Citat:
Ursprungligen postat av
p5eudonym
Jag måste ändå lyfta ett rättande finger här nu. Du, Micro113, återkommer till att Nesser fick 1,5 år och att Chrippa därav - genom likabehandling - ska jämföras med hans brottslighet vid en påföljdsbestämning.
Nej, det gör jag inte. Jag har kommenterat ett påstående om att skattebrott var det värsta eko-brott man kan begå .. och som exempel på att det inte alls kan tolkas så tog jag Nessers dom.
Citat:
Det är beklagligt att du uttrycker dig på det sätt som jag markerat ovan. Jag hoppas att du uttryckt dig klumpigt och att din avsikt inte varit att det vore skäligt om C slog ihjäl någon och att det beror på.
Jag ser inte problemet med att man kan ha förståelse för att någon till slut får nog och har ihjäl en plågoande.
Citat:
Du som är lagens förlängda riddare borde veta att det aldrig någonsin varit uppe för prövning VEM en gärningsman mördat oavsett instans. Det är ingen rättfärdigande grund eller giltig ursäkt att någon är någon.
Ett mord är ett mord, i lagens mening..
Det tas med i bedömningen om offret gjort något - jo.
Och nej ett mord är inte ett mord .. vore det så skulle vi inte ha olika straff beroende på situation, vad som hänt osv .. utan då skulle alla få samma straff.
Citat:
Sedan din sista mening, som jag hoppas att jag tolkar fel, får det att låta som att något kommer att hända. Du som talar om imperfekt osv tidigare när det kommer till hur C uttalat sig. Du har varit noggrann där. Men nu är det du som skriver "tills det händer" och inte "OM det händer".
Jag tror att det är fullt möjligt att det händer något givet hur många människor de trampat på och retat upp. Frågar du mig om jag vet om sådana planer eller själv ruvar på sånt så är svaret nej.
Citat:
Du verkar vara så extremt noggrann med att saker och ting ska tolkas bokstavligen när du skriver något om C eller när du fultolkar andra. Jag vill då bara upplysa dig om att sättet du skrivit på ovan är skrämmande. Jag hoppas att du kan vidgå att det var plumpt skrivet av dig, annars har du inget här att göra. Ingen önskar någon annan döden. Oavsett åsikter. PUNKT.
Fast jag har inga problem med att önska att någon får en omgång stryk eller blir ihjälslagen. Det finns många som i mina ögon förverkat sin rätt att leva. Jag själv skulle däremot inte orkestrera något sådant.