Citat:
Ursprungligen postat av
Zeddis
Min erfarenhet är att det funkar bra att gå över till diazepam och sedan trappa ned och fasa ut. 150 mg diazepam behöver du givetvis inte stoppa i dig. Jag har ätit klonazepam så jag är medveten om skillnaden. Men om du är ute efter medicinska doser så kommer du nu behöva vara i en situation där du inte blir rusad av tabletterna, nu är snarare målet att överleva ett tag. Diazepam är väldigt billigt, eller har något förändrats? 100 st 10 mg för en bit över femhundralappen är något jag minns. En tia på morgonen och en på kvällen är nog inte orimligt. Kanske max 30 mg diazepam om dagen precis i början för dig, men 20 borde funka.
Och ja, du kommer inte gå runt och vara rusad, detta är inte för att flumma eller knarka. Nu ska du ta dig ur gropen du grävt åt dig själv.
Du har helt rätt. Har slutat flera gånger och har lång erfarenhet av benzo men denna gången är det på riktigt. Aldrig gjort en nedtrappning och misstänker att det av samma anledning inte varit hållbart. Hjärnan behöver ju tid att återhämta sig.
Jag blir inte berusad av de 8mg klonazepam jag tar dagligen utan det är precis för att hålla mig över ytan och utan toleranshöjning (som klonazepam är känt för), så min hjärna lär ha läkt en del redan. Det känns som att jag är på rätt väg! Det känns skönt att inte ta för att bli berusad och det har inte varit helt bekvämt att gå ner till dosen jag ligger på nu.
Låter också orimligt ifall jag skulle behöva trycka i mig 150mg per dag för att matcha 8mg klonazepam, så jag håller med dig. Fast enligt "benzo equivalency chart" blir det ju nåt sånt, men jag misstänker att 30-40mg till att börja med hade räckt för att hålla mig över ytan, dvs lika många tabletter som jag tar nu, bara att jag byter 2mg klonazepam mot 10mg diazepam.
Klonazepam har lång halveringstid, men diazepam har ju mycket längre halveringstid och byggs upp i blodet som jag förstått det och därav bör nedtrappningen vara "mjukare" också.
Som sagt så är jag mycket motiverad men när det gäller benzo så får man ta "baby steps". Jag har flera gånger fått tankar att ta ytterligare 4mg under dagen, men undvikit det då jag vet att jag bara snärjer in mig ännu mer. Bättre att hålla sig på mattan. Funderar också på att istället ta 3x2mg istället för 2x4mg för att se hur jag reagerar.
Gällande priser så får man ge runt 1500kr för 8 kartor bensedin idag. Priserna har höjts enormt. Minns också när benso kostade runt 3-6kr per tablett, men det finns inte idag såvida du inte köper 1000-pack. Och även där får du ofta betala kanske 8kr per tablett.
Vet du vad, jag provar nog att byta ut klonazepamet, eventuellt börjar jag med att byta en 2mg klonazepam mot en 10mg diazepam.
Sömnen är hemskast då jag brottats med den sedan 12-13 års ålder.
Tack för din input. Ditt stöd och pushande ord uppskattas djupt! Nu ska jag besegra benzo-demonen en gång för alla. Vilken befrielse det kommer bli.