2025-12-15, 22:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrina
Mycket möjligt att mamman var ute och cyklade med tankarna på en tarmoperation som möjlig lösning men kirurgerna på Sahlgrenska hade knappast opererat bort barnets tjocktarm i onödan så risken att mamman skulle fått henne ”stympad” är väldigt långsökt.

Vad var det för starka mediciner som mamman skulle ha gett barnet?
.
Citera
2025-12-15, 22:18
Medlem
Citat:
Mycket möjligt att mamman var ute och cyklade med tankarna på en tarmoperation som möjlig lösning men kirurgerna på Sahlgrenska hade knappast opererat bort barnets tjocktarm i onödan så risken att mamman skulle fått henne ”stympad” är väldigt långsökt.

Reportern säger inte vilka mediciner, bara att mamman gett flickan starkare mediciner än de som ordinerats.
Citera
2025-12-15, 22:20
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Herregud, är du såhär trög på riktigt eller gör du dig till för att du vill skriva fler inlägg? Nej, svara inte på den frågan snälla!
Allt du skrivit i tråden har bevisats vara falsk. Du är endast här för att vara vidrig emot mamman.

usch
Citera
2025-12-15, 22:21
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Reportern säger inte vilka mediciner, bara att mamman gett flickan starkare mediciner än de som ordinerats.
Visa oss vart i programmet de säger det.
Citera
2025-12-15, 22:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Herregud, är du såhär trög på riktigt eller gör du dig till för att du vill skriva fler inlägg? Nej, svara inte på den frågan snälla!
Den ansvarige läkaren har, som sagt, själv medgett att det varit fel under många år och att hon bara fått 40 % näring istället för full näring.
Citera
2025-12-15, 22:22
Medlem
Citat:

Säger reportern att mamman har gjort detta eller att hon anklagas för att ha gjort detta den i vårdansökan som getts in?

En viss skillnad.
Citera
2025-12-15, 22:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ingen orkar läsa dina 26000 inlägg med svepande generaliserande fördömanden! Håll dig till ämnet och diskutera det specifika fallet i tråden och sluta tjata!

Det är många som har exakt samma upplevelse och jobbar du själv inom soc är du väl medveten om hur fusket går till bakom domstolarnas och nämndernas ryggar. Du sprider en massa dynga som inte har så mycket med verkliga förhållanden att göra. Frågan är varför?

Hur mycket håller du dig själv till ämnet? Du verkar ju inte ens lyssnat på programmet och tagit till dig av informationen, utan slår direkt bakut och hävdar att det är vinklat. Och det är ju precis vad soc barnutredningar är... to the extreme.
Citera
2025-12-15, 22:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Flickan svalts av sin mamma. Hon gav henne för lite näringslösning, i princip ingen mat trots att hon var kapabel att äta och hon proppade i ungen starkare mediciner än hon ordinerats - detta ledde till att flickan blev svag, illamående och inte orkade skolan mer än sporadiskt. Mamman propsade på att vården skulle se till att barnets tjocktarm opererades bort vilket skulle leda till men för livet.
Vilken TUR att vården tog tag i saken innan det var försent och såg till att flickan fick bättre omsorg så att hon nu kan äta normala portioner och orka med skolan där hon kan få en utbildning för livet och hitta ett socialt liv med kompisar! Detta tycker jag absolut är för barnets bästa! Att DU inte tycker det och bara fastnat i en besatthet är ditt problem. Sluta skriv till mig tack.

Nej det här är helt fel. Flickan har inte alls blivit utsatt för någon medveten svält av mamman. Hon har fått alldeles för lite energi i sig pga att vården inte informerade mamman om att hon kunde äta vanlig mat och att näringsdroppet var alldeles för lite energi, vilket förklarar varför flickan var så trött.. Det kan hon lika gärna göra i det egna hemmet. Således är placeringen rent vanvettig

Du kan inte kräva att mamman ska veta sådant här. Det är vården som ska tala om för henne vad som gäller med kosten, hur mycket hon ska äta och att hon kan äta vanlig kost.

Den här flickan får inte ens träffa sin egna syskon. Och det tycker du är bra? I sådana fall varför? Hur kan man tycka att det är bra att isolera ett barn på detta sjuka sätt. Då är man ju inte frisk i huvudet.

Barnets bästa säger du att inte ens få träffa sina egna syskon.. OMG vad sjuka ni är. Experimentera med era egna barn istället för andras!.
Citera
2025-12-15, 22:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Men det är väl ändå vården som ska besluta om något sådant i slutändan och inte mamman. Man kan väl inte förvänta sig att en mamma ska vara expert. Vi måste kunna lita på att vården inte stympar något barn i onödan och om vården vilseleder mamman och ger fel ordination så är det klart att missförstånd kan uppstå.

Münchhaussen by proxy är för övrigt extremt sällsynt psykiatriskt tillstånd, men något som många föräldrar blir anklagade för. Det värsta är att soc får rätt i domstol i sådana case, helt utan bevis. Föräldrar har inte en chans att försvara sig, trots att det ofta är rena påhitt från soc sida.
Citera
2025-12-15, 22:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det här är helt fel. Flickan har inte alls blivit utsatt för någon medveten svält av mamman. Hon har fått alldeles för lite energi i sig pga att vården inte informerade mamman om att hon kunde äta vanlig mat och att näringsdroppet var alldeles för lite energi, vilket förklarar varför flickan var så trött.. Det kan hon lika gärna göra i det egna hemmet. Således är placeringen rent vanvettig

Du kan inte kräva att mamman ska veta sådant här. Det är vården som ska tala om för henne vad som gäller med kosten, hur mycket hon ska äta och att hon kan äta vanlig kost.

