Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Till skillnad från de flesta här tycker jag INTE att det är rätt väg att gå att sänka bidragen till dem som redan inte klarar sig! Summan på 45600kr för en fembarnsfamilj är INTE mycket pengar att leva på.
Dra bort för hyra och el så är man nere på ca 5000:- per månad och person, ta sen bort 3000:- per person för mat och så är vi nere på 2000:- per person och månad. Dessa pengar ska då täcka ALLA andra omkostnader som resor, kläder, hushållsartiklar, mobiltelefon, husgeråd/möbler o.s.v. Händer något oväntat finns det inga marginaler för man kan aldrig spara något till sånt.
Nej, att öka stressen ytterligare för dem som redan lever under existensminimum är inte rätt.
Man bör fokusera på att få ut folk i arbete men samtidigt är det ju så att människor som är analfabeter eller bara extremt lågutbildade inte är så lätta att placera ut. Jag vill att samhället ska fungera bra och tycker inte det är en bra idé att t.ex. sätta alla muslimer utan utbildning på att ta hand om våra yngsta och våra äldsta som är sårbara och inte kan tala för sig.
Vi ska satsa på att utbilda de unga så att de kan jobba och göra rätt för sig men jag tror faktiskt att det finns en del människor som måste fortsätta gå på bidrag och inget blir bättre av att göra deras situation än mer olidlig. Vi riskerar fler människor som helt enkelt flippar och skadar andra.
Det finns ju socialbidragsnormer som redan är uträknade vad en person med X barn ska ha som minst för att klara sig!
Om inte annat så finns ju fattignormen uträknad av FN.
Och JA, en del ska inte jobba alls och därför ska vi riva upp psykiatrireformen.