2025-12-15, 22:09
  #57565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Lite som du har gjort med bostadspriser? Fast bakvänt? Jag förstår att det kan kännas jobbigt när verkligheten inte liknar kartan - men som många kloka innan mig har sagt så är det inte kartan som gäller.

Och kan du snälla skriva lite mer kortfattat - det är ju fan en pina att gå igenom din svada.
Först och främst så är det roligt att flera av er kör med en tu quoque fallacy. Ni har inga argument så likt småbarn säger ni bara "nähä, du gör det!", du är bara ännu en i ledet som saknar förmåga och intelligens för att kunna resonera kring saker och nu står vi här...när förkunnar din dumhet inför alla som orkar läsa.

Och som jag frågade dig sist, vem fan tvingar dig att läsa? Låt bli att läsa saker du inte förstår så blir det mindre bekymmer för oss båda, jag slipper dig och du slipper bekymra dig med saker som är långt över ditt förstånd. Vilket troligtvis, om vi skall vara ärliga, är allt utöver vad piggelin smakar.


Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm - shit. Det här vart verkligen sprängstoff. Borde du inte vid det här laget gå ut och varna alla framtida fastighetsägare i media så att dom inte gör bort sig? Det här låter verkligen illa. Varför har inte MSB gått ut och varnat för det här?
Sprängstoff...lol
Det är en rapport från 2022 som redan då var ett vida känt faktum. Att bostadspriserna är extremt uppblåsta kan knappast ha gått någon förbi, det figurerar i media konstant. Man måste tvärtom vara extremt ouppmärksam eller oförståndig om man inte förstått detta vid det här laget...du får välja vilken kategori du passar in i själv.

Du kanske skall läsa på vad MSB gör? Hint, det har inget med bostadspriser eller finanspolitik att göra.


Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Spreaden är helt ointressant. Det har vi redan gått igenom.

Kollade på hemnet. Just nu finns 3 tomter i närområdet på marknaden ingen kostar 5 msek. De diffar mellan 6-7,5msek

Den i särklass billigaste villan som sålts i närområdet det senaste året såldes för 8,9msek.
Här är du igen och styrker det jag sade.
Du gissar vad du tror tomten är värd och räknar utifrån vad du tror baserat på andra tomter. Självklart kommer din ekvation visa det du vill eftersom du trixar med siffror och gissar.
Ska du försöka med detta kortet och envisas med att dela upp bostaden i komponenter så kom med fakta istället på vad just den tomten är värd, leta upp det i annonsen och kom inte tillbaka förrän du hittat det.
Citera
2025-12-15, 22:23
  #57566
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Lite som du har gjort med bostadspriser? Fast bakvänt? Jag förstår att det kan kännas jobbigt när verkligheten inte liknar kartan - men som många kloka innan mig har sagt så är det inte kartan som gäller.

Och kan du snälla skriva lite mer kortfattat - det är ju fan en pina att gå igenom din svada.
Jag tycker tvärtom att Walincus inlägg är läsvärda. Sedan kan man ju hålla med eller inte, men jag tror att varje sansad människa har svårt att bortse från ESRBs varningar om den svenska bostadsmarknaden, som Walincus bland annat hänvisar till (och nej, jag anklagar inte dig för att vara sansad).
Citera
2025-12-15, 22:24
  #57567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du kanske borde tittat i dina papper efter vad "tiden är förbi" innebär, pratar man om framtiden eller historien tror du?
Sedan ja, det var lite det som var poängen....kom med i matchen. Tiden från ~år 2000 fram till idag är absurd och en avvikelse som troligtvis inte kommer återkomma. Det är helt chockerande att du missat att detta är hela ämnet som diskuterats, faktiskt...

Låt mig göra det mindre otydligt för du verkar ha lite bekymmer.
Om prisutvecklingen de kommande 20 åren (i framtiden, så du hänger med) utvecklas på samma sätt som utvecklingen mellan 2000 och 2020 (historisk utveckling, som du nämnde ovan) så kommer lägenheten som idag säljs för 7,5 miljoner kronor kosta ~80 miljoner om man räknar i de mest extrema fall enligt SCB.
Tittar man till andra källor så kommer den "bara" gå upp 579% och blir då värd ~40 000 000 kr.
(p.s om din lägenhet följer historiska utvecklingen i Upplands-Bro kommer den vara värd ~2 474% och då går den över 100 000 000 kr i värde...

Ska vi slå vad om att vi inte kommer se den typen av utveckling igen?

Jag köpte nyligen själv så jag förlorar inget på om priserna rusar så mycket igen, men det lär inte hända och det vore inte bra för samhället.