Den här flickan får inte ens träffa sin egna syskon. Och det tycker du är bra? I sådana fall varför? Hur kan man tycka att det är bra att isolera ett barn på detta sjuka sätt. Då är man ju inte frisk i huvudet.

Barnets bästa säger du att inte ens få träffa sina egna syskon.. OMG vad sjuka ni är. Experimentera med era egna barn istället för andras!.
Ja, självklart har den stora näringsbristen påverkat Elsa svårt och mamman har under lång tid rapporterat om symtomen för döva öron:
I orosanmälningarna skriver vården att Elsa har fullt näringsdropp, men vi kan se att hon haft samma mängd näring i droppet sedan hon var två år. Droppet har bara täckt hälften av den näring hon behöver.

I ett vittnesförhör medger Elsas läkare att det står fel i orosanmälningarna. Han säger också att de insatser som nu genomförs i jourhemmet inte erbjudits föräldrarna eftersom mamman rapporterat in så många jobbiga symptom.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/elsa-far-inte-komma-hem-del-3-3

En så häpnadsväckande oskicklighet som läkaren visar behöver utredas av både IVO och HSAN. Det ska bli intressant att se vad som händer framöver. Och att socialtjänsten helt missar något så grovt är givetvis fullständigt oacceptabelt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det är väl ändå vården som ska besluta om något sådant i slutändan och inte mamman. Man kan väl inte förvänta sig att en mamma ska vara expert. Vi måste kunna lita på att vården inte stympar något barn i onödan och om vården vilseleder mamman och ger fel ordination så är det klart att missförstånd kan uppstå.

Münchhaussen by proxy är för övrigt extremt sällsynt psykiatriskt tillstånd, men något som många föräldrar blir anklagade för. Det värsta är att soc får rätt i domstol i sådana case, helt utan bevis. Föräldrar har inte en chans att försvara sig, trots att det ofta är rena påhitt från soc sida.
Mamman har givetvis med stigande desperationen och efter bästa förmåga försökt hitta förklaringar till Elsas dåliga mående när vården gjort sig helt omöjlig.
Citera
2025-12-15, 23:20
Medlem
mr.fukushimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Hej, vill du utveckla ditt fall? Har det något att göra med lagstiftningen i Japan eller är det en svensk historia som ligger bakom detta?
Jag har en tråd jag startade 2012 som sträcker sig till 2017 då mamman bestämde sig för att skrämma upp vår dotter så pass illa att hon blev fysiskt rädd för mig.
https://www.flashback.org/p36782725#p36782725
Teamet på Familjerätten ser en Svensk man som plockat upp en stackars asiatiska och sågar mig vid fotknölarna. Att det är skillnad på en Japanska och en Thailändska spelar ingen roll; mannen är ett svin och kvinnan är offret som ska räddas till varje pris.
Ingen utredning gjordes för att ta reda på vad som skrämt upp dottern, eftersom PAS (Parental Alienation Syndrome) inte utförs av mammor enligt Familjerätten.
Efter tre års kamp i uppförsbacke mot en Familjerätt med mansförakt och inflytande hos Tingsrätten fick mamman ensam vårdnad. Deras starkaste argument var att det gått så lång tid att dottern nu var van att bo med mamman och att det inte låg i barnets bästa att bryta upp den nuvarande situationen.
Det var förödande och frustrerande när omgivningen inte tog mig på allvar när jag försökte lyfta hur illa jag blev bemött i kontakten personalen på Familjerätten.
Inte förrän jag såg dokumentären "Att rädda ett barn" på SVT insåg jag att jag inte var ensam.
Men det var fallet "Adam" som fick mig att gå i taket då det var samma namn, mottagning och tillvägagångssätt som såg till att jag förlorade kontakten med min dotter.
Mamman drog till Japan Som hon sagt att hon skulle) och nu är allt kört.
Japan har aldrig följt Haag kommissionen och är ökänt för att skydda föräldrar som kidnappat barn från sina utländska föräldrar.
https://en.wikipedia.org/wiki/International_child_abduction_in_Japan
Citera
2025-12-15, 23:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice2u
Du är otäck, på riktigt.
Ljuger och anklagar mamman för så allvarliga saker!
Du verkar empatistörd och rejält bias.
Du påminner om "@Septemberflickan" och de andra i Soc-gänget som startat trådar enbart för att smutskasta föräldrar och försvara Socialtjänsten, att de alltid gör rätt och är en helt perfekt klanderfri myndighet.
Likt Gudar som man ska dyrka.
Hybris och sektbeteende.
Nästan så man kan tro ni jobbar inom dessa myndigheter.

Vem vill erkänna och ta konsekvenserna för lagbrott, bland makthavare?
Klart att de som saknar samvete, kämpar med att mörka, fortsätter manipulera och ljuger inför allmänheten - för att undkomma bestraffning.

De ansvariga borde ställas inför rätta.
Flickan ska tillbaka hem till sin mamma, detta är inte annat än kidnappning och helt oacceptabelt!!

Ja ibland undrar man ju om det i själva verket är så att det är tjänstemännen på soc som har münchhaussen by proxy som de skadar barnen som kommer i deras väg med totalt felaktiga och direkt skadliga vårdinsatser under parollen "barnets bästa".

Att de får härja fritt på svenska kommuner utan att spärras in på Hinseberg är för mig ett totalt mysterium, så mycket blod som de har på sina händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in