttraumatisk stress.
Men efter åtta år nekas han ersättning från lastbilens försäkring
...
https://www.tv4.se/artikel/4dNebteBJWM2ioWtiHIxiZ/var-naera-att-doe-men-nekas-ersaettning-efter-terrordadet-pa-drottninggatan

Vad gäller din Trafikförsäkring i annat bolag så skulle premien på denna absolut kunna påverkas om säg Kammarrätten skulle döma till Stigs fördel. Inkomstbortfall på säg 200’ x 8 år för psykiska besvär för att ha bevittnat en olycka blir ~1600’ vilket motsvarar 3 kvaddade fordon. Och mer skulle det bli om Stig inte börjar jobba igen. Notera ordet ’olycka’ för det är ju vad Trafikförsäkringen skall täcka, och det innebär ju att alla fall av PTSD efter en olycks skulle kunna leda till krav från Trafikförsäkringar. Givetvis kan det påverka hur man beräknar premier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in