Vad babblar du egentligen om, jag köpte lägenheten hösten 2024...som självutnämnd doktorand i läsförståelse tycker jsg du borde backa bandet och se över ditt inlägg som jag citersde och svarade på... Är det inte märkligt ändå hur absolut alla i den här tråden har problem med läsförståelse när det kommer till sina inlägg?

Förövrigt, har du ingen partner, kompis, förälder att prata med istället för skriva extremt långa harranger för ett gäng idioter som ändå inte har läsförsrståelse nog att tyda dom?
__________________
Senast redigerad av Aabbcc123 2025-12-15 kl. 22:31.
Citera
2025-12-15, 22:33
  #57568
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Vad babblar du egentligen om, jag köpte lägenheten hösten 2024...som självutnämnd doktorand i läsförståelse tycker jsg du borde backa bandet och se över ditt inlägg som jag citersde och svarade på... Är det inte märkligt ändå hur absolut alla i den här tråden har problem med läsförståelse när det kommer till sina inlägg?

Förövrigt, har du ingen partner, kompis, förälder att prata med istället för skriva extremt långa harranger för ett gäng idioter som ändå inte har läsförsrståelse nog att tyda dom?
Vad gör du i det här forumet om du inte kan diskutera ämnet?

Du fick inte höra det du ville så nu är du puttinutti.
Citera
2025-12-15, 22:41
  #57569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrackblomman
Stackars frugan och barnen.

QUOTE=skrackblomman|93751296]
Vad gör du i det här forumet om du inte kan diskutera ämnet?

Du fick inte höra det du ville så nu är du puttinutti.
[/quote]
Citera
2025-12-15, 22:42
  #57570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Haha vad babblar du om? Jag är gift och har har två barn...gräver du i min posthistorik blir det ganska tydligt.
Andra gången du frågar vad som står istället för att läsa, kanske du borde börja...läsa istället för att fråga om och om igen?

Du postade om ditt köp som sammanfattas som att du köpte 2024 efter vi haft en 20+ år lång uppgång i bostadspris som saknar motstycke i historien och många tunga instanser påpekar att det lyser varningsflagg överallt kring övervärderade bostäder...frågan var om du tror du kommer se en +900% ökning de kommande 20 åren som vi sett de föregående 20 åren för jag skrev att det inte kommer vara lika lätt se sin bostad öka i värde i framtiden.

Och som svar på din sista fråga så har jag aldrig mött någon i verkliga livet som har den inställningen som många här inne har.
Alla jag mött i verkliga livet har, på ett eller annat sätt, visat förståelse för att bostadspriser är på tok för höga och de som tjänat på det har uttryckt oro för bubblan. Det är bara härinne som man har terapi och ber för högre bostadspriser, av någon anledning.
Citera
2025-12-15, 22:50
  #57571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
QUOTE=skrackblomman|93751296]
Vad gör du i det här forumet om du inte kan diskutera ämnet?

Du fick inte höra det du ville så nu är du puttinutti.
Vad menar du. Skriv så man förstår
Citera
2025-12-16, 00:07
  #57572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Andra gången du frågar vad som står istället för att läsa, kanske du borde börja...läsa istället för att fråga om och om igen?

Du postade om ditt köp som sammanfattas som att du köpte 2024 efter vi haft en 20+ år lång uppgång i bostadspris som saknar motstycke i historien och många tunga instanser påpekar att det lyser varningsflagg överallt kring övervärderade bostäder...frågan var om du tror du kommer se en +900% ökning de kommande 20 åren som vi sett de föregående 20 åren för jag skrev att det inte kommer vara lika lätt se sin bostad öka i värde i framtiden.

Och som svar på din sista fråga så har jag aldrig mött någon i verkliga livet som har den inställningen som många här inne har.
Alla jag mött i verkliga livet har, på ett eller annat sätt, visat förståelse för att bostadspriser är på tok för höga och de som tjänat på det har uttryckt oro för bubblan. Det är bara härinne som man har terapi och ber för högre bostadspriser, av någon anledning.

Återigen, gå tillbaks och läs ditt eget inlägg, som jag citerade och svarade på.

Sen kanske du någon dag kommer inse att din lilla filterbubbla av människor som klagar på höga bostadspriser inte är en universell sanning. Alla jag mött i verkliga livet har stundtals raljerar över höga bostadspriser samtidigt som dom köpte större lägenheter, villor, radhus i och i närhet till Stockholm. Alternativt insett att dom helt enkelt inte kommer ha råd med villan i Stockholm och att dom har jobb där det finns jobbmöjligheter på andra/hemmaorten och således flyttat dit när dom skaffat 2+ barn.

