Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Om någon påstår sig inte kunna arbeta 10 år efter att dennes mamma gick bort så är mitt budskap samma som till Stigs påstådda PTSD 8 år efter Drottninggatan: börja jobba.
Trygg-Hansa behöver förstås inte bestrida Stigs PTSD, det räcker ju bra att förneka att denna grava PTSD efter 8 år orsakades av att bevittnade lastbilen. Det är såvitt vad de har gjort, vilket jag menar är rätt och rimligt.
Någonstans tänker jag att Stig borde tänkt sig för innan han ställer sig i TV4 och påstår att han inte kan arbeta 8 år efter att ha bevittnat terrordådet. Det är närmast ett hån mot de som dog eller skadades svårt av Akilov.
Nu blandar du ihop flera saker, och det är därför ditt resonemang havererar.
Faktiskt händelseförlopp:
Stig arbetade den dag attentatet skedde vid Åhléns.
Han var alltså inte sjukskriven i tio år.
Sjukskrivningen inleds efter terrordådet.
“De tio åren” är inte Stigs påstående. Det är försäkringsbolagets invändning, där man söker alternativa orsaker för att bryta kausaliteten.
Det som faktiskt är ostridigt:
Ingen part bestrider att Stig har PTSD.
Ingen part bestrider att Stig saknar arbetsförmåga.
Tvisten gäller orsaken, inte tillståndet.
För tydlighetens skull:
Stig: Jag har PTSD till följd av terrordådet.
Behandlande läkare: Stig har PTSD utlöst av terrordådet.
Försäkringskassan: PTSD sedan terrordådet.
Trygg-Hansa: PTSD ja, men orsakad av moderns bortgång två år tidigare.
farbror_barbro: PTSD täcks inte egentligen, varaktigheten är orimlig, och ersättning skulle höja alla premier i hela Sverige.
Så exakt vad du argumenterar för är fortfarande lite oklart. Är du emot avtalsvillkoren? Är du emot marknadsekonomi? Är du emot medicinsk vetenskap? Är du emot juridik?