Men tanken att alla inte kan ha råd med allt överallt verkar ju vara utöver att vara främmande för dig, extremt orättvis.

Liksom, jag hade också tyckt det vore nice med 25miljornersvillan i höglandet ,sommarhus i toscana och en liten stuga i Gstaad, men till skillnad från dig så lider jag inte av vanföreställningen att det är orättvist för att jag personligen inte har det.

Innan du drar upp ditt ess i i rockärmen som är sken heligheten i att du bryr dig im unga dom stängs ute pga höga priser så har jag redan motbevisat dig att, unga, kan köpa en tvåa längs med röds linjen mot fruängen för ca 2.2m vilket kräver en kontantinsats på hela 310k.

Sen att börjaar anta saker om min familjesituation känns mer som någon märklig projicering.
Citera
2025-12-16, 00:11
  #57573
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-betalar-hog-hyra-for-nyproducerad-lagenhet-kraver-sankning-med-40-procent/?

12.850 kr/mån för 39 m2 i Drogsved sen tillkommer varmvatten, värme på det. Vilket ocker. Avskyvärt.

Han kör slemhog taktiken, alltid bråka med sviniga företag, arbetsgivare och hyresvärdar genom vara mycket insatt, hävda sin rätt, anmäla, argumentera, ibland med hotfull ton vilket resulterar ofta i rabatter, specialkampanjer, kompensation samt utköp med en årslön.

Hoppas han vinner fighten mot grisvärden

Tänk om en kvinna är fastighetsskötare med 34 brutto och 26.5 netto med 2 barn+ halva barnbidrag 1250 kr och ska ha en 3a i detta område, det blir 20 000 i hyra. 7500 kr att leva på med 2 barn, det blir knapert det, bara maten till 3 pers kostar 6000 kr på snåldiet, mer om barnen är tonåringar. Inga pengar över till Sl-kort ens. Personlig konkurs.

Det finns många arbetargrupper som tjänar mindre än det, runt 28-30 brutto och 23-24 netto. Hur ska de ha råd bo i en mindre 3a i detta område i drogsved med 2-3 barn efter separation? Hur ska samhallspersonal med 24 brutto och 19 netto ha råd bo i denna 1a?

Det måste va en hel del som har det jättesvårt i det nya Sverige, folk som nästan jag själv glömt bort då de lever i en helt annan verklighet än mig som är en lågpresterare enligt Flanders och tjänat bara 45-50 brutto/mån senaste åren samt bor betydligt billigare i hyresreglerade lägenheter.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2025-12-16 kl. 00:18.
Citera
2025-12-16, 00:21
  #57574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Återigen, gå tillbaks och läs ditt eget inlägg, som jag citerade och svarade på.

Sen kanske du någon dag kommer inse att din lilla filterbubbla av människor som klagar på höga bostadspriser inte är en universell sanning. Alla jag mött i verkliga livet har stundtals raljerar över höga bostadspriser samtidigt som dom köpte större lägenheter, villor, radhus i och i närhet till Stockholm. Alternativt insett att dom helt enkelt inte kommer ha råd med villan i Stockholm och att dom har jobb där det finns jobbmöjligheter på andra/hemmaorten och således flyttat dit när dom skaffat 2+ barn.

Men tanken att alla inte kan ha råd med allt överallt verkar ju vara utöver att vara främmande för dig, extremt orättvis.

Liksom, jag hade också tyckt det vore nice med 25miljornersvillan i höglandet ,sommarhus i toscana och en liten stuga i Gstaad, men till skillnad från dig så lider jag inte av vanföreställningen att det är orättvist för att jag personligen inte har det.

Innan du drar upp ditt ess i i rockärmen som är sken heligheten i att du bryr dig im unga dom stängs ute pga höga priser så har jag redan motbevisat dig att, unga, kan köpa en tvåa längs med röds linjen mot fruängen för ca 2.2m vilket kräver en kontantinsats på hela 310k.

Sen att börjaar anta saker om min familjesituation känns mer som någon märklig projicering.
Bara så att jag är med på ditt resonemang: menar du att ESRB (Europeiska systemrisknämnden) är en liten filterbubbla av människor som klagar på höga bostadspriser?

Att inte heller ESRB sitter på någon universell sanning om den svenska bostadsmarknaden håller jag visserligen med om, men det verkar ändå vara en relativt tung instans som uttrycker och har uttryckt ganska rejäla farhågor om den svenska bostadsmarknaden som är väl värda att diskutera - snarare än att bara avfärda som hittepå.
Citera
2025-12-16, 00:38
  #57575
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Andra gången du frågar vad som står istället för att läsa, kanske du borde börja...läsa istället för att fråga om och om igen?

Du postade om ditt köp som sammanfattas som att du köpte 2024 efter vi haft en 20+ år lång uppgång i bostadspris som saknar motstycke i historien och många tunga instanser påpekar att det lyser varningsflagg överallt kring övervärderade bostäder...frågan var om du tror du kommer se en +900% ökning de kommande 20 åren som vi sett de föregående 20 åren för jag skrev att det inte kommer vara lika lätt se sin bostad öka i värde i framtiden.

Och som svar på din sista fråga så har jag aldrig mött någon i verkliga livet som har den inställningen som många här inne har.
Alla jag mött i verkliga livet har, på ett eller annat sätt, visat förståelse för att bostadspriser är på tok för höga och de som tjänat på det har uttryckt oro för bubblan. Det är bara härinne som man har terapi och ber för högre bostadspriser, av någon anledning.

Jag håller med, aldrig stött på någon med dessa extrema åsikter förutom en fet svensk 130 kg datakille med tendens till autistiska drag, oskuld på 40+ som gapade med raljant ton i lunchrummet man borde bygga enkla träbaracker åt de fattiga/arbetarklass för att lösa bobristen. Han själv bodde i en liten bostadsrätt 2a i en närförort.

Fler än man tror kanske har det med vågar inte säga det förutom under anonymitet.
Troligtvis är dessa personer här på forumet med dessa åsikter är relativt ekonomiskt framgångsrika incels och nerds med en viss aktieportfölj och flax på det samt socialt misslyckade av jag kan se hur de de reagerar känslomässigt samt uttrycker sig ofta. De har blivit misantroper, bittra och helt tappat empatin mot många andra. De har anammat en världsbild och värdegrund där de förespråkar extrem högerpolitik som premierar deras starka sidor (ekonomi) och saboterar ekonomiska möjligheter och möjligheter för andra de anser mer socialt lyckade överlag men ej tillräckligt laglydiga och skötsamma som dom. De vill ha högre utdelning på att de iaf varit skötsamma och duktiga under sitt liv, de har säkert aldrig slängt skräp på offentlig plats ens eller rökt en cigg.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2025-12-16 kl. 00:40.
Citera
2025-12-16, 10:03
  #57576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du har ställt denna fråga flertal gånger och du har fått samma svar varje gång.
Nej, det är precis tvärtom. Ingen har sagt att det är en bra ide som är helt i konsekvens med deras uttalanden och dom skall genast starta ett företag och sätta igång och bygga.

Det är helt tomt på det. Var har du sett ett sådant svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du tror att byggföretagen kan tjäna sanslösa belopp på att bygga bostäder om priserna är uppblåsta, vilket är fel.
Nej det är helt fel. Jag tror inte.

Är en produkt övervärderad med x% så går det att producera och sälja den för ett pris som är 1/(1-100*x) av produktionskostnad+någon rimligt marginal. Det är vad övervärdering innebär.

Ord har betydelser. Wallincus och en del andra förstår inte det. Och använder ord lite hipp som happ.

Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Så svaret på din fråga är denna gång, samma som det var förra gången, du förstår inte att högt pris är inte samma sak som hög vinst. Orsaken till detta fel är troligtvis samma som att du ställer samma fråga gång på gång, bristande intelligens.
Och så kommer personangreppen farande.

Wallincus har inget annat att komma med när jag använder fakta och logik.


Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Kan du försöka föra detta svaret till minnet så vi slipper höra dig ställa samma fråga ännu en gång?
Det är inget svar. Det innehåller inte ens ett försök till svar. Det är helt tomt.

Inte med en enda stavelse försöker Wallincus förklara hur en värdering skulle kunna vara högre än nyproduktionskostnad. Det är helt tomt.


Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Och jo, svensk bostäder är fortsatt extremt övervärderade
Här är källa från ECB
"Flera internationella organ har dragit slutsatsen att bostäder i Sverige är kraftigt övervärderade. Till exempel påpekade Europeiska kommissionen 2022 att priserna i förhållande till inkomsterna fortfarande låg på 40 procent över det historiska genomsnittet. Enligt ESRB:s ekonometriska bedömningsmodell var bostäderna i Sverige övervärderade med runt 51 procent, vilket är högst
i Europa
"


Läs det fetstilade en extra gång och sedan en gång till så du kanske förstår någon gång, svenska bostäder är inte bara övervärderade utan mer övervärderade än något annat lands bostäder i hela Europa!
Hur skulle det gå till att förstå något?

För förståelse måste det finnas fakta och logik. Förståelse innebär att man kan utföra de logiska operationerna på relevant fakta.

Men var är de logiska operationerna?
De finns inte.

Här har Wallincus finkammat nätet tills han hittar någon som påstår att det finns en övervärdering. Men förstår han logiken? Nej. Finns det ens en logik?

Vet Wallincus ens vad ESRB är för jeppar. Och vad är deras arbetsmetoder? Nej.

ESRB är några jeppar som tittar på systemrisker. Det är nämligen så att för länge sedan gick Sverige emot EU-reglerna och satte ett golv på riskvikter för bostadslån. Det är nämligen så extremt låga kreditförluster på bostäder i Sverige att riskvikterna blir extremt låga när man följer Basel-reglerna. Och därmed blir boräntorna låga. Bankerna tar inte ut något överpris på bolånen.

(Och tittar man tillbaka så hade det varit helt korrekt att låta riskvikterna fortsätta vara låga. Kreditförlusterna för bostadslån har fortsatt vara mikroskopiska).

Att höja riskvikterna innebär i praktiken att man höjer räntan på bostadslånen. Så genom att höja riskvikterna har bolåntagarna i ca 12 år betalat onödigt hög ränta.

Varför har nu staten gjort något sådant korkat eller illvilligt då?
Huvudskälet är att att en korkad pöbel gråtlipat över höga bostadspriser och att en del jämrat sig över att bankerna tar risk och att det finns en systemrisk.

Och här skall då staten visa sig duktig och lyssna på gråterskorna och så drämmer man till med ett golv på riskvikterna. Och så fördyrar man bostadslånen. (Ska man vara lite förstående så adresserar dom då systemrisken och inget annat idiotiskt).

Och för att få göra denna avvikelse så måste man då gå till ESRB. Vad gör då ESRB?
Ja dom tittar på marknadsdata för bostäder i Sverige pss som man tittar på aktier och obligationer.
Dvs dom tittar på glidande medelvärde och avvikelser (volatilitet). Och så ser dom att bostadspriserna är ju högre än historiskt medelvärde. Alltså finns en fallhöjd tillbaka till mean säger man. Och så godkänner dom svenska statens ökning.

ESRB kan ju inte godkänna Sveriges avvikelser om det inte finns en övervärdering. Så dom måste jobba fram en övervärdering.

Så går det till.

Hade ESRB tittat på nyproduktionskostnad så hade man kommit fram till något helt annat. Den faller inte tillbaka. Det säkerställer Byggnads och de andra facken. Men ESRB blandar inte in orsaker, och vet inte heller att facken i praktiken är gängkriminella som har getts rätten att råna folket. Det är fakta som dom inte känner till och inte blandar in.

Nyproduktionskostnaden kan falla ytterst lite.

Så hur relevant är då det att titta på hur nyproduktionskostnaden avviker från glidande medelvärde?
Inte alls. Eftersom det finns hinder för att den skall falla. Och bostadspriserna följer nyproduktionskostnaden. De kan inte stiga över eftersom då nyprodukonen ökar och köper nyproduktionen i stället.

(Vi har också evidens från tidigare kriser. T ex 2000-2003 och 2008-2010. Ingen nämnvärd tillbakagång i bostadspriser. ESRB hade kunnat luta sig mot det istället. Men då blir ju inte svaret det svenska staten har beställt).


Men när man som Wallincus inte kan något och inte förstår något, då blir det så här när man plockar fram en bisats med google. Och viftar hysteriskt med. Dvs helt fel.

Återigen. De som menar att bostäderna i Sverige är övervärderade kan då lämpligen sätta igång och nyproducera och sälja. Och då blir snuskigt rika på det. Varsågoda.

Jag kommer inte göra det. För jag ser att bostadspriserna idag är för låga. Byggföretagen går i kk. Det går knappt bygga någonstans och gå runt på det. Det är var verkligheten visar.
Verkligheten alltså.

Vill man på allvar få ned nyproduktionskostnad och därmed bostadspriser, måste man ta bort fackens rätt till kriminalitet och arbetsmarknadslagarna. Då kommer nyproduktionskostnad att anpassa sig. Minskar betalviljan för bostäder så kommer lönekostnaderna att minska ned.
Men med en så kraftigt socialistisk Riksdag ser jag inte det hända.
Byggjobbarna får gilla arbetslösheